Geplaatst op

I nspectietrips zijn altijd een enigszins hachelijke zaak. Je kunt nog zo veel research van te voren doen, maar op de resultaten daarvan kun je geenszins varen. Hotel foto’s scheppen vaak een veel roziger beeld dan de werkelijkheid te bieden heeft. Bij excursies begrijpen sommigen het Talisman concept van individueel toerisme totaal niet en zijn mensen alleen op volume uit. Soms komen de fietsen uit China en zijn al aan het roesten in de brochure. Ook restaurants kunnen ernstig tegenvallen, zeker wanneer ze zich uitsluitend op toeristen richten. Eerlijkheidshalve moet ik daar aan toevoegen dat we nogal kritisch zijn en alleen met een partij in zee gaan als we er volledig van overtuigd zijn dat er sprake is van een duidelijke toegevoegde waarde. Het komt al met al regelmatig voor dat we na zo’n trip met lege handen terug komen.

Een meer dan geslaagde inspectietrip

Het kwartje valt de goede kant op

Daarom doet het me heel veel plezier te kunnen melden dat de reis van afgelopen week richting Šibenik en Krka niet alleen aan alle verwachtingen voldeed, maar die zelfs ruimschoots hebben overtroffen. En dat dan ook nog eens een keer in en om Šibenik en Zadar, onze favoriete bestemmingen in Kroatië.

Elektrisch fietsen, een win-win

Ik ben in de buurt van Šibenik al regelmatig op de fiets geklommen en was onder de indruk van het moois dat ik onderweg tegen kwam. Het met elkaar verbinden van die verschillende elementen was echter niet eenvoudig. In Nederland zijn we verwend met onze fietsknooppunten, maar in Kroatië moet je het allemaal zelf uitzoeken. Een poos geleden kwam ik in contact met Dean Batak. Dean is van oorsprong fotograaf van professie en is drie jaar geleden, na een lang verblijf in Tsjechië, terug gekeerd naar zijn geboortegrond. Hij is een gepassioneerd fietser en kent de omgeving van Šibenik als zijn broekzak. Vorig jaar heeft hij de stoute schoenen aangetrokken en heeft hij van zijn hobby zijn beroep gemaakt. Nu zet hij zijn fietskennis en ervaring in om mensen op twee wielen op een bijzondere manier kennis te laten maken met het moois dat de omgeving van Šibenik te bieden heeft. Na een aantal testritten en gesprekken waren Dean en ik het er over eens dat de potentie enorm is. We constateerden ook dat er een probleem is: de omgeving van Šibenik en Krka is behoorlijk heuvelachtig en dat is voor ons Nederlanders, die de waterpasvlakke polders gewend zijn, best lastig. Zeker wanneer dat gecombineerd wordt met de zomerse hitte van Kroatië. Daarnaast gaat het overgrote deel van de routes over gravel, waardoor er voor een robuuste oplossing gekozen moet worden. Al snel waren we het er over eens dat het inzetten van ‘elektrische’ mountainbikes de beste oplossing is. Maar daar kwam een financiële kwestie om de hoek kijken. De aanschaf van de fietsen vergt een behoorlijke investering die de draagkracht van Dean als beginnend ondernemer op dit moment te boven zou gaan. We hebben daarom besloten om hem te helpen bij de aanschaf van de fietsen. En de terugbetaling van die lening wordt dan ‘in natura’ gedaan: in de vorm van fietstochten voor u. Zo geniet u niet alleen van een unieke ervaring in een prachtige omgeving, maar u ondersteunt ook nog eens een beginnend ondernemer, een ook nog eens ecologisch verantwoorde win-win.

Krka National Park, een probleem

De afgelopen jaren heb ik me al vaak gebogen over de vraag wat we met nationaal park Krka aan moesten. Het is onomstreden een van de mooiste plekken van Kroatië en misschien zelfs wel van Europa. De keerzijde van die medaille is dat toeristen uit heel Kroatië in drommen hier op af komen, waardoor een bezoek vaak op een deceptie uitdraait. Aan het eind van de ochtend staan er duizenden mensen te trappelen om de beroemdste waterval van het land, Skradinski Buk, te bezoeken. De drukte is enorm, en ‘ to add insult to injury’: je kunt hier alleen komen met een bootje waar je soms uren voor in de rij moet staan. En voor de terugweg geldt dan nog eens hetzelfde. Typisch niet Talisman.

