V andaag vertrekken we naar een uitzichtpunt om de zonsopgang te bekijken in Pai. Een heel mooi uitzicht maar helaas blijven de wolken voor de zon. Rond 06:30 rijden we weer terug naar het hotel. We gaan ontbijten en om 08:30 staan Supa en Ton alweer voor ons klaar. We rijden eerst naar een dorpje waar mensen van de Lisu hilltribe wonen. We lopen rond en kijken bij de huizen, school en akkers. Daarna rijden we naar het centrum van Pai en lopen daar een klein rondje. We stappen weer in de auto en gaan weer op weg terug naar Chiang Mai. Na ongeveer 1,5 uur rijden komen we aan bij de Mok Fa Waterval. Deze is weer heel anders dan de watervallen die we eerder deze week zagen. Rond 14:00 uur rijden we verder naar Chiang Mai en ons volgende hotel ‘Puripunn’. We blijven hier een nachtje en gaan morgen richting Koh Yao Noi.

Dag 8: Vliegen naar Phuket

Vandaag werden we om 09:30 opgehaald door Supa en Ton. Ze brachten ons naar het vliegveld van Chiang Mai. We Konden snel en gemakkelijk inchecken en om half 12 vlogen we naar Phuket. Hier weer met een transfer naar de haven waar we opgehaald worden om 16:00 en richting Koh Yao Noi gaan. We hebben twee uur om te overbruggen dus besluiten in de haven te gaan lunchen. Het is een privé stuk dus heerlijk rustig. Om 16:00 uur legt er een speedboat aan van The Paradise Koh Yao en varen we in ca 45 minuten naar Treehouse Villas Yao Noi. Wow! Wat een prachtige villa’s! We eten ‘s avonds in het seafood restaurant. Met je blote voeten in het zand dineren, heerlijk! We lopen tussen de krabbetjes door terug naar onze boomhut. Wie dacht dat slapen in de jungle heerlijk stil en rustig is heeft het mis. De dieren die hier leven maken een oorverdovend lawaai! Kikkers, krekels, apen en vogels het lijkt of alles in het donker tot leven komt. Een hele gave ervaring!

Dag 10: Kayak tour in Phang Na Bay

We gaan vandaag op kayak tour in Phang Nga Bay. We vertrekken om 09:00 met een longtailboot waarop de kayaks klaar liggen naar Phang Nga. We zijn met z’n vieren, een klein groepje dus. De eerste stop is James Bond eiland. Erg toeristisch dus na 10 minuten rond kijken hebben we het allemaal wel gezien. Door naar de baaien waar we gaan kayakken. Per kayak gaan we door grotten en komen we in lagunes waar je alleen kunt komen met laag tij. Heel mooi hier, echt prachtig. We kayakken op twee verschillende plekken en gaan door verschillende grotten. Rond 13:00 uur is het tijd voor de lunch. We varen naar een leeg en verlaten strandje en genieten van een heerlijke en welverdiende lunch. Na de lunch hebben we nog tijd om wat te zwemmen waarna we weer richting het resort terug varen. ‘s Middags konden we heerlijk relaxen bij onze plungepool.

Op onze laatste ochtend in The Treehouse Villas hebben we nog even lekker kunnen relaxen bij onze ‘boomhut’.  We kregen een late check-out omdat we om 13:30 pas opgehaald werden voor onze speedboot transfer naar Krabi. Het was ongeveer 20 minuten varen, dus we waren er lekker snel! Vanaf de haven is het nog ongeveer 40 minuten rijden naar ons volgende hotel Tubkaak Krabi. De chauffeur staat al klaar als de boot aanlegt en rond 14:30 kunnen we inchecken. De manager geeft ons een rondleiding en laat verschillende kamertypes zien en we mogen hier in een pool villa slapen! Een mooie kamer met eigen zwembad dat helemaal afgeschermd is dus je zit hier wel echt privé. We besluiten toch naar het strand te gaan en even in de zee te zwemmen. We doen een poging tot snorkelen maar het water is te troebel, niks te zien. ‘s Avonds eten we Thais in het restaurant van het hotel met uitzicht op het strand. Een heerlijk dagje zo!

Dag 11: Speedboot tour

Vandaag zijn we met een speedboot tour mee gegaan om wat eilanden te bekijken. We waren met een klein groepje. We hebben stops gemaakt om te zwemmen en te snorkelen bij Phoda Island, Chicken Island en nog wat andere eilandjes. Rond 15:00 waren we terug bij het hotel. ‘s Middags nog even lekker aan het strand en in ons zwembad gelegen. Rond 18:00 uur zijn we terug naar het strand gelopen voor de zonsondergang want die is hier zo mooi! Om 18:30 zijn we met de shuttlebus van het hotel naar Ao Nang geweest en hebben daar gegeten en rond gelopen. Even wat reuring en onder de mensen, ook wel erg leuk!

