Geplaatst op

I n oktober 2025 werd ik uitgenodigd door Belmond Eastern & Oriental Express voor een 4-daagse treinreis vanuit Singapore! Ik sprong een gat in de lucht, want ik ben dol op treinreizen! Het gevoel van onderweg zijn, het landschap aan je voorbij zien glijden en aankomen op levendige perrons van een nog onbekende stad! Dus vertrok ik op 25 oktober met KLM naar Singapore, een rechtstreekse nachtvlucht, en doordat het in Singapore 6 uur later is dan bij ons, kwam ik einde van de middag aan. Ik werd door onze agent naar mijn hotel gebracht, een ritje van een half uur over redelijk rustige wegen. Ik sliep in een kleinschalig boutiquehotel, Carpenter 21, leuk gelegen aan Carpenter street in het centrum van de stad. Het hotel had een fijn restaurant "Kee's", waar ik lekker heb gegeten, en daarna ben ik nog even de stad ingelopen in de zwoele avondlucht. De stad voelt veilig, schoon en er hangt een fijne sfeer.

Een rit vol nostalgie

De volgende dag word ik opgehaald door een luxe auto van de Orient Express, met in de middenconsole leuke Maleise hapjes en drankjes. Het is maar een ritje van een half uur naar het Woodlands train station. Eenmaal aangekomen krijg ik voor mijn grote bagage een karretje en word ik meegenomen door de douane, want we reizen immers gelijk Singapore uit en Maleisië in.

Toen liep ik het perron op, waar een hele lange nostalgische trein klaarstond! Mijn hut, nummer 6, bevindt zich in de achterste wagon – een hele wandeling. Daar word ik door de steward welkom geheten in mijn Pullman Cabin met rood pluche, fluweel en houten lambriseringen. Zo mooi! Het is wel klein, maar gelukkig heb ik de hut helemaal voor mezelf, en hoeft het stapelbed boven niet uitgeklapt te worden.

Ik heb een eigen badkamertje, waar je net in kunt staan, met een wastafeltje, rekjes voor de spullen, een toilet en een piepkleine douche. Er is wat kastruimte, maar niet veel, en ik begrijp nu dat ik mijn bagage in een kleine tas moest pakken, terwijl de koffer wordt afgegeven, omdat er simpelweg geen ruimte is.

Later bekeek ik de andere hutcategorieën. Voor twee personen zou ik echt de State Cabin adviseren, met bedden naast elkaar in plaats van boven elkaar en iets meer leefruimte. Voor wie het echt luxe en ruim wil, is de Presidentiële Suite de beste optie.

Mijn hut zit vlakbij de observatiewagon, een open wagon met zitjes en rondom uitzicht, grenzend aan de bar. Onder het genot van een glaasje champagne zag ik hoe de trein zich in beweging zette en Maleisië in reed. De treinmanager kwam een praatje maken en vertelde dat de trein in 2027 weer tot Bangkok kan rijden! Wat leuk, zo kun je Singapore op een hele mooie manier met Thailand combineren.

Daarna was het tijd voor de high tea in de restauratiewagon. Ik werd aan een tafel geplaatst bij twee Australische zusjes; we hadden leuke gesprekken en genoten van zalige hapjes, zowel zoet als hartig. Daarna trok ik me even terug in mijn hut om wat te werken, tot het tijd was voor de avondcocktail in de open wagon, met een saxofonist en de ondergaande zon. Echt genieten!

Dat genieten ging nog even door tijdens het 4-gangendiner, met de lekkerste bisque ooit, gevolgd door 48 uur gegaarde runderwang met pesto-aardappelpuree en een chocolade-eclair als dessert. Dit alles ging gepaard met bijpassende wijnen en een lekkere muntthee. Wat een feest!

Eenmaal terug in de coupé was mijn bedje opgemaakt voor de nacht. Omdat ik nog last had van de jetlag en de trein best schommelde en schokte, werd ik vaak wakker, maar zelfs dan genoot ik nog van het idee dat ik in een trein lag en de kilometers onder me wegvoelden glijden. We reden richting Taman Negara, de oudste jungle ter wereld!