Krka National Park, de oplossing

Het doet me deugd dat we een heel fraaie oplossing voor dit probleem hebben gevonden, samen met Dean en de nieuwe mountainbikes. Via een heel mooie route fietst u naar Skradin. Het eerste deel van de tocht rijdt u over verlaten weggetjes en paden die eeuwenlang alleen door de lokale boeren zijn gebruikt. Vervolgens daalt u over een asfaltweg af tot in dit pittoreske middeleeuwse stadje. De omgeving van Skradin is al bewoond sinds de Neolithische periode van 5500 jaar geleden. De eerste levenstekenen van de stad Skradin dateren van ruim voor onze jaartelling. De ligging van de stad is dan ook ideaal bij de monding van de Krka rivier met een haven aan diep water; beschermd door de hoge omringende heuvels en toch in directe verbinding met de Adriatische Zee. Skradin is de laatste jaren opgeschoten in de vaart der volkeren en in de haven zijn zelfs regelmatig megajachten te vinden. Het is bijvoorbeeld een favoriete bestemming van Bill Gates, die hier regelmatig aanmeert. Vanuit het stadje fietst u over een vijf kilometer lang pad naar Skradinski Buk. Die kan dan van de bucket list af en vervolgens fietst u naar de haven van Skradin. Hier ligt een bootje voor u klaar, dat u naar Vidrovača brengt. Dit is een geweldig restaurant. Het is alleen per boot bereikbaar en veel van de ‘zeevruchten’ worden via de eigen steiger binnengehaald. De locatie is ook geweldig: het ligt aan een strandje met volop schaduw, een heerlijke plek voor een verfrissende duik (natuurlijk zorgen wij voor handdoeken). Na de late lunch is het feest nog niet afgelopen. U hoeft niet terug te fietsen, want we hebben de allermooiste terugreis geregeld: u wordt in het restaurant opgehaald door een bootje en vaart door het indrukwekkende Skradin Channel terug naar Šibenik, waar u vervolgens in de haven van het D-Resort wordt afgeleverd.

Maar er is meer

In de buurt van Šibenik is veel meer te doen dan alleen maar een bezoek te brengen aan Skradinski Buk. Krka National Park is enorm groot en heeft veel meer te bieden. Daarbij bestaat de Šibenik Archipel uit maar liefst 200 eilanden en ligt de Kornati Archipel, nog een nationaal park, binnen handbereik. We hebben het Krka probleem dus op een Typisch Talisman manier opgelost, maar we hebben samen met Dean nog twee andere fiets tours ontwikkeld, die een heel ander perspectief op de omgeving bieden.

Roški slap, zipline en Peka

In deze tocht verkent u het noordelijk deel van het enorme Krka National Park. U wordt opgehaald in het hotel en begint met een heerlijke route heuvelafwaarts richting Roški Slap. Dit is een wat minder bekend stuk van het nationaal park, maar meer dan de moeite waard. Belangrijk pluspunt is dat het er veel rustiger is dan in Skradiski Buk. U verkent de meren en watervallen en heeft de gelegenheid voor een verkoelende duik in het kristalheldere water. Hierna klimt u de kloof weer uit en ik verzeker u dat u hier dankbaar zult zijn voor de elektrische ondersteuning. Vervolgens kunt u (optioneel) met een zipline afdalen tot op de bodem van de kloof. In drie delen overbrugt u een hoogteverschil van maar liefst 350 meter, een spectaculaire afdaling!

De tocht gaat verder over het plateau van Krka waar de hoogteverschillen zijn verdwenen. Daarna hebben we een culinaire verrassing voor u in Kamena Kuća. Dit privé restaurant ligt op een idyllische plek en op een heerlijk koele, overschaduwde plek geniet u van een klassieke Peka. Dit is het bekendste Kroatische plattelandsgerecht; een grote pan wordt gevuld met allerlei lekkers en wordt hermetisch afgesloten op een hete laag houtskool geplaatst. Na een paar uur (maakt u zich geen zorgen, die uren zijn voorafgaand aan uw bezoek) is het klaar en geniet u van onwaarschijnlijk mals en smaakvol vlees (of vis) samen met groenten en aardappelen. Een heerlijke lokale wijn begeleidt deze uiterst authentieke culinaire ervaring. Na de  lunch wordt u opgehaald en terug gebracht naar uw hotel.

Bike & Boat/Paddle & Cruise

Vanuit het D-Resort fietst u over een fraai, 7 kilometer lang pad langs het St Anthony Channel naar het St Nicholas fort dat op de Unesco Werelderfgoederenlijst staat. Na een bezichtiging gaat u samen met de fietsen in een bootje en maakt u de oversteek naar Zlarin, dat lokaal bekend staat als het ‘gouden eiland’ en het ‘koraaleiland’. Het is maar een klein eiland en nadat u een ongeveer 9 kilometer lang rondje heeft gemaakt over grotendeels onverharde paden, is het tijd voor een zwemstop in het kristalheldere water. Hierna gaat u weer aan boord en maakt u de oversteek naar Prvić. Op dit eiland stapt u terug in de tijd. Prvić wordt vrijwel uitsluitend bezocht door Kroatische toeristen en ademt de sfeer van het Dalmatië van weleer. Deze nostalgische gevoelens worden versterkt omdat het een autovrij eiland is; al het lokale transport gebeurt met kleine krakkemikkige tractoren. U verkent het eiland over een ongeveer 10 kilometer lange route, waarna het tijd is voor een heerlijke lunch (niet inbegrepen) in een van de restaurantjes. Na nog een duik in het water keert u door het indrukwekkende St Anthony Channel weer terug naar het D-Resort.