Dag 12: Elephant Hills

Vandaag worden we om 08:00 opgehaald door de chauffeur van Elephant Hills. Vanuit Krabi is het ongeveer twee uur rijden en we komen rond 10:00 aan in het kamp. We kunnen meteen inchecken en nog even relaxen in de tent. Om 12:00 gaat de gong en schuift iedereen aan voor de gezamenlijke lunch waarna iedereen vertrekt met een klein groepje voor de activiteiten die middag. Wij gaan eerst op kanotocht en genieten van de mooie natuur in het Khao Sok National Park. Na een uurtje stroomafwaarts te zijn gegaan worden we uit het water gehaald en gaan we naar het olifantenkamp. Hier heb ik zo naar uit gekeken! De olifanten hebben allemaal een eigen Mahout (verzorger) die alles nauwlettend in de gaten houdt. De Mahouts slapen ook op het kamp. Elephant Hills heeft nu 12 olifanten. Deze zijn allemaal gered uit de handen van de verkeerde mensen. Nadat de olifanten niet meer gebruikt werden voor het werken op het land kostten ze voor de meeste mensen te veel geld en moesten ze trucjes gaan leren of over straat gaan lopen tussen toeristen om zo geld te verdienen voor de eigenaren. Ook zijn veel olifanten gebruikt voor olifantenritjes. De dieren zijn vastgebonden en mishandeld om ze zo ‘tam’ te maken. Verschrikkelijk gewoon. Gelukkig heeft Elephant Hills deze olifanten nu kunnen redden en hebben ze een heerlijk thuis waar ze alleen maar doen wat zij leuk vinden. De oudste olifant is 75, haar achterbeen staat raar naar buiten gedraaid en haar verzorger vertelt dat ze lang is vastgebonden met kettingen. Ze heeft geprobeerd zichzelf te bevrijden en heeft hierbij haar been gebroken! De eigenaar heeft hier destijds niets aan gedaan en dus is haar been nu scheef aangegroeid. Ze is blind aan een oog en wordt begeleid door een van de jongste olifanten van de groep als ze zich verplaatsen.

We mogen eerst aanschouwen hoe de olifanten in bad gaan. Sommigen trompetteren van blijdschap! Het schijnt dat olifanten echt gek zijn op water. Ze laten zich helemaal koppie onder gaan en rollen om in het water. Ze vinden het heerlijk. Na het bad lopen ze al naar de wasstraat, oma olifant wacht netjes op haar maatje en samen lopen ze naar de wasplaats, heel lief om te zien. Ieder koppel mag zelf een olifant uitkiezen en de Mahout laat zien hoe we de olifant moeten wassen. Mark vindt het maar een beetje spannend dus ik begin met het wassen van ‘onze’ olifant. Ze is erg lief en voelt met haar slurf aan mijn handen en rug. En geniet van het water. Ze krult haar slurf op en de Mahout gebaart dat ik water in haar slurf moet spuiten. Als haar slurf vol genoeg is spuit ze het water naar achteren over haar rug heen. Heel grappig! Uiteindelijk waagt Mark ook een poging en na de wasbeurt lopen we naar de plek waar we de olifanten gaan voeren. Er liggen ananassen, bananen en rietsuiker klaar. We hakken allemaal een mandje vol en voeren deze leeg aan de gulzige slurven. Na het voeren gaan de olifanten met hun Mahout een uur de jungle in. Ze leren hen dan om zelf naar voedsel te zoeken in de jungle. We bekijken nog een film over de olifant in het café en rijden daarna terug naar ons kamp. Iedereen praat heel de avond nog na over deze bijzondere ervaring!

