V anmorgen om half acht had ik afgesproken met Cheryl in Adelaide, ze is gids bij Central Market Tours. Ze heeft me meegenomen over de grootste overdekte food markt van het Zuidelijk halfrond. Overal mocht ik proeven van lokale producten zoals kazen, gerookte krokodil, gin etc. Voor sommige lekkernijen nog iets te vroeg, maar deze excursie zorgt ervoor dat je alle hoogtepunten van deze bruisende markt mee krijgt.

Vervolgens ben ik via de Scenic Drive Route naar de Flinders Ranges gereden, een 6 uur durende rit door de Clare Valley wijnregio. In de Flinders Ranges, een national park in de outback van Zuid-Australië, ligt Arkaba. De omgeving is spectaculair. Enorme rotsformaties, rode kleuren van de woestijn en sporen van de Aboriginal cultuur typeren dit gebied.

De bekendste bezienswaardigheid, het rots bassin Wilpena Pound, is vlakbij. Dit rots bassin heeft maar liefst een oppervlakte van 80 vierkante meter en de wanden reiken tot 50 meter hoogte. Arkaba is van oudsher een schaapsboerderij, die vanaf 1851 werd gerund door twee Britse broers. De homestead is één van de oudste landerijen in het zuiden van Australië en is schitterend gelegen in de Australische Outback, op zo'n 400 kilometer van Adelaide. Tegenwoordig is deze schapenboerderij een stijlvolle accommodatie. Het biedt een zeer comfortabel verblijf, waarbij het eten en drinken inclusief is. Alle maaltijden zijn huisgemaakt en tijdens het diner heb je keus uit verschillende Australische wijnen.

Bij aankomst stond het personeel van de homestead mij al op te wachten met een heerlijk welkomstdrankje. Direct daarna ben ik samen met gids Charlie en nog vier andere gasten in een open Jeep op safari gegaan door het ruige landschap van de Flinders Ranges. Onderweg zagen we veel wildlife zoals kangoeroes, emu’s, hagedissen en veel vogelsoorten. Na een prachtige rit zijn we gestopt op een plek bovenop een berg met een mooi uitzicht voor een goed glas wijn en een kaasplankje om van de ondergaande zon te genieten. Bij terugkomst in de homestead werd er een heerlijk driegangendiner verzorgd.

De volgende ochtend ging de wekker om zeven uur. Even ontbeten en daarna begonnen aan een mooie wandeling vanuit de homestead onder leiding van onze gids Charlie. Na de wandeling brachten we een bezoek aan de woolshed die nog in oorspronkelijke staat is maar dan zonder de schapen. Een goede kracht kon hier vroeger in drie minuten een schaap volledig kaal scheren, bijzonder om hier nu zelf te staan en de woolshed met eigen ogen te aanschouwen (en te ruiken!).

Aan het eind van de middag ben ik weer vertrokken voor een drie uur durende rit inclusief wandeling door de Flinders Ranges. Bij terugkomst werden er canapés geserveerd en aansluitend kon ik weer genieten van een overheerlijk diner. Daarna was het tijd om vroeg te gaan slapen om de volgende ochtend om zes uur de zon te zien opkomen en de bergen rood te zien opkleuren.

Om de zonsopkomst van 06.20 uur te kunnen zien moest ik alweer vroeg opstaan. We zijn naar een wat hoger gelegen deel gereden om een prachtig uitzicht te hebben over Arkaba.

Na de zonsopkomst stond er weer een goed verzorgd ontbijt klaar in de homestead. Rond acht uur ben ik aan de circa 5 uur durende terugreis begonnen naar Adelaide. Op de luchthaven heb ik de auto ingeleverd en ben ik ingecheckt voor de vlucht naar Sydney.