Algemeen

Waarom kiezen reizigers voor Talisman?
Wij geven u tien redenen om uw maatwerkreis bij Talisman te boeken. Lees de Tien van Talisman hier.

Organiseert Talisman ook evenementen/ inspiratiemomenten?
Ja dat doen wij zeker! Schrijf uzelf in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze kleinschalige en grote events en lezingen. Schrijf uzelf hier in

Ik heb een geweldige reis (gehad). Hoe kan ik mijn ervaring kenbaar maken?
We vinden het hartstikke leuk als u uw ervaringen deelt op onze social media of ons een reisverslag toestuurt. Wij plaatsen dit vervolgens op onze website, erg leuk voor aspirant reizigers om te lezen! 

Ik heb een suggestie/klacht.
Wij streven ernaar u een unieke en onvergetelijke reis te laten beleven. Na afloop van uw reis, nemen wij altijd contact met u op. Wij horen uiteraard graag of alles naar wens is verlopen of dat er nog verbeterpunten zijn. Wij vragen al onze reizigers altijd om ons direct, dus tijdens de reis, te contacteren mochten er zaken zijn die niet naar wens verlopen. Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat het tijdens uw reis nog opgelost wordt. Uiteraard horen wij ook graag bij uw terugkomst of er nog suggesties of verbeterpunten zijn. 

Zijn jullie bereikbaar buiten kantooruren?
Voor onze reizigers zijn wij altijd bereikbaar in geval van nood. Het is echter aan te raden om tijdens uw reis eerst contact op te nemen met de lokale agent. Hij/zij kan sneller schakelen en adequaat handelen. Komt u er niet uit met onze lokale partner dan kan er altijd naar Talisman gebeld worden. U krijgt altijd iemand van Talisman aan de lijn.

Duurzaam reizen
Duurzaamheid is belangrijk voor Talisman. Onze partners op de bestemmingen zijn vaak lokale organisaties, waarvoor welzijn van mens, dier en natuur hoog in het vaandel staat. Ook onze voorkeur voor accommodaties gaat uit naar de kleinschalige pareltjes met grote ambiance. Tijdens uw reis heeft u vaak een lokale gids. Op deze manier creëren wij voor u een unieke beleving en helpt u plaatselijke bevolking in hun eigen onderhoud te voorzien.  Talisman vermijdt te allen tijde het massatoerisme en de drukte. Onze liefde voor de bestemmingen en haar natuur, flora, fauna en inwoners staat altijd voorop bij het organiseren van uw reis.

De brancheorganisatie ANVR zet zich samen met haar leden (waaronder Talisman) in voor duurzaam toeristisch ondernemen. Dit betekent dat naast het streven naar winst en continuïteit, er rekening gehouden wordt met de effecten van de activiteiten op het milieu en de menselijke aspecten in de breedste zin.

Privacy Statement
Talisman Reizen B.V. hecht veel waarde aan uw vertrouwen in onze organisatie en hanteert een strikt privacy beleid. Wij nemen uw privacy zeer serieus en gaan zorgvuldig met uw persoonlijke informatie om. Lees meer

Annuleren

Kan ik mijn boeking bij Talisman annuleren?
Talisman heeft een annuleringsbepaling die in de eigen aanvullende touroperator voorwaarden zijn opgenomen. Deze gelden in aanvulling op de ANVR Reisvoorwaarden.  U bekijkt de Talisman reisvoorwaarden hier.

Wat is een annuleringskostenverzekering?
Indien u een annuleringskostenverzekering heeft afgesloten en u annuleert met een geldige reden, dan worden de annuleringskosten door de verzekeraar vergoed. Talisman werkt voor de annuleringsverzekeringen en reisverzekeringen samen met Allianz, een betrouwbare partner als het gaat om verzekeren.

Goed om te weten: u kunt een annuleringsverzekering afsluiten tot een reissom van maximaal €100.000,-. Wanneer de reissom boven dit bedrag uitkomt, gaan we graag met u in gesprek. 

Waar kan ik meer informatie vinden over verzekeren?
U kunt altijd contact opnemen met uw Talisman reisspecialist. Of kijk hier voor meer informatie

Krijg ik mijn reissom terug bij calamiteiten?
Talisman is aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Lees meer. 

Autohuur en parkeren

Valet Parking
Reizen met Talisman, dat is reizen als een Very Important Traveller. Van begin tot eind. Wanneer u met Talisman reist dan is de valetservice op Schiphol Airport standaard bij uw boeking inbegrepen. U geeft uw sleutel af bij de Holiday Valet servicebalie en loopt binnen twee minuten naar de terminal. Geen gesleep met uw koffers en u bent snel bij de incheckbalie! Na uw reis staat uw auto, van binnen én buiten schoongemaakt, weer voor u klaar.

