E en zeer voorspoedige start van onze studiereis naar Kroatië. Om 10.50 uur staan we op de luchthaven van Brussel. Wat een verschil met Schiphol in deze tijd. Het is gewoon rustig, binnen een klein half uur zijn we er doorheen! We zoeken een lekkere plek aan het raam om nog wat te werken en om 12.45 uur lopen we richting de gate. We worden bijna achterdochtig; er is geen kip.. Zouden we een gate wissel gemist hebben? Maar nee hoor, we moeten plaatsnemen bij de gate en er zijn maar zo'n 50 passagiers en dan was het ook nog eens een combi vlucht met Zadar!

Op naar Kroatië

Per bus worden we naar het vliegtuig gebracht. Met weliswaar wat vertraging vertrekken we, maar binnen anderhalf uur komen we aan op Pula Airport in Kroatië. Vanuit de lucht kunnen we het amfitheater goed zien, één van de bezienswaardigheden van Pula. Om 15.30 uur zijn we geland en de koffers waren er binnen een minuut. Op naar Nova Rent-a-Car. Na wat papierwerk krijgen we de sleutel van onze huurauto; een spiksplinternieuwe Volkswagen Taigo met 7000 km op de teller.

We rijden via Bale naar Meneghetti Wine Resort, ons eerste verblijf van deze reis. We rijden tussen de wijnranken en olijfboomgaarden door, mooie route! De accommodatie is prima te vinden, met goede bewegwijzering onderweg. Wanneer we aankomen moeten we eerst wachten voor een hek dat geopend moet worden, voordat we de estancia op kunnen rijden. Wat is het hier mooi: prachtige oude gebouwen, wijnranken, olijfbomen, het lijkt wel een dorp op zich. Bij aankomst krijg je een welkomstdrankje. We worden rondgeleid en we zijn enthousiast; echt een mooie sfeervolle accommodatie. We parkeren de auto bij ons eigen huisje. Ontbijt en diner gebeurt normaliter buiten op het terras voor het hoofdgebouw, maar het weer is nu niet goed, dus dineren we nu binnen. Het diner is heerlijk; zeker van te voren reserveren! Uiteraard is er een sommelier die ons alles verteld over de verschillende wijnen. Meneghetti heeft zelf zo'n 40 verschillende wijnen. Aanrader!

Fietsen door Kamenjak National Park en hotelinspecties in Rovinj

Om 07.00 uur zitten we aan het ontbijt. Geen buffet, want alles wordt aan tafel geserveerd. Het is een erg goed ontbijt én gezond met bietensap en chia pudding. We zouden eigenlijk om 07.45 uur moeten vertrekken naar Pula, maar omdat het daar zo erg regent heeft Daniel, onze gids, gevraagd de tour iets later te laten starten. Prima! Rustig spullen pakken en op weg naar Pula (30 minuten rijden), waar Daniel ons opwacht. Daniel is een enthousiaste gids die de e-mountainbike tochten begeleid op het Kamenjak Schiereiland. We rijden eerst door Pula en langs het wereldberoemde amfitheater. Per auto rijden we langs verschillende dorpjes, baaien en de omgeving om een idee te krijgen waar de fietsroutes plaatsvinden. Wonderwel is het opeens droog geworden en hebben we het geluk dat we toch een fietstocht kunnen doen!

Rond 09:45 uur parkeren we in het Kamenjak National Park. We krijgen onze mountainbikes en een korte uitleg over het schakelen en remmen. Dan is het tijd om op de fiets te stappen! Het is een prachtig gebied; bosrijk met veel naaldbomen. Ook in de zomer is het dus fijn fietsen in een schaduwrijk gebied. Vervolgens volgen we een pad dat de kustlijn volgt, met prachtig uitzicht over de Adriatische Zee. Het was niet eens zo'n goed weer, maar het was nu al mooi! Onderweg stoppen we bij verschillende baaitjes en bij een leuke verstopte bar.

Nadat we afscheid hebben genomen van Daniel rijden we in een half uur naar het Grand Park Hotel Rovinj voor een hotel inspectie. Grand park is een imposant gebouw met een enorme lobby, een champagnebar en een library in een soort van ronde koepel. Ondanks dat het zo groots is, vinden we het wel sfeervol. Er is een enorme glazen wand waardoor je een schitterend uitzicht hebt op Rovinj! Vanaf het hotel kun je makkelijk naar het prachtige plaatsje Rovinj lopen over een boulevard. Het is slechts 10 minuten wandelen. Bij slecht weer brengen ze je graag met een golfkar. In het oude centrum hebben we het kleinschalige Adriatic Hotel bezocht en met de auto even buiten de stad inspecteren we Hotel Amarin bezocht wat helemaal gericht is op kinderen.