 

De Kornati Archipel, de kers op de taart

Een transfer omgebouwd in een topexcursie.
De Kornati Archipel is een van de mooiste nationale parken van Kroatië. Een reeks bizar gevormde eilanden, aan elkaar geregen als parels aan een ketting. De archipel ligt halverwege Zadar en Šibenik en is lastig te bereiken. Je kunt de eilanden zowel vanuit Zadar als vanuit Šibenik bereiken, maar dan zie je maar een klein stuk van de archipel. We hebben nu de perfecte oplossing gevonden: we gaan per boot van Šibenik naar Zadar (of omgekeerd) en bouwen zo de wat saaie over land transfer om tot een spectaculaire tocht over de Adriatische Zee met een speedboot. De boot is een ruim 9 meter lange snelle en comfortabele Colnago Fury die plaats biedt aan 8 personen. De 250 PK buitenboord motor zorgt voor een kruissnelheid van bijna 50 kilometer per uur. Dat schiet lekker op en biedt volop ruimte voor flexibiliteit onderweg. U kunt zwemmen, snorkelen (snorkels zijn aan boord) en overal genieten van prachtige uitzichten over de schitterende eilanden. Er is een reisplan, maar daar kan probleemloos van afgeweken worden. U bepaalt wat er gebeurt.

De basisopzet is als volgt: u vaart via het indrukwekkende St Anthony’s Channel naar het eiland Prvić. Hier stapt u terug in de tijd. Het eiland wordt eigenlijk alleen bezocht door Kroatische toeristen en ademt de sfeer van het Dalmatië van weleer. Deze nostalgische gevoelens worden benadrukt door het gegeven dat er geen auto’s op het eiland worden toegelaten. De volgende halte is het fotogenieke Mana, het bekendste eiland van Kornati. Hier waant u zich als een acteur in een filmdecor en dat klopt ook nog, want de ooit uiterst populaire film “As the Sea Rages” is hier opgenomen. Wel een productie uit de oude doos, want hij dateert uit 1959. Hierna vaart u naar het fascinerend gevormde eiland Levranka, waar aangelegd wordt in de Lojena Bay, het enige zandstrand in de archipel. U geniet van een heerlijke lunch (niet inbegrepen) in Konoba Levrnaka, het beste restaurant van de archipel. Na de lunch vaart u via de Kornati Archipel naar de spectaculaire kliffen van Dugi Otok waarna u onder de Zdrelac brug doorvaart die de eilanden Ugljan en Pašman verbindt. Het laatste stukje van de route gaat door het Zadar Channel met een prachtig uitzicht op deze 3000 jaar oude stad. De boot wordt vlak bij uw accommodatie afgemeerd en u wordt naar uw hotel gebracht.

 

Eind goed al goed

Naast deze nieuwe ontdekkingen bezochten we ook nog twee ‘oude getrouwen’. We gingen langs bij het D-Resort en constateerden dat ons favoriete hotel in Šibenik nog steeds in glanzende conditie verkeert. En we sloten af met een welverdiend etentje in Pellegrini, ons favoriete restaurant in heel Kroatië. Pellegrini ligt in het hart van Šibenik, pal naast de Sint Jacobus kathedraal, die op de Unesco Werelderfgoederenlijst staat. Het restaurant heeft vorig jaar een Michelin ster gekregen en waar dat vaak leidt tot een wat angstvallige verstarring, is dat hier geenszins het geval. U komt binnen langs de open keuken en de witte brigade werpt een onbevangen en nieuwsgierige blik op wie ze nu weer mogen verwennen. Het plezier en het enthousiasme spatten er vanaf. Datzelfde plezier vind u terug bij het bedienend personeel. Een geweldige avond is gegarandeerd. Nog even een opmerking over hun wat afwijkende formule: u kiest voor 4, 5, 6 of 7 gerechtjes uit een totaal van ongeveer 30 gerechten. Deze zijn verdeeld over de gebruikelijke categorieën koude voorgerechten, warme voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Wat minder gebruikelijk is, is dat u 100% vrij kunt kiezen uit het hele aanbod. Als u alleen maar voorgerechten, of alleen maar hoofdgerechten zou kiezen, is dat geen enkel probleem. Een ding is zeker, aan het eind van de avond verlaat u het pand met een even grote glimlach als ik na deze uiterst succesvolle inspectietrip.