I n september 2017 reisde ik naar Peru voor een eerste kennismaking met deze bestemming. In een klein gezelschap ondernam ik een reis die werd georganiseerd door het Verkeersbureau van Peru en ons met de hoogtepunten van het land kennis liet maken.

Peru is fantastisch!

Na een lange vlucht met KLM naar Lima, hebben we een korte maar prima nacht in een hotel alhier. We worden de volgende ochtend alweer teruggebracht naar de luchthaven voor onze vlucht naar Arequipa. Het is een vlucht van ongeveer vijf kwartier en onderweg zien we veel woestijn en zelfs een rokende vulkaan!

Arequipa ligt op zo’n 2.200 meter. Het is een bruisende stad vol mooie gebouwen en heel veel leuke restaurants. We lunchen bij één van de beste Picanteria’s van Arequipa waar veel lokale gerechten geserveerd worden. Ik heb mijn grenzen verlegd en heb zelfs de lokale specialiteit geproefd… Cavia! Het idee is niet fijn maar ik moet eerlijk toegeven; het smaakt best lekker. Net als de overige gerechten overigens. Het gaf ons genoeg energie om het schitterende Santa Catalina klooster te bezoeken, en daarna nog twee hotels te gaan bekijken. ’s Avonds staat er alweer zo’n overheerlijk diner op ons te wachten. Het is mij ondertussen wel duidelijk waarom Peru bekend staat om de keuken; wat een smaken!

Vanuit mijn hotelkamer in Arequipa heb ik uitzicht op het plein. Het is dan ook heerlijk ontbijten, in het zonnetje terwijl er ondertussen genoeg te zien is. Vandaag gaan we op weg naar Colca Valley. Onze gids adviseert ons veel te drinken want we klimmen naar een hoogte van 5.000 meter! Ik was bang dat ik last zou krijgen van hoogteziekte maar gelukkig ging het goed. Het lijkt hier wel een maanlandschap, zo indrukwekkend! Na ongeveer vier uur rijden bereiken we Silbayo waar we lunchen bij een Peruaans gezin. Ook bezoeken we een ‘homestay’. Niet superluxe maar wel heel bijzonder. We slapen vanavond in het Aranwa Colca Resort & Spa. Wat een prachtige accommodatie, mét hotsprings! Heerlijk zo’n warm bad met boven je een fonkelende sterrenhemel. Op tijd naar bed, want morgen gaan we op zoek naar de Condor!

Vandaag zijn we in de ban van de condor! Na het ontbijt rijden we naar Colca Canyon, waar we met een beetje geluk condors kunnen gaan spotten. Onderweg genieten we van de prachtige omgeving, met zijn vele terrassen die door Pre-Inca culturen zijn gemaakt. Schitterend! Na zo'n anderhalf uur komen we aan bij het uitkijkpunt en we hebben ontzettend veel geluk: De Condors vliegen in grote getale om ons heen! Zo gaaf! Sommige hebben wel een spanwijdte van zo'n 3 meter! Ik kan hier wel uren blijven, maar helaas moeten we weer door. We lunchen in Chivay en komen 's middags terug in Arequipa. Hier hebben we een paar uur 'vrij' en ik besluit een bezoek te brengen aan het museum. Zo kom ik meer te weten over de Inca cultuur, en de oude gewoonte om kinderen te offeren. Bij archeologische opgravingen zijn veel van deze kinderen gevonden. 'Juanita' is een meisje dat in de buurt van Arequipa is gevonden. Dit meisje is wereldberoemd omdat ze zo goed bewaard is gebleven. We kunnen haar in het museum aanschouwen; bijzonder! De dag eindigt met wederom een heerlijk diner.

We vliegen door naar Cusco, dit ligt weer een stuk hoger dan Arequipa namelijk op 3.400 meter. Dit merken we ook goed, je voelt je een beetje duizelig, en sommigen hebben last van hoogteziekte. We worden door onze nieuwe gids naar ons hotel gebracht en nadat we de koffers hebben afgegeven bezoeken we het Sacsayhuaman fort. Ongelofelijk hoe de Inca's dit hebben kunnen bouwen! Vervolgens lunchen we voortreffelijk bij Greens Organic Restaurant. 's Middags bezoeken we een kunstgalerie en San Pedro Market, een leuke lokale markt in Cusco, gevolgd door 2 hotel inspecties. Het diner deze avond was met live muziek, compleet met panfluit. Ik hou hier normaal niet van maar deze muzikanten waren wel erg goed! Na ons diner wandelen we terug door de smalle straatjes en heb ik nog wat geshopt in de leuke winkeltjes. Wat een leuke plek is Cusco!

Vanuit Cusco maken we een culturele trip naar het Potato Park (Aardappel Park), waar we kennismaken met verschillende vertegenwoordigers van de Quechua gemeenschappen. De gidsen vertellen over het park, over het behoud van de biodiversiteit en over de rol van de inheemse aardappel. Peru kent wel 300 soorten aardappel, en enkele soorten mogen we proeven. Een bijzondere ervaring die ik niet snel zal vergeten! Het Potato Park ligt vlakbij Pisac, op een half uur rijden van Cusco. Na de lunch rijden een mooie route, door verschillende kleine dorpjes, terug naar Cