H et bedenken van een nieuwe vakantiebestemming brengt altijd een zeker gevoel van vrijheid, ontspanning en enthousiasme met zich mee. Na veel reizen in Zuid-Afrika gemaakt te hebben (waar mijn man vandaan komt) en wat uitstapjes naar Botswana en Mozambique, vonden we het tijd voor een verfrissend nieuwe bestemming. In mijn hele Talisman carrière heb ik nog maar weinig van Azië mogen zien. Zwanger van ons eerste kindje, waren we op zoek naar een ‘veilige’ bestemming en zo werd het Bali. Een eiland waar ik al heel lang heel nieuwsgierig naar ben. Want hoe doe je dat; op zo’n toeristische bestemming op de echte Talisman manier ‘van de gebaande paden’ gaan?

Onze vlucht met Qatar Airways verliep erg prettig. Met een zes uur vliegen bereikten we Doha, en hier hadden we een snelle overstap van slechts twee uur. Goed te doen op het vliegveld, dat is ruim en overzichtelijk. Een kleine tien uur later kwamen we aan in Bali. De beveiliging is groot hier, koffers gaan een voor een door een scanner voordat ze op de band belanden en daarna moet je nogmaals met je koffer door een scanner. Ook je koffer-ticket moet je afgeven zodat ze precies weten hoeveel koffers (en van wie) er zijn opgehaald. Eenmaal door de scanner heen stonden daar – in prachtige kledij – onze chauffeur en gids op ons te wachten. Een echt Balinees welkom.

Tijdens de autorit van de luchthaven naar ons eerste verblijf, The Amala, keken we onze ogen uit. Vooral de scooters maakten indruk; die zigzagden behendig overal doorheen. Soms met hele families op een scooter van links naar rechts door het verkeer zwenkend. Vanuit een drukke straat sloegen we linksaf en stonden we ‘ineens’ in een binnenplaatsje waar het lawaai verstomde en de groene jungle ons omarmde. Welkom bij The Amala!

The Amala in Seminyak

The Amala is het perfecte kleinschalige verblijf voor reizigers die het levendige Seminyak willen meemaken, maar liever niet in een groot resort aan het strand willen verblijven. Het kleine resort is ingesteld op liefhebbers van wellness en rust, maar loop je het resort uit dan sta je met 2 minuten in de winkelstraten van Seminyak. Met zo’n 15 minuten wandelen kan je neerstrijken op een van de ligbedden bij de super populaire beach club KuDeTa. Ideaal! Wij verbleven in een Spa Villa van The Amala, met een klein zwembadje buiten en een ruime slaapkamer. Perfecte plek om te acclimatiseren!

Tip: dineer een avond in het resort en bestel de Indonesische gerechten. Overheerlijk. Strijk ook een dag neer op een ligbed bij KuDeTa. Er is een ‘minimum spend’ van ongeveer EUR 70,- maar met een lekkere lunch en wat cocktails kom je er wel!

Nieuw: Alila Seminyak

We bleven nog drie nachten in Seminyak, om het nieuwe Alila te ervaren. Het is een groot resort, direct aan het strand gelegen. Maar zodra we werden afgezet door onze gids van Pacto Bali (onze lokale agent) en de lobby inliepen, hadden we enkel oog voor het uitzicht. De architectuur van het resort is fenomenaal gedaan, hier ervaar je het ‘hippe beachclub’ gevoel overal. Vanuit de lobby kijk je uit op de oceaan, met links en rechts twee infinitypools die verhoogd zijn gelegen. Deze zwembaden zijn enkel toegankelijk voor de hotelgasten en niet geschikt voor kleine kinderen. Rust en privacy gegarandeerd dus! Voor families en dag gasten is er een groot zwembad op de begane grond. Hier vind je ook de beachbar, een populaire plek voor een drankje bij zonsondergang. Gasten uit het hotel, locals en andere reizigers verzamelen zich hier, en in het weekend draait er een DJ.