Kan ik bij Talisman ook een auto huren voor tijdens mijn reis?
Uiteraard! Bepaalde bestemmingen kunnen uitstekend per huurauto verkend worden. Onze bestemmingsspecialisten bekijken samen met u welk type auto er het beste gehuurd kan worden voor de reis die u wilt gaan maken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de conditie van de wegen en het gezelschap waarin u reist.

Ik heb via Talisman een auto gehuurd. Kan ik deze huurauto annuleren?
Uiteraard kunt u annuleren. De annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. 

Het boekingsproces van Talisman

Hoe lang duurt het voor ik een offerte ontvang?
Dat ligt een beetje aan de bestemming, en de complexiteit van uw aanvraag. Wanneer u via de website of telefonisch een reisvoorstel aanvraagt, dan krijgt u altijd binnen een dag (op werkdagen) en anders de eerstvolgende werkdag een reactie van ons. Uw reisspecialist neemt contact met u op om uw reiswensen door te nemen. Dit gebeurt bijna altijd telefonisch, zo krijgen wij precies de juiste informatie om voor u aan de slag te gaan. Vervolgens gaat de specialist verder met het ontwerp van uw reis, om u zo snel mogelijk een offerte te doen toekomen. Wij zijn hiervoor echter ook afhankelijk van onze partners op de Talisman bestemmingen. Soms kunnen wij u na een dag al berichten, in andere gevallen kan het wat langer duren. Uw specialist houdt u tijdens het traject goed op de hoogte van de vorderingen.

Hoeveel tijd heb ik om te reageren op mijn offerte?
Wanneer u van ons een voorstel heeft ontvangen, dan kunt u hierop vinden hoe lang dit voorstel geldig is. Soms kunnen wij de vluchten maar zeer kort in optie houden voor u, dan ziet u dit terug op de offerte. Meestal is een offerte een week (5 werkdagen) geldig. Uiteraard kunt u ook besluiten dat u nog zaken in uw reis gewijzigd wilt zien, of data aanpassen. Uw specialist helpt u hiermee graag verder. 

Hoe kan ik mijn reis definitief maken?
Dat is niet heel moeilijk; in uw voorstel vindt u een button om de reis te bevestigen. Als u daarop klikt, kunt u nog aanvullende informatie kwijt, en de reis bevestigen. Uw Talisman specialist neemt daarna contact met u op om de laatste zaken door te nemen. 

Ik wil zelf mijn vluchten boeken, is dat mogelijk?
Uiteraard! Veel van onze reizigers zijn Frequent Flyer bij KLM en reizen af en toe van hun punten. Ook in het geval van de KLM Werelddeal Weken of andere acties van de vluchtmaatschappijen boeken sommige reizigers hun vluchten vast zelf. Wij regelen dan met alle plezier het landarrangement voor u.

Welke belangrijke informatie moet ik doorgeven bij het boeken?
De belangrijkste informatie die wij nodig hebben, vragen wij u na het ondertekenen van de boekingsopdracht. U ontvangt een mail van ons waarin wij vragen om uw gegevens. Het is van belang dat u het formulier zo volledig mogelijk invult. Geef het in ieder geval altijd aan ons door als u allergieën of maaltijdwensen heeft, wanneer u boekt voor een speciale gelegenheid zoals een jubileum of huwelijk, of als u mindervalide bent.

Hoe lang duurt het voor ik mijn boekingsbevestiging ontvang?
Wanneer u uw reis definitief heeft gemaakt, gaan wij aan de slag om u zo snel mogelijk een boekingsbevestiging te doen toekomen. Wij zijn hiervoor echter ook afhankelijk van onze partners op onze bestemmingen. Zodra uw boekingsbevestiging klaar is, ontvangt u deze per post en per email.

Op iedere reis die bij Talisman wordt geboekt, zijn de Talisman reisvoorwaarden van toepassing. Deze bekijkt u hier.

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
U ontvangt ongeveer één week voor vertrek uw reispapieren. Indien u de reispapieren vijf dagen voor vertrek nog niet heeft ontvangen, verzoeken wij u contact met ons op te nemen.

Kan ik een wijziging doorgeven voor een bestaande boeking?
Heeft u een reis bij ons geboekt, maar wilt u toch graag in een suite logeren in plaats van een deluxe kamer, toch liever business class vliegen of ter plaatse een andere excursie maken dan dat er nu op het programma staat; geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Wij maken de wijzingen voor u in orde, mits het nog mogelijk is het gewenste te boeken bij de lokale agent of luchtvaartmaatschappij. Afhankelijk van het soort wijziging en wanneer u deze aan ons doorgeeft, kunnen er kosten aan verbonden zijn. Uiteraard communiceren wij deze van te voren met u.  