Dag 13 en 14: Kayakken door de jungle en mangrove tour

Vandaag om 08:00 uur gaat de gong en dat betekent dat het ontbijt klaar staat. Na het ontbijt vertrekken we naar de lokale markt waar we wat snacks kunnen kopen voor vandaag. We rijden verder naar de dam vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de Sok Rivier. Er komen donkere wolken aan en als we verder rijden naar de haven begint het zacht te regenen. We gaan aan boord van de longtailboot en varen richting het rainforest camp. We verblijven hier niet, maar willen het regenwoud natuurlijk wel verkennen. Onderweg barst het los en de tropische bui duurt heel de boottocht voort. Iedereen is helemaal doorweekt en we krijgen er de slappe lach van. In het rainforest camp staat een heerlijke lunch klaar en gelukkig wordt het al snel droog. We hebben deze middag ter vrije besteding en besluiten om te gaan kayakken. We varen de bocht om en zien al snel een boom hard heen en weer bewegen. Als we dichterbij komen zien we een paar apen door de takken slingeren. We varen rustig verder en het lijkt of we de enige zijn in de jungle. Het is rustgevend en tegelijkertijd gebeurt er van alles. We horen apen, vogels en verschillende krekels. In de jungle is het nooit stil. Als het tijd is om terug te kayakken naar het kamp zien we nog een paar aapjes, heel leuk! We varen met de longtailboot vanuit het rainforest camp terug naar de haven en rijden terug naar ons kamp.

De volgende ochtend gaat om 08:00 de gong weer voor het ontbijt. Het heeft vanaf gisteravond non stop geregend en iedereen bereidt zich voor op een natte dag. We kopen een poncho en gaan met onze groep richting de bus. We gaan vandaag een mangrove tour doen. We rijden ongeveer een uur en stoppen dan bij een lokale markt om nog wat snacks te kopen voor op de boot. Vanaf de markt is het nog ca 15 min rijden en dan komen we aan bij de sloep waarmee we door de mangroves gaan varen. De tocht duurt ongeveer een uur en het is een mooi gebied maar toch zonde om het zo in de stromende regen te bekijken. We spotten onderweg nog wel een slang! Na de tour brengt het bootje ons naar drie grote boten waar we gaan lunchen. De koks staan al in de keuken en we hebben hier vanmiddag vrije tijd om te zwemmen en kayakken. We hebben een gezellig groepje en iedereen is lekker aan het kletsen dus voor we het weten is de lunch al klaar. We schuiven aan en ondertussen begint het nog harder te regen en waaien en we horen een paar donderslagen van naderend onweer. Onze gids vraagt of we willen kayakken en zwemmen maar niemand heeft hier oren naar. We besluiten nog een uurtje gezellig verder te kletsen wat gids Pond ook niet erg vindt. Ze is een gezellige meid en kletst vrolijk met ons mee. Ze vertelt ons dat ze nu werkt zodat haar moeder kan leven. Ze stuurt iedere maand haar kleine salaris naar haar moeder op omdat haar moeder ook altijd voor haar heeft moeten werken. Het is haar droom om over een aantal jaar een huis te kunnen kopen in de buurt voor haar en haar moeder en dan wil ze graag een eigen bakkerij openen. Ze verteld dat ze hier 65 Baht per dag verdient dat is omgerekend € 1,70!!! De mensen in Thailand moeten het hier dus echt van de fooien hebben om een beetje te kunnen leven.
Als het onweer weg is en de regen wat minder wordt worden we weer opgehaald en varen we terug naar de bus. We rijden in 1,5 uur weer terug naar het kamp waar we om 20:00 uur nog gezellig met elkaar eten en de dag afsluiten.

Dag 15, 16, 17 Laatste dagen van onze vakantie in Koh Tao en Koh Samui

Omdat het heel de nacht geregend heeft gaat de trekking niet door en mogen we nog een keer naar de Elephant Hills, yes! Om 12:30 worden we weer opgehaald waarna we vervolgens op de ferry stappen richting Koh Tao. We verblijven in het Haadtien Beach Resort, helaas is het overdag laag tij en kunnen we niet snorkelen bij het rif in de baai. Dus we zoeken een lekker plekje op het strand en later bij het zwembad, ook niets mis mee! Aan het einde van de dag liggen we nog een uurtje in het water, en zien we veel mooie vissen in werkelijk alle kleuren van de regenboog. Hoe langer je boven het rif hangt, hoe meer vissen je ziet. Zo leuk! In de avond dineren we in het restaurant en duiken we op tijd ons bed in.

De volgende ochtend pakken we de veerboot van Koh Tao naar Koh Samui. De overtocht duurt zo’n twee uur. In de haven staat onze chauffeur al op ons te wachten en in ongeveer 40 minuten rijden we naar The Banyan Tree Samui. We worden welkom geheten door Patrick, onze PA (zo stelt hij zichzelf voor). WoW het uitzicht vanuit de lobby is al prachtig. De hele baai is van het resort en overal zien we prachtige villa’s. Het is zo groot dat niets echt makkelijk aan te lopen is en daarom wordt je overal heen gebracht met golfbuggy’s. Patrick vertelt ons dat onze kamer nog niet klaar is omdat het erg druk is in het resort. Hij rijdt ons daarom eerst naar het strand waar we kunnen lunchen en relaxen, hij komt ons om 15:00 uur daar weer ophalen. Onderweg stopt hij even zodat we goed zicht hebben op de verschillende villa’s. Hij wijst naar een villa boven het strand. ‘We gave you an upgrade to the royal pavilion villa’ zegt hij lachend. Zo, en die ligt echt prachtig!