Truffeljacht en Motovun

Vanaf Meneghetti is het ongeveer een uur rijden naar Buzet waar we op truffeljacht gaan. Rond 09:00 uur arriveren we bij de Prodan familie waar we vriendelijk worden verwelkomd door de dochter. We krijgen eerst een kleine uitleg hoe het allemaal is begonnen met de truffels in deze regio. De truffels in Kroatië groeien namelijk alleen in het centrale deel van Istrië omdat het klimaat hier perfect is. Aan de kust want is het te ziltig. Er zijn zowel zwarte als witte truffels, waarvan laatstgenoemde soort het meest exclusief is. Het is een prachtige omgeving en de hele vallei, zo'n 40km2, is eigendom van de familie. We horen de honden al blaffen, die hebben er al helemaal zin in! We krijgen eerst nog een lokale schnaps (om 10.00 uur 's morgens) en gaan dan op pad met twee honden en de zoon Prodan. De honden worden opgeleid om de truffels te zoeken. Deze liggen verstopt onder de grond. Zodra de truffels goed zijn, wordt de geur van truffels sterker, waardoor de honden ze ruiken en beginnen te graven. Honden kunnen de truffels wel ruiken tot zo'n 70 cm onder de grond. De honden worden vanaf jongs af aan getraind om ze als allereerste erg lekker te vinden, om ze op te sporen en uiteindelijk om ze niet zelf op te eten!

Die honden waar we mee op pad gaan, zijn Brum en Miko. Ze zijn dolenthousiast! We krijgen kaplaarzen aan vanwege de modder na de regenval en kunnen dan op pad, het landgoed van de familie in. Tijdens onze tocht hebben we twee truffels gevonden in ongeveer 40 min. Erg bijzonder om de honden zo aan het werk te zien en het is ook best spannend ;-) Na terugkomst kregen we een plateau met truffel producten en wordt er een truffel omelet gemaakt. Heerlijk!

Na de truffel hunt gaan we op weg naar Motovun, ongeveer 25 minuten rijden. Onderweg regent het pijpenstelen, maar bij aankomst schijnt de zon weer. Het zijn steeds korte heftige buien. Na een aantal hotel inspecties besluiten we om nog even in Motovun te gaan kijken. Motovun is een klein plaatsje gelegen op een heuveltop. Erg toeristisch vanwege de mooie ligging, vergezichten en kleine straatjes. Het oude gedeelte is per transferbusje of te voet te bereiken, maar het is wel een aardige klim. Wij hadden eerst bedacht om naar boven te lopen, maar vanwege tijdgebrek toch maar per transferbusje. Het uitzicht rondom is prachtig en de zon kwam zelfs nog goed te voorschijn, wat een mazzel!

Hotelinspecties bij San Canzian en Ikador Luxury Boutique Hotel & Spa

Vanaf Motovun naar San Canzian Village & Hotel is het slechts 25 minuten rijden. We komen onderweg langs Grožnjan, nog zo'n leuk plaatsje, maar we hebben helaas geen tijd om te stoppen, want we willen niet te laat bij San Canzian arriveren. Rond 17.00 uur (met een zonnetje!) arriveren we bij San Canzian Village & hotel, dat lijkt op een soort oud dorpje in de heuvels van Istrië. Parkeren kan bij de ingang en de bagage wordt per golfkar naar de kamer gebracht. We werden erg hartelijk ontvangen door de General Manager met een welkomstdrankje. De GM vertelt enthousiaste verhalen over de oorsprong van de accommodatie en de prachtige omgeving. Het is hier ook echt schitterend: heuvelachtig, groen met veel olijfbomen en er loopt ook een wandelpad rondom het San Canzian. Het restaurant van San Canzian, Luciano, heeft een Michelin ster en reserveren is verplicht in verband met de beschikbaarheid en ruimte. Ze bieden hier tasting menu's aan met uiteraard wine pairing van lokale wijnen. Het ontbijt is combi buffet en à la carte en is zo een heerlijk begin van de dag! Grappig detail: in iedere kamer ligt een Nokia 3310 waarmee je de receptie kunt bellen.