Mijn gegevens op de reispapieren kloppen niet. Wat doe ik nu?
Ziet u fouten in uw reispapieren, bijvoorbeeld in uw naam, geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Met name voor uw vliegtickets is het van groot belang dat uw gegevens correct vermeld staan. 

Betalen

Wanneer moet ik mijn reissom voldoen?
Wanneer u uw reis binnen acht weken voor vertrek bij ons boekt, verzoeken wij u de volledige reissom in één keer per omgaande te voldoen.
Boekt u langer dan acht weken van te voren, dan kunt u de reissom in twee keer betalen. Bij uw reisbevestiging ontvangt u een factuur. Op de factuur vermelden wij het aanbetalings- en restantbedrag. Wij verzoeken u het aanbetalingsbedrag per omgaande te voldoen. Het restantbedrag dient acht weken voor vertrek bij ons binnen te zijn. U ontvangt voor de betaling van het restantbedrag geen aparte factuur.

Hoe kan ik mijn reissom voldoen?
U kunt uw reissom op twee verschillende manieren voldoen, namelijk per bankoverschrijving of middels betaling per creditcard. Betaalt u liever met de creditcard, dan horen wij dit graag van u. Wij sturen u dan een autorisatieformulier toe waarop u enkele gegevens moet invullen. Wij belasten vervolgens uw reissom, in delen, op uw creditcard door. Bij een creditcardbetaling worden kosten in rekening gebracht door de creditcardmaatschappij.

Corona

We begrijpen dat het plannen van een reis op dit moment wordt vermoeilijkt door de Corona situatie in de wereld. Waar u ook heen wilt, en met wie dan ook: ons team van specialisten zorgt voor een onbezorgde reis. Reist u met Talisman, dan reist u met een specialist die u met raad en daad bijstaat. Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen omtrent boeken en reizen in tijden van Corona. Heeft u naar aanleiding hiervan nog vragen, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen! Dat doet u via 088-7755900 of via mail@talisman.nl

MijnTalisman

Wat is MijnTalisman?
Heeft u een reisvoorstel aangevraagd bij Talisman? Dan maakt uw Talisman specialist een uitgebreid reisontwerp voor u. Dit reisontwerp vindt u terug in uw Mijn Talisman omgeving. Heeft u nog geen login, dan krijgt u automatisch een berichtje om een account aan te maken. Vanaf dat moment vindt u al uw reisvoorstellen en uw geboekte reizen terug in uw Mijn Talisman. U kunt deze omgeving vinden door op de Talisman website op het hartje rechtsboven te klikken 'Mijn Talisman'. 

Hoe maak ik een account aan voor MijnTalisman?
U krijgt automatisch een e-mail om uw account aan te maken. Dit hoeft u slechts eenmaal te doen. Vanaf dat moment kunt u al uw reizen en reisvoorstellen terugvinden in uw Mijn Talisman account. 

Ik ben het wachtwoord van mijn MijnTalisman-account vergeten?
Bent u uw wachtwoord vergeten, dan klikt u op de MijnTalisman inlogpagina op de button “Inloggen”. U krijgt vervolgens de mogelijkheid om in te loggen én om nieuwe inloggegevens op te vragen.

Reisdocumenten

Ik heb voor mijn reis een visum nodig. Hoe regel ik dit?
Talisman werkt samen met het visumbureau E-Visums.nl. Zij hebben een team van landenspecialisten dat 7 dagen per week voor u klaar staat en zorgen ervoor dat u met een gerust hart op reis kunt gaan. Via de website https://e-visums.nl/talisman kunt u per bestemming checken welke documenten er nodig zijn. Twijfelt u dan kunt u natuurlijk altijd bij uw Talisman specialist terecht. Zij kan u perfect adviseren over het juiste visum.

De informatie over het benodigde visum kunt u in de praktische informatie op de verschillende landenpagina’s op onze website zien.

Ik reis met mijn kind(eren). Heeft mijn kind een eigen paspoort nodig?
Maakt u uw reis met uw kind(eren), houdt u er dan rekening mee dat ieder kind een eigen geldig paspoort nodig heeft, ongeacht hun leeftijd of uw bestemming. Een bijschrijving van uw kind in uw eigen paspoort is niet meer geldig!

Reist u zonder uw (ex-)partner, dan heeft u ook nog zijn/haar toestemming nodig. Download hier het toestemmingsformulier.