Lekker dineren kan in het restaurant van Alila met een uitgebreide menukaart waar voor iedere fijnproever een goed gerecht te vinden is! Als je een tafeltje buiten wilt, dan is het handig om even te reserveren. Je zit dan praktisch op het strand, wat wil je nog meer?

Wij sliepen in een Deluxe Ocean Suite, met een groot balkon uitkijkend over ‘ons’ zwembad en de zee hierachter. De studio’s zijn gelegen in een ander gebouw en hebben niet de faciliteiten en het uitzicht dat je zou willen wanneer je hier verblijft. Ga dus voor een Deluxe Suite als je hier wilt verblijven.

Tip: Een bezoek aan de spa van Alila mag niet ontbreken. Een lekkere massage om de jetlag te doen vergeten is een aanrader. Ook erg leuk: de koffiebar in de lounge. Hier kan je een goede ‘flat white’ of cappuccino bestellen. Wel jammer dat ze deze maken met Italiaanse koffiebonen in plaats van de local beans.

Van de gebaande paden: Soori Bali

Na drie nachten waren we zen genoeg om ons van de gebaande paden te begeven, en zo gingen we samen met onze gids Ardana naar Soori Bali. Ik had hier al heel veel over gehoord; Talisman reizigers en mijn collega’s hadden altijd niets dan lof voor deze accommodatie. En nu snap ik waarom!

De rit van Seminyak naar Soori Bali voert je langs de bekende tempel Tanah Lot. Een prachtige stop. Alhoewel heel toeristisch, voel je al de verandering in omgeving en merk je dat je je al een stuk meer tussen de locals begeeft. Tempels mogen niet betreden worden door toeristen, dus je mag de tempel enkel van buitenaf observeren. Niets mis mee.

Na nog een 20 minuten rijden vanaf Tanah Lot bereikten we Soori Bali. De crew, en de mountainbikes, stonden al op ons te wachten. Soori Bali is gelegen in een prachtig deel van Bali, met kleine dorpjes waar nog echte ambachten worden beoefend en waar ieder huis een tempel in de voortuin heeft staan. Met heldergroene rijstvelden en een pikzwart vulkanisch zandstrand. Een bijzondere omgeving! Onze Ocean Pool Villa lag iets hoger dan de Beach Pool Villa’s en had daardoor een mooi uitzicht over het strand en de zee. Vanuit onze ruime villa konden we zo het zwembad in!

Om zoveel mogelijk van de diversiteit te ervaren hier, biedt het resort iedere dag activiteiten aan waaraan je deel kunt nemen. Sowieso is er iedere ochtend een yoga/ wellness activiteit en daarnaast kan je leren hoe je een vlieger maakt, een tempeloffer maakt, of een wandeling maken door de rijstvelden. Wij hadden het geluk dat de tempel naast het resort haar verjaardag vierde, en er dus een ceremonie was die wij bij mochten wonen. Hier hoef je je echt niet te vervelen! Een tocht met de mountainbike door het dorp en de omgeving is goed voor heel veel mooie momenten (neem de camera mee!!) en daarna heb je het relaxmoment op een van de luxe ligbedden aan het zwembad meer dan verdiend. Althans, dat vonden wij.

Een goed advies; het ‘tasting menu’ bij het ontbijt is redelijk uitgebreid. Op de kaart staat aangegeven dat de gerechtjes als kleine proeverijtjes komen, maar wij vonden het nogal flinke porties. Dat geldt overigens ook voor de lunch en het diner. Gelukkig hadden wij een goede hulp aan Pen, de ober die ons bijstond bij het kiezen van ons ontbijt, onze lunch en diner….Het motto? Sharing = caring!

De gezellige drukte van Ubud

Van het rustige Soori gingen we na drie nachten verder naar Ubud. Hier was ik heel nieuwsgierig naar. Van veel vrienden en collega’s had ik gehoord dat de sfeer moeilijk te omschrijven valt. Hippie meets Azië, veel winkeltjes en backpackers maar ook goede restaurants en kunstgalerieën.

Ons verblijf hier was gelegen in hartje Ubud, het Komaneka at Bisma hotel. Qua design en sfeer iets ‘authentieker’ dan de accommodaties waar we tot nu toe verbleven, maar niet minder leuk! Het personeel hier is de absolute smaakmaker. Iedereen kent je bij naam en overal is men even vriendelijk. Transfers naar restaurants doen ze graag voor je, wij werden iedere ochtend gebracht naar de Ubud Coffee Roastery voor een goede kop koffie. De eigenaar is Engels en reisde de hele wereld over voor hij hier zijn eigen koffiezaak opzette. Erg leuk als je van een goede kop koffie houdt om de dag mee te beginnen!

Ubud is leuk, kunstzinnig, gek, druk en kleurrijk. We hebben hier wat af-gewinkeld (souvenirs!) en kunst bekeken. Maar ook leuke restaurants en barretjes bezocht. Ben je een dierenliefhebber (zoals ik) dan is een bezoek aan BAWA de moeite waard. Je ziet in Bali zoveel zwerfdieren, en BAWA zet zich in voor deze hulpeloze dieren. Ze steriliseren, hebben een spoeddienst voor gewonde dieren en geven kinderen scholing over hoe om te gaan met hun (huis)dieren. BAWA is gevestigd in de hoofdstraat van Ubud en door het kopen van een t-shirt, armbandje of door het maken van een donatie help je ze hun goede werk voort te zetten.

Restauranttip: Na een dag in het warme en drukke Ubud biedt restaurant Bridges de perfecte lunch locatie. Niet ver uit het centrum, maar verstopt in de vallei zit je hier echt schitterend. Een andere hotspot is het Three Monkeys restaurant. Gelegen vlakbij Monkey Forest en aan de rijstvelden.

Hoogtepunt van de Bali reis: Uluwatu

Van Ubud reden we in ongeveer twee uur naar het zuidelijkste puntje op Bali, waar de luxe villa’s van Alila Villas Uluwatu zijn gelegen. Het landschap verandert zodra je het schiereiland oprijdt. Ardana vertelt dat dit stuk van Bali een tijd ‘afgesloten’ is geweest van de rest van het land. Op de kalkstenen rotsen van het schiereiland is het moeilijk om gewassen te verbouwen en toegang tot water was er ook nauwelijks. Toch zou ik me hier een stuk beter thuis voelen dan in de gebieden rondom bijvoorbeeld Seminyak en Ubud. Het is hier wat gemoedelijker, ik zou me hier wel op een scooter durven te wagen!

Onze aankomst bij Alila Villas Uluwatu is alweer zo’n ‘WOW’ moment. Gelegen hoog op de kalkstenen kliffen (100 meter boven zeeniveau) ligt een architectonisch hoogstandje. Met een buggy worden we naar onze eigen villa gebracht, waar ons privé zwembad lonkt. In de badkamer is er een wastafel voor hem – met producten voor de man – en voor haar – met spulletjes speciaal voor haar. Aan alles is hier gedacht, en dat merk je. Privacy wordt hier met hoofdletters geschreven, maar service ook. Iedereen kent ons bij naam, zelfs mensen die we nog nooit eerder gezien hebben. We strijken neer bij het grote zwembad met uitzicht over de diepblauwe oceaan, en genieten van een goede lunch in een van de cabana’s. De zonsondergang aanschouwen we vanuit de  beroemde en veel gefotografeerde ‘Sunset Cabana’. ’s Avonds, onze laatste avond, dineren we nog eenmaal Indonesisch. The Warung is het Indonesische specialiteiten restaurant, en we beginnen hier met een keur aan sambals die we met wat kroepoek kunnen proeven. Vervolgens wagen we ons weer aan de saté en andere overheerlijke Indonesische gerechten. Dit resort ademt luxe en duurzaamheid in een, en biedt een service en gemoedelijkheid die maar moeilijk te evenaren valt.