De volgende dag rijden we in ongeveer 5 kwartier naar Ikador Luxury Boutique Hotel & Spa. Onderweg krijgen we een aantal enorme regenbuien over ons heen, waarna het gelukkig weer opklaart. Het is een mooie weg en het laatste gedeelte bestaat uit vele haarspeldbochten naar beneden, naar de kust. Het hotel heeft een schitterende ligging aan een mooie baai aan de Adriatische zee nabij Opatija met de bergen in het achterland. Ikador is makkelijk te vinden en we parkeren onze auto op de Porsche laadplaatsen. Wat een fantastisch hotel, echt een pareltje aan de Adriatische zee. Het is klein luxe boutique hotel met slechts 16 kamers. Het hotel bestaat uit drie verdiepingen en de bovenste verdieping is compleet gereserveerd voor de grote spa en het wellness gedeelte. Het restaurant heeft een prachtig uitzicht over de baai en de ‘catch of the day’ is heerlijk. Vis en kreeft wordt aan tafel getoond zodat de gast kan kiezen. Deze wordt vervolgens klaargemaakt en de graten worden aan tafel verwijderd. Super service!

Šibenik en omgeving

Onze volgende overnachtingsplek is het D-resort in Šibenik. Dit blijft een heel fijn hotel; bijzondere architectuur, mooie ligging een goede service! Je kunt hier heerlijk relaxen bij één van de twee zwembaden, maar het is ook een perfecte uitvalsbasis om de omliggende natuurparken, Krka en Kornati, te bezoeken. Dit hebben wij dan ook op de planning staan! De volgende dag staat dan ook een bezoek aan de beroemde Krka watervallen op het programma. Onze ‘local hero’ Dean neemt ons mee voor een E-bike tour. We starten in een klein dorp en wat is dat fijn, zo’n E-bike. We maken een mooie fietstocht door het achterland en komen uiteindelijk uit bij de ingang van het Krka National Park. Het is echt een groot voordeel om een fiets te hebben, want vanaf de ingang is het namelijk nog een uur lopen (heuvel op-, heuvel af, maar gelukkig grotendeels onder de bomen) naar de watervallen! Met de E- mountainbike is het slechts 15 minuten! Het is vrij toeristisch bij de watervallen en bij het begin zijn er verschillende eetgelegenheden en winkeltjes. Je loopt eigenlijk direct af op de grootste watervallen. Wauw, wat zijn deze mooi! In het hoogseizoen is het echt té druk, maar nu was het perfect: nog steeds wel wat mensen, maar zeer goed te doen! Er gaat een houten vlonderpad door het Nationaal Park dat je langs allerlei vergezichten en andere mooie plekken brengt. Ook loop je nog door een soort van tentoonstelling over de watervallen en het verhaal eromheen, waaronder het verhaal van Nicolà Tesla. Daarna terug op de fiets, naar de ingang van het park. We maken nog een korte rondrit door het plaatsje Skradin en we eindigen aan de waterkant waar het busje staat om de fietsen mee te nemen. Tot zover ons fietsavontuur! We worden vervolgens per boot opgepikt voor een tochtje van vijf minuten naar een restaurant. Dit restaurant is alleen via het water bereikbaar en is een leuke toevoeging aan de tour. Mooie locatie en prima eten! We genieten van een heerlijke risotto scampi en mixed grill. Na de lunch worden we opgepikt door een andere speedboot, die ons full speed in een half uur terugvaart naar het D-Resort.

De volgende ochtend worden we om 09.00 uur bij het D-Resort opgehaald door onze Local Hero Šime voor de Kornati boottocht. We moeten eerst nog even langs het pinautomaat omdat je vaak op de eilanden niet met een pinpas of creditcard kunt betalen. We zijn zo benieuwd wat deze dag gaat brengen, zin in! We stappen aan boord van een speedboot, de Colnago 26, waar max. zo'n 7 personen kunnen zitten. Het is een prachtige tocht naar de Kornati eilanden. Šime stelt voor te gaan lunchen op het eilandje Levrnaka omdat dit iets meer in de luwte ligt dan het andere restaurant waar we eerder voorbij kwamen. We besluiten voor 'the catch of the day' te gaan. We werden zelfs uitgenodigd om zelf een vis aan te wijzen in de vriezer. Het werd een tandbrasem. Nog nooit van gehoord, maar hij was wel erg lekker.. en had enorme tanden.. Na de lunch is het nog zo'n anderhalf uur met de speedboot terug naar Šibenik. We gaan full speed en stuiteren over de golven! Er staat best een harde wind, maar Šime verzekerd ons dat de zee in de zomer een stuk kalmer is. Rond 17.00 uur zet Šime ons af in de oude stad van Šibenik. Helaas is het dan ook tijd om Šibenik weer verlaten. We worden bij ons hotel opgehaald en naar Split gebracht waar we Lucija en Tea, onze lokale partners, ontmoeten. Met hen inspecteren we verschillende hotels en bezoeken we de oude stad. We gaan eten bij een leuk tentje in het oude centrum van Split waar veel Kroaten zelf gaan eten. Hier praten we uitgebreid bij en genieten van een heerlijke maaltijd! Daarna snel weer door voor de volgende hotel inspectie.