Reisgarantie

Wat houdt reisgarantie in?
Talisman is aangesloten bij de drie pijlers voor een zorgeloze reis: SGR, ANVR en het Calamiteitenfonds. Lees meer

Tijdens mijn reis

Hoe is het verblijf en vervoer geregeld?
Met Talisman reist u (bijna) altijd op privébasis. U reist op de voor u meest logische en ontspannen manier. Ter plaatse werken wij samen met betrokken partners die een hoog serviceniveau nastreven en er wegwijs zijn, ook op de niet gebaande paden. Onze voorkeur voor accommodaties gaat uit naar kleinschalige en exclusieve accommodaties. Wij streven er naar een reis voor u samen te stellen waarbij u zelf aan helemaal niets meer hoeft te denken. U wordt opgehaald en weggebracht door uw privégids; alle transfers, vervoer en vluchten zijn geregeld. Tenzij u bij ons aangeeft dat u bepaalde onderdelen liever zelf, direct boekt. Dan worden deze niet in het Talisman programma opgenomen.

Als ik tijdens mijn reis vragen heb, met wie neem ik dan contact op?
Wij raden u aan om tijdens uw reis als eerste contact op te nemen met de lokale agent. Hij/zij kan sneller schakelen en adequaat handelen. Komt u er niet uit met onze lokale partner, dan kan er altijd naar Talisman gebeld worden.

Waar vind ik actuele reisadviezen?
Met de 24/7 Buitenlandse Zaken Reis app gaat u goed voorbereid op reis. U krijgt, ook tijdens uw reis, de meest actuele reisadviezen en u heeft de contactgegevens van alle Nederlandse ambassades bij de hand. Ook heeft u met 1 druk op de knop contact met het contactcenter van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: 24 uur per dag, 7 dagen per week. De app is te downloaden in Google Play en de App Store (24/7 BZ Reis).

Talisman houdt de actuele reisadviezen goed in de gaten. Mochten de omstandigheden erom vragen, dan behouden wij ons het recht voor elementen van uw reis te kunnen wijzigen. Natuurlijk doen wij ons uiterste best om in een dergelijke situatie, in overleg met de lokale agent, een passend alternatief voor u te vinden.

Welke souvenirs mag ik meenemen?
Het is altijd leuk om een mooi en verantwoord aandenken aan uw reis mee naar huis te nemen. Voor meer richtlijnen met betrekking tot wat u mag meenemen uit een niet-EU-land en in welke hoeveelheden, verwijzen wij u graag naar de douanepagina van de website van de Belastingdienst. 

Verzekeren

Hoe kan ik me het beste verzekeren voor een reis?
Vakantie is belangrijk. U moet er onbekommerd van kunnen genieten. Daarom zijn er verzekeringen. Een annuleringsverzekering voor wanneer u niet kunt vertrekken of plotseling naar huis moet terugkeren. En reisverzekeringen voor dekking van schade. Wij werken samen met Van Erp Advies, een betrouwbare partner als het om verzekeren gaat. 

Goed om te weten: u kunt een annuleringsverzekering afsluiten tot een reissom van maximaal €100.000,-. Wanneer de reissom boven dit bedrag uitkomt, gaan we graag met u in gesprek. 

Vliegen

Voor al uw vragen over uw bagage, het meenemen van medicijnen, (online) inchecken, het recht op vergoeding bij vertraging en vragen over wanneer u niet mag vliegen; verwijzen wij u naar de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Ook uw bestemmingsspecialist kan u van meer informatie voorzien.

Is het mogelijk om stoelen te reserveren in het vliegtuig?
Helaas is het bij KLM vluchten in de Economy klasse niet meer mogelijk vooraf kosteloos stoelen te reserveren. Dit geldt ook voor vluchten van Etihad Airways die uitgevoerd worden door KLM.
Indien wij u kunnen helpen bij het maken van een betaalde stoelreservering, vernemen wij dit graag. Bij online check-in kunnen standaard stoelen gratis gereserveerd worden. Voor Flying Blue deelnemers gelden diverse voordelen en kortingen. Voor meer informatie kunt u kijken op de website van KLM.

Kan ik mijn vliegticket (tegen gereduceerd tarief) upgraden naar business class?
Wilt u verzekerd zijn van een stoel in business class, dan kunt u deze het beste door ons laten boeken. Het is doorgaans niet voordeliger om uw geboekte vliegticket, in een andere klasse, kort van te voren door ons te laten upgraden naar business class. Het staat u uiteraard vrij om bij het inchecken na te gaan of er een upgrade mogelijk is.

Hoe lang van te voren dien ik aanwezig te zijn op het vliegveld?
De algemene richtlijn voor intercontinentale vluchten is drie uur van te voren aanwezig zijn, zodat u ruim de tijd heeft om in te checken. De tijden variëren echter per vlucht. Voor het actuele advies, verwijzen wij u naar de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Let ook op de drukte op Schiphol; in de vakantieperiodes (zomervakantie/ kerst) kan het extra druk zijn en is het prettig om ver van te voren op Schiphol te zijn, zodat u zorgeloos aan uw reis kunt beginnen.