Amsterdam - Curacao

Ik kan het nog niet echt bevatten dat ik vanavond op Curaçao zal zijn… We gaan met een groep van 21 personen, het zijn allemaal reisagenten. De Curaçao Fam trip wordt georganiseerd door het Curaçao Tourism Board en KLM. Om 09:00 uur verzamelen we met z’n allen bij het nieuwe meetingpoint op Schiphol Plaza. We vliegen om 11:20 uur met de KL735. Het reisprogramma bestaat uit het bezoeken van diverse hotels en bezienswaardigheden, zodat we onze reizigers nog beter kunnen adviseren over het mooie Curaçao!!

Wanneer we bij de gate aankomen mogen we meteen boarden. We zitten als eerste aan boord, en het toestel blijkt bijna vol te zitten! De vlucht duurt 9:15 uur. Naast wat turbulentie onderweg hebben we een prima vlucht, en om 21:00 Nederlandse tijd (16:00 plaatselijke tijd) landen we op Curacao.

Hotels bezoeken

Na een onrustige nacht word ik om 07.00 uur wakker. Snel douchen, nog even wat mail wegwerken en op naar het ontbijt. We verblijven in een groot hotel, geen Talisman hotel. Het uitzicht bij het ontbijt is op een gigantisch cruiseschip. Dat zullen sommige gasten heel mooi vinden maar ik word er niet echt blij van.

We bezoeken een aantal kleinere boutique hotels vandaag, zoals het Terra Boutique Hotel in de bruisende wijk Pietermaai. De stijl van het hotel is eclectisch, en het is vanaf de straat nauwelijks zichtbaar dat er hier een hotel gehuisvest is! Er zijn weinig faciliteiten, de kamers zijn allemaal anders ingericht en de sfeer is persoonlijk en intiem. Vervolgens lopen we naar het Boho Bohemien boutique hotel. Het Boho boutique hotel werkt samen met het Klooster boutique hotel. Max uit Breda ontvangt ons hier. Hij is erg enthousiast en woont al 18 jaar op Curaçao. Het Boho hotel heeft wel een receptie maar daar is niemand, het contact met de gasten loopt via de whats app. De sfeer hier is echt bohemian, heel relaxed.. Het hotel heeft 21 kamers en een kleine plunge pool met whirlpool. Ontbijten doe je in het zuster hotel Het Klooster, twee straten verderop. Dit was vroeger een echt klooster waar paters woonden. Ze hebben het verbouwd en heel veel in ere gehouden… de receptie is in de kapel en de kamers zijn de vroegere slaapkamers van de paters. De binnenplaats is een prachtige plek waar je kunt eten en er is een klein zwembad aanwezig. Een schitterend boutique hotel, past wel binnen het Talisman portfolio!

De volgende stop is het Avila Beach Hotel. Het oudste hotel van Curaçao. Het is een prachtig hotel. Het heeft twee privé stranden en erg vriendelijk personeel. Op dit moment is Beatrix aanwezig, die verblijft hier. We hebben haar helaas niet gezien… Het hotel heeft 157 kamers waarvan 31 Appartementen. Bijna alle kamers zijn gerenoveerd. Na de rondleiding genieten we hier van een heerlijke lunch. We krijgen een overheerlijke courgettesoep en daarna heb ik een tuna bowl gekozen … smullen…

Na de lunch verkennen we Willemstad per elektrische scooter. Onze gids is de super enthousiaste Tirzah Statia van het Curaçao Tourism Board. De historische stad Willemstad is een Unesco werelderfgoed. We rijden door verschillende wijken; Otrobanda, Punda, Scharloo en Pietermaai. We stoppen op diverse plekken waaronder het Wilhelminaplein, het gouverneurshuis en de beroemde drijvende brug.

Om 16.45 uur keren we terug naar het hotel en halen we onze startnummers op voor de KLM-marathon. We gaan met z’n allen wandelen of hardlopen. Om 17:45 uur moeten we weer klaar staan en gaan we naar Restaurant Gouverneur De Rouville. We starten met een presentatie over KLM en een woordje van Sharon over het Curaçao Tourism board onder het genot van een heerlijke cocktail en een hapje. Het is een fantastische plek hier!!! We eten Bananen soep, Corvina witvis met mosterdsaus en crème karamel. Heerlijk!!!

Na het eten lopen we Pietermaai in en nemen we nog een drankje bij Mundo Bizarro. Wat een fantastische dag hebben we vandaag gehad!!!

Hotels bezoeken en een Sunset Cruise

Ik had vandaag om 06:45 uur de wekker gezet om op het strand te zijn om 07.00 uur. Ik dacht dat het cruiseschip dan zou vertrekken maar helaas niet dus. Dat doet het pas om 11:00. Maar toch even ontspannen aan het strand, want de zon schijnt!

Om 10.15 uur gaan we naar het Lions Dive Beach Resort. We worden ontvangen door de manager. Er zijn hier vier restaurants en twee zwembaden en er zijn standaard kamers en appartementen. Het resort ligt aan Mambo Beach,  één van de populairste stranden van Curaçao. Het barst hier van de winkeltjes, bars en restaurants. Het is dus een geliefde uitgaansplek voor jong en oud. Je kan als gast van het Lions Dive Resort gebruik maken van de gratis Shuttlebus naar Willemstad, je moet wel van tevoren reserveren. Het is een leuk hotel voor gezinnen, omdat het Sea Aquarium er pal naast ligt.

In de avond hebben we een Sunset Sailing trip met Bluefinn Charters. We varen vanuit Mood beach naar de oostkant van Curaçao. Aan boord serveren ze drankjes en hapjes en genieten we van de prachtige uitzichten en de ondergaande zon! Het was weer een fantastische dag….