En ja hoor stipt 15:00 uur is Patrick er weer. Hij is samen met marketing manager Ryan en Ryan wil ons graag een rondleiding geven en andere villa’s laten zien. Hij laat ons de familie villa zien en de spa en regelt als verrassing een rainforest experience voor morgenochtend 10:00. Hij verklapt nog niks en zegt dat we ons moeten laten verassen. We hebben alleen onze zwemkleding nodig. Daarna rijdt hij ons naar onze villa waar Patrick al staat de wachten. Patrick neemt het over en laat onze villa zien en geeft uitleg. Iedere kamer heft een eigen airconditioning en de douche heeft vier regendouchekoppen!! Hij geeft ons een mobiele telefoon zodat we hem altijd kunnen bellen als we iets nodig hebben en maakt een reservering voor het diner van vanavond. Als hij weg is duiken we meteen ons eigen zwembad in. Wat een uitzicht! En deze villa is bijna groter dan ons huis! Echt geweldig, genieten dit!

Vanochtend al vroeg wakker en om 07:00 neem ik dan maar alvast een duik in ons zwembad. Zo mooi dit uitzicht! We gaan rond 08:30 ontbijten en moeten ons iets voor 10 melden bij de spa voor onze Rainforest Experience. We krijgen een welkomstdrankje met kokos (Samui is het eiland dat bekend staat om de kokosnoot). We kleden ons om in zwemkleding en volgen de medewerkster van de spa naar The Rainforest. Dit gedeelte van de Spa wordt afgeblokt voor iedere behandeling zodat het niet te druk wordt en de ervaring echt persoonlijk is. We lopen eerst een pad over onder verschillende nevels en regendouches door (net als een bui in de jungle) en de spa is bekleed met groene bladeren en bomen zodat het ook echt lijkt alsof je in de jungle bent. Heel mooi gedaan! Vervolgens gaan we tien minuten in een stoomsauna. Hierna volgt de massagedouche en vervolgens door naar de bucketshower. Een emmer koud water valt hier over je heen! Vervolgens gaan we naar de sauna hier blijven we ook 10 minuten in waarna we geschaafd ijs over ons lichaam heen moeten wrijven om af te koelen. We gaan het zwembad in en hebben hier verschillende douches en massagestralen. We sluiten af met relaxen op een verwarmde steen. Als we naar buiten lopen worden je voeten gemasseerd door de stenen waarover je loopt. Een hele leuke ervaring! We zwemmen nog wat bij terugkomst in de villa en om 12:30 is het helaas tijd om te gaan. Bij het uitchecken komt General Manager Remco nog even gedag zeggen en we gaan per transfer door naar Celes Beach Resort, op zo’n twintig minuten rij-afstand.

Bij Celes worden we welkom geheten met een kokosijsje en we krijgen hier een pool villa. Het resort is sinds april dit jaar open en alles ziet er heel strak en modern uit. De kamer is mooi en groot en heeft een mega bed! De badkamer is gescheiden met een houten roldeur. We gaan ‘s middags bij het zwembad liggen en hebben een relaxte middag. ‘s Avonds lopen we via het strand naar Fisherman’s Village dat zo’n 10 minuten lopen is. Aan het einde van de drukke straat zit een lokaal restaurantje dat gerund wordt door een familie. We kunnen nog net het laatste tafeltje bemachtigen en het eten is heerlijk! Lekker simpel, echt Thais eten. We doen nog een drankje bij Coco Tam’s, ploffen neer op een zitzak op het strand en kijken naar een show die een aantal jongens opvoeren met vuurballen en stokken. We lopen rond 23:00  weer via het strand terug naar het hotel.

Jammer dat de vakantie er al op zit, al hebben we ontzettend veel gezien en gedaan! Het voelt alsof we Thailand nu echt goed kennen doordat we zoveel verschillende gebieden hebben gezien en met culturen hebben kennis mogen maken. De olifanten zitten voor altijd in mijn hart, een beleving die ik al zo lang wilde maken en alle verwachtingen overtrof!