Jungle, wellness en culinaire verwennerij

Om 7.00 uur wordt het ontbijt in mijn hut gebracht: verse jus, spinazietaart met een perfect eitje erop, yoghurt en een croissantje.

Om 8.00 uur gaan we van boord. Het is warm en vochtig! Ik had gekozen voor de jungle wellness-excursie en we reden met twee jeeps naar het Perlis Geopark, een imposante rotsformatie in een jungleachtige omgeving. Ik verwachtte 15 yogamatjes, maar er stonden stoelen klaar: we kregen een stoelyogalesson! Heerlijk stretchen en ademen.

Na de les weer de jeeps in voor een prachtige rit door de jungle. We stopten bij de rivier, waar stretchers klaarstonden voor een klankschalensessie. We konden heerlijk gaan liggen terwijl de geluiden van de fluitende vogels, de ruisende rivier, zingende krekels en brullende apen zich vermengden. Zo gaaf!

Na de klankschalensessie was er lemongrass-thee met wat Maleisische zoetigheden, en konden we pootje baden in de rivier. Terug in de trein was het alweer tijd voor de lunch, die zo mogelijk nog lekkerder was dan het diner van gisteren: een salade met gegrilde tonijn, seafood laksa en een zalig toetje van rijstepap met bruine suiker.

Ik sla de high tea vandaag over, zodat ik weer wat ruimte heb voor het diner, dat opnieuw geweldig is. Daarna is er nog karaoke in de bar. Ik word meegetroond door vier vriendinnen uit Californië. De gasten aan boord variëren in leeftijd van jong tot oud en komen uit veel verschillende landen. Zo leer je gedurende de reis aardig wat mensen kennen; er hangt een leuke, vriendelijke sfeer.

De karaokebar is niet echt mijn ding. Na een gezamenlijke, zeer valse vertolking van Rolling in the Deep zoek ik snel mijn bed op!

Een dag in Penang en Ipoh

Goed geslapen vannacht! Zo leuk om te slapen in een rijdende trein. Het ontbijt is deze keer in de restauratiewagen: roerei met kaviaar!

Om 9.00 uur stapten we uit op station Butterworth en liepen naar de ferryterminal voor de overtocht naar Penang. Ik had gekozen voor de Art Tour; anderen deden een kookworkshop, en je kon ook je eigen riksja krijgen en zelf op pad gaan. Voor de Art Tour stonden Vespa’s in alle kleuren klaar. Gelukkig hoeven we niet zelf te rijden, maar springen we achterop. We stopten bij een poppentheater, galerie, kunstopleiding en een antiekzaak. Superleuk en leerzaam!

Om 13.30 uur waren we weer aan boord, dus gelijk door naar de lunch. Ik werd vergezeld door Wolfgang, de treinmanager die al jaren voor E&O werkt. Leuke gesprekken gehad over de trein en nieuwe routes. Ik moest het toetje overslaan, want er stond een massage voor me geboekt in de spawagon! Ook dat was weer heel bijzonder, in een rijdende trein.

In de namiddag stopte de trein in het stadje Ipoh. Alleen al het station was de moeite waard, een prachtig gebouw. Het stadje zelf was ook leuk om even in te lopen.

’s Avonds stond er een mooi afscheidsdiner op het programma. Alle reizigers waren prachtig aangekleed, met mooie jurken, hakken, glitters en glamour!

Terug naar Singapore

Na het ontbijt stappen we even van boord bij de Maleisische douane, en daarna rolt de trein het Woodlands-station in Singapore weer binnen. Ik pak mijn spullen, neem afscheid van mijn steward, en dan sta ik weer op het perron van Singapore, uitgezwaaid door het voltallige personeel. Wat een geweldige en bijzondere reis was dit!

Wil je meer weten over de Belmond Orient Express dan kun je contact met mij opnemen via annnelies@talisman.nl

Bellen mag ook, we zijn bereikbaar op 088-7755900. 

Belevenissen uit deze blog