Vijf kilometer rennen!

Vandaag melden we ons om 07.00 uur beneden in het hotel bij de receptie voor onze antigeen test. Pieter Elbers van KLM loopt toevallig langs en we maken een praatje met hem. Wat een aardige man zeg!

Na het ontbijt gaan we op weg naar Westpunt. Hier vind je enkele mooie strandjes en het National Park. We stoppen onderweg bij het een klein en schattige “Kunuku”, een voormalig plantage huis. Het is behouden als museum genaamd: ‘Kas di Pali Maishi’. We krijgen een hele interessante rondleiding hier. Na de rondleiding krijgen we een folklore dans demonstratie en een heerlijke traditionele pannenkoek als snack.

Hierna rijden we door naar het National Park Shete Boka. De kust is hier heel erg rotsachtig en puur, de stroming is er sterk. Dan rijden we door naar het Blue View Sunset Terrace. Hier lunchen we. Voor iedereen wordt er een heerlijke wrap  geserveerd! Na de lunch maken we een korte stop bij het strand ‘grote knip’. Sommigen gaan even de zee in. Hier zien we een zeeschildpad zwemmen … wat gaaf!

We starten vanmiddag om 17:30 met de vijf kilometer wandelen. Ons aandeel in de KLM Marathon. Maar ik bedenk me, en wil toch gaan hardlopen. Ik kan het altijd proberen… Om precies half zes starten we, wat een fantastisch evenement!!! Het is wel zwaar, ik heb al een tijdje niet meer hardgelopen en dat merk ik. Het valt me toch niet tegen, ik heb er 35:22 minuten over gedaan. Het gevoel bij de finish is heerlijk!

Na het lopen gaan we naar het Beach restaurant. KLM heeft hier een meet & Greet georganiseerd met Pieter Elbers, CEO van KLM en Dirk Buitelaar, KLM country manager ABC-eilanden. We hebben leuke gesprekken gehad en we sluiten de avond af bij Zanzibar.

KLM Marathon

Vandaag is het de dag van de marathon. De hele marathon (42,2 km) start om 03.15 uur. We zetten onze wekker om de start te kijken. We hebben een garden view kamer, en dat komt vandaag goed uit. We kijken uit op de start en finish. Wat een beleving zeg! De halve Marathon start om 05.15 uur en de 10 kilometer om 06.15 uur. Ik ga kijken bij de binnenkomst van de 10 kilometer. Michael en Pieter van KLM lopen de 10 kilometer en Julie van onze groep ook. Wat een heerlijk sfeertje … ik krijg spontaan zin om het hardlopen weer op te gaan pakken.

We moeten ons om 09.00 uur weer melden. Dus nu even een koffie en ontbijt. We gaan vanochtend een landhuizen tour maken. Bigala is onze tour guide voor vandaag. Wat een enthousiasme zeg.. geboren en getogen op Curaçao. Je kunt bij haar ook privé excursies boeken… zeer Talisman waardig! Zeventig landhuizen zijn nog in goede staat op Curaçao. We beginnen bij landhuis Jan Thiel. Het is een prachtig gerenoveerd landhuis. Hier kun je ook overnachten. Je hebt vanuit hier uitzicht op de zoutpannen. Vervolgens rijden we langs Jan Thiel en de Caracas baai. We maken een stop bij het quarantaine huis. Vroeger moesten de zeelieden hier in quarantaine. De nonnen zorgden dan voor hen. Het is echt een super locatie met een fantastisch uitzicht. Het is echter helemaal vervallen, hopelijk wordt dit nog ooit gerenoveerd..

We reizen overigens in het regenseizoen, wat op Curaçao van oktober tot april loopt. Er valt dan wel wat regen maar de temperatuur blijft aangenaam, rond de 30 graden. Nu is het eiland erg mooi, erg groen en veel bloemen. We rijden door Santa Rosa en maken een stop bij Hofi Kaz Cora. Hier genieten we van een lunch. Na de lunch rijden we naar het hotel waar we even wat vrije tijd hebben.

Baoase Resort en vertrek naar Nederland

De laatste dag vandaag, en na de check-out ga ik naar het Baoase Resort, een typisch Talisman resort waar we al vele reizigers hebben geboekt.

We starten met de rondleiding. Oh wat een fantastisch Resort en wat een rust en privacy! Alles ziet er tiptop uit. Het zand is strak geharkt en het resort is gelegen in een prachtige tuin. Het resort is in eigendom van Ad en Bibi van der Valk, zoon Thijs is de GM hier. Het is ooit begonnen met een master villa en vijf villa’s voor alle kinderen van Van der Valk. Toen de kinderen niet vaak genoeg meer kwamen zijn ze begonnen met het verhuren van de villa’s. En daarna zijn ze gaan uitbreiden. Het resort ligt aan een prachtige lagune, en kijkt uit op een eilandje. Hier is een helipad en je kunt hier ook heerlijk zitten en er staan wat strandbedjes klaar. Het resort heeft twintig villa’s. Ze hebben twee restaurants vertelt Sue Anne. Het tweede restaurant wordt vooral gebruikt voor bijzondere gelegenheden. Verder hebben ze een Beach bar, hier kun je ook snorkelspullen lenen. Je kunt hier ook genieten van een massage in de openlucht. Na de rondleiding mag ik blijven ontbijten, dat sla ik niet af!  Heerlijk met mijn voetjes in het zand! Pfff wat geniet ik hier toch van! Nog een laatste kopje koffie en dan weer met de taxi terug naar het hotel. Ik neem afscheid van Sue Anne en General Manager Thijs van der Valk komt ook nog even een praatje maken!

Dank je wel ‘Dushi Korsou’ Ik heb van je genoten!