S amen met mijn partner ga ik een prachtige reis maken door Bhutan. Deze reis start in Delhi, India, waar we na een prima vlucht met Lufthansa aankomen. Bij aankomst worden we hartelijk ontvangen en krijgen we meteen een Bindi op ons voorhoofd geplakt. Een Bindi is een traditionele decoratie die door Hindoevrouwen als rode stip op het voorhoofd gedragen wordt. Het is ook het symbool voor bescherming en zou het boze oog afwenden.

Kunst en tempels in Delhi

Ons verblijf in Delhi is kort, maar krachtig. Zo brengen we een bezoek aan het Lodhi Art District, India’s allereerste open lucht kunstdistrict met wel meer dan vijftig street art werken. Vervolgens nemen we een auto riksja, hét vervoermiddel in Delhi, naar de Gurdwara Bangla Sahib, een Sikh temple. De tempel is een indrukwekkend wit gebouw met gouden koepels. Deze tempel is 24 uur per dag geopend en iedereen, ongeacht geloof, ras, kaste of geslacht kan hier een gratis maaltijd krijgen. Sikhs geloven namelijk in gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid voor iedereen. Na dit bezoek zijn we toe aan wat verkoeling en ploffen we na een heerlijke lunch met kip tandoori neer bij het zwembad van ons hotel, The Imperial. The Imperial is een prachtig hotel waar meer dan 5500 kunstwerken tentoongesteld worden. En dat is slechts 20% van de collectie! Aan het einde van de middag ontmoet ik onze lokale agent. Leuk om elkaar na al dat mailcontact in levende lijve te ontmoeten!

Op naar Paro, Bhutan!

De volgende dag vliegen we al vroeg naar Bhutan en na een korte vlucht staan we bij de leukste bagageband die ik ooit heb gezien op onze bagage te wachten. In de aankomsthal staan onze gids Sonam en chauffeur Chimi al op ons te wachten. In Bhutan reis je altijd met zowel een gids als chauffeur en deze reizen gedurende de hele rondreis met je mee. Ze brengen ons naar ons eerste hotel, Amankora Paro, en na een heerlijk ontbijt en een korte powernap staan ze klaar voor onze eerste excursie. Tijdens een sightseeing tour bezoeken we onder andere Ta Dzong, het nationale museum, waar we onze ogen uitkijken bij de traditionele houten maskers die tijdens de festivals gedragen worden. Via een korte wandeling bereiken we vervolgens de Rinpung Dzong. De wandeling komt langs een open plek met 108 witte vlaggen. 108 is het heilige getal in het boeddhisme en deze vlaggen zijn bedoeld om de overledenen te herdenken. Pas wanneer de vlaggen vergaan zijn, komt de geest tot rust.

Paro is ook de ideale uitvalsbasis voor de hike naar Tiger’s Nest. Deze heb ik echter tijdens mijn vorige reis door Bhutan al gelopen en sla ik daarom nu over. In plaats daarvan ga ik een dagje naar de Haa Vallei. De Haa Vallei is pas in 2002 opengesteld voor toeristen en je vindt hier twee belangrijke tempels: de zwarte tempel Lhakhang Nagpo en de witte tempel Lhakhang Karpo. We bezoeken de witte tempel, want de zwarte tempel is alleen per hike bereikbaar. Ook maken we een korte wandeling door het dorpje en bezoeken we de lokale markt alvorens we terug naar het hotel gaan voor een late lunch. Ook nemen we voor even afscheid van Sonam en Chimi. Wij vliegen morgen namelijk van Paro naar Bumthang, maar zij leggen dit stuk per auto af en staan weer voor ons klaar wanneer we in Bumthang aankomen.

Kaas en cultuur in Bumthang

Voordat we vertrekken naar de luchthaven, krijgen we nog een Blessing van een monnik. Vervolgens vliegen we in 25 minuten naar de regio Bumthang, waar we verblijven bij Six Senses Bumthang. Ik was al fan van Six Senses, maar na het zien van dit hotel al helemaal. Wat is het hier prachtig!

Als echte kaasliefhebber kan een bezoek aan de kaasfabriek niet ontbreken. Ze zijn in Bhutan dol op Goudse kaas, maar ook de lokale kaas, Datsi, is zeer geliefd. Het nationale gerecht, Ema Datsi, bestaat dan ook voor een groot gedeelte uit kaas. Ook bezoeken we Jambay Lhakhang, één van de twee oudste boeddhistische tempels van Bhutan. Veel ouderen en zieken komen hiernaartoe om aan de gebedswielen te draaien, om rond de tempel te lopen en om te bidden. Terug in het hotel is het borreltijd en genieten we in de bar van de signature cocktail van dit bloeiseizoen; de peach blossom cocktail.

De volgende dag staat de Bushman Trail op het programma. Deze drie uur durende hike gaat door dennenbossen en valleien. Vooral het eerste anderhalf uur is behoorlijk pittig, maar het tweede gedeelte is beter te doen. Via de vallei met uitzicht op de Dzong en langs lokale boerendorpjes lopen we richting het nonnenklooster, het eindpunt van de hike. Hier worden we door Chimi opgehaald en even later afgezet bij het Burning Lake in Mebar Tsho. Deze plek is erg heilig en is daarom versierd met kleurrijke gebedsvlaggetjes en mini stoepa’s.