Laatste stop bij Maslina Resort

Veel tijd hebben we niet want onze laatste stop van deze reis is bij het fantastische Maslina Resort op het eiland Hvar. Onze geplande fast ferry naar het eiland Hvar was helaas geannuleerd vanwege de harde wind. Gelukkig was er een alternatief, dus moesten we snel naar de haven om de boot niet te missen. De overtocht duurt circa 50 minuten naar Hvar Town. We worden opgewacht door een vriendelijke jongen die ons naar Maslina brengt. Het is ongeveer 20 minuten rijden naar het hotel en het valt ons op dat het eiland best bergachtig is, met een grillige kust. De chauffeur is enthousiast en vertelt ons over de lavendel die in juni in bloei staat. De zon gaat bijna onder en we maken nog een korte fotostop, want het lijkt wel of de lucht in brand staat. Prachtig!

Het vijfsterren Maslina Resort is de perfecte afsluiter van de reis. Wanneer je het hotel binnenloopt valt gelijk de enorme steen op die als receptiebalie dient. Deze enorme steen komt van het eiland Brac en de receptioniste legt uit dat het een enorme operatie was om deze loodzware steen/kei hier te krijgen; het hotel is er zelfs omheen gebouwd! De rest van het design is ook prachtig met veel hout, steen en aardetinten en lijkt zo in de omgeving op te gaan. De inrichting van de bar vinden we echt mooi, een beetje art deco stijl! Maslina heeft een goede locatie aan de baai. Vanaf het resort kun je in 30 minuten wandelen naar Stari Grad, maar je kunt ook de bijzondere houten (E)-bikes lenen. Ze hebben er 14 (first come first serve). Daarnaat zijn er ook veel andere wandelmogelijkheden in de buurt, zoals een wandeling naar de hoogste berg van Hvar, de Sveti Nicola en het wandel/fietspad dat voor het hotel ligt en zo'n 10km lang is. Ook een boottocht naar de Pakleni eilanden is een aanrader. Dit is een hele goede snorkel en zwemspot.

Voor het hotel is de waterkant rotsachtig. Maslina heeft hier houten vlonders gemaakt met ligbedden zodat je hier ook kunt relaxen en in de zee kunt zwemmen. Op ongeveer 5 minuten fietsen/10 minuten lopen kom je uit bij een strandje met kleine kiezels/zand waar je ook prima kunt zwemmen. Hier bevindt zich ook de organic garden en er is een volleybalnet. Omdat het nu laagseizoen is, ziet het er nu natuurlijk anders uit, maar we kunnen ons goed voorstellen dat je hier ook lekker kunt gaan zwemmen in de zomer. Bij de spa kun je eventueel een snorkeluitrusting lenen - dit hebben we als afsluiter van deze reis nog even getest. Het was een verfrissende duik met grote en kleine visjes, voordat we onze koffers moesten pakken.

Kroatië is een prachtige bestemming binnen Europa om een mooie rondreis te maken. Vriendelijke mensen die trots zijn op hun land, heerlijke wijnen, verrukkelijk eten, met name de truffels, olijfolie, verse vis en dalmatian ham, en prachtig natuurschoon op het land en op het water! Mocht u niet ‘vastzitten’ aan de zomervakantiemaanden juli en augustus, dan raden we aan om in het voor- dan wel najaar op reis te gaan om deze veelzijdige bestemming te ontdekken!

Ben je enthousiast geworden over een reis naar Kroatië na het lezen van ons reisverslag? Aarzel dan niet om contact met met ons op te nemen!

Bel ons gerust op 088-7755900 of mail naar marloes@talisman.nl of sheila@talisman.nl.