In de middag gaan we naar Amankora Bumthang voor een lunch en inspectie. Hierna volgt een cultureel uitje: we bezoeken zowel de Jakar Dzong als het Kurjey Lhakhang. Jakar Dzong wordt ook wel het Fort van de Witte Vogel genoemd en Kurjey Lhakhang wordt gezien als de meest heilige tempel van het land. Hier zijn namelijk twee koningen gecremeerd. Dit is erg bijzonder, want momenteel is pas de vijfde koning aan de macht. We zijn hier precies op het goede moment, want de monniken starten net aan hun ceremonie. Er worden liederen gezongen en traditionele instrumenten bespeeld. Heel bijzonder om mee te maken.

Tempels en bergpassen in Gangtey

Na ons bezoek aan Bumthang is het tijd voor de volgende bestemming: Gangtey. Via de Yutong-La Pass, gelegen op 3460 meter hoogte, bereiken we in 1,5 uur Trongsa waar we een stop maken bij de Trongsa Dzong. De Dzong ligt op een strategische plek, want wanneer mensen vroeger van oost naar west reisden of andersom, kon dat alleen via deze tempel. Dit maakte de Trongsa Dzong de belangrijkste tempel van het land. De gehele route is prachtig, met veel groen, bossen, rijstvelden en boerendorpen. Wat de omgeving extra mooi maakt, is dat alles in bloei staat in deze tijd van het jaar. Onderweg stoppen we nog even bij een Nepalese stoepa alvorens we de Pele La pass met een hoogte van 3420 meter hoogte over gaan. Hierna bereiken we Gangtey, waar we opnieuw bij Six Senses verblijven. Dit hotel staat in het teken van zwartnek kraanvogels die hier van november tot en met maart overwinteren. We doen vanmiddag helemaal niets, nemen alleen een massage, verder relaxen en lekker eten.

Kleurrijke muur schilderingen in Punakha

In de omgeving van Gangtey maken we onder andere een prachtige hike door de Phobjikha vallei. Hierna vervolgen we de reis via mooie bergpassen met yaks en langs rijstvelden naar Punakha. Overal in Bhutan en met name in Punakha zijn kleurrijke schilderijen van fallussen te zien die veel gebouwen sieren. Volgens de locals zorgt dit voor veiligheid en weert dit boze geesten af. De populariteit van het symbool komt van de beruchte boeddhistische heilige Drukpa Kuenley, ook wel de Divine Madman genoemd. We brengen een bezoek aan Chimi Lhakhang, de tempel van Drukpa Kuenley. Deze tempel staat bekend als de tempel van de vruchtbaarheid en veel locals komen ook naar deze tempel om hun pasgeborenen een naam te geven.

Vervolgens hiken we naar Khamsum Yulley Namgyal Chorten, een boeddhistisch monument. Via een hangbrug met gebedsvlaggetjes lopen we via rijstvelden langzaam omhoog. De Chorten is gebouwd op een heuveltop met uitzicht op de Mo Chhu-rivier, dus het is weer even klimmen. De stoepa is prachtig en ontzettend kleurrijk. Eenmaal boven hebben we een geweldig uitzicht over de Punakha vallei. Als laatste bezoeken we de Punakha Dzong, de mooiste Dzong van Bhutan. Hier vallen we opnieuw met onze neus in de boter, want in de gebedshal vindt een gebed plaats met meer dan zestig monniken.

We slapen bij Uma Punakha en worden hier telkens wakker met een fantastisch uitzicht op de vallei en de rivier. We bezoeken ook het naastgelegen en prachtige &Beyond Punakha River Lodge waar we genieten van een heerlijke lunch geïnspireerd op de Bhutanese keuken, met onder andere Yak Bao Buns.

De laatste stop: Thimphu

Op onze laatste volledige dag in Bhutan vertrekken we al vroeg naar Thimphu. Onderweg passeren we de Dochu La Pass, een bergpas op 3100 meter hoogte. Helaas is het bewolkt en zien we dus geen met sneeuw bedekte bergpieken. Na een rondje om de 108 stoepa’s rijden we dan ook al snel weer verder. Rond half 11 komen we aan in Thimphu. Hier bezoeken we als eerste het grote boeddhabeeld. Dit beeld staat op een heuvel en is maar liefst 52 meter hoog. Ook brengen we een bezoek aan het National Memorial Chorten. Deze witte stoepa is gebouwd ter herinnering aan de voormalige koning Jigme Dorji Wangchuck en wordt druk bezocht door gelovigen. Omdat we hier op een zondag zijn, is het extra druk vandaag. We lopen ook een rondje door de stad zelf, waar het verkeer nog met lokale verkeersagenten wordt geregeld. Het lijken wel dansbewegingen, zo sierlijk ziet het eruit. Erg bijzonder!

De laatste nacht brengen we door in een hotel op twintig minuten rijden van Thimphu, met uitzicht op de stad en het Boeddha beeld. Eén keer per week wordt er een culturele avond georganiseerd met dans, zang en traditionele maskers. Voor deze avond worden alle gasten uitgenodigd. Wat een geluk dat dit precies samen met ons verblijf valt! Na een bijzondere avond genieten we van een aansluitend diner en dan is het tijd om naar bed te gaan. Morgenvroeg hebben we een transfer naar de luchthaven en dan zit onze reis door Bhutan er alweer op.

Bhutan is een ontzettend bijzondere bestemming. Wil je alvast meer weten of samen met ons plannen maken voor Bhutan reis? Mail dan naar barbara@talisman.nl of bel naar 088-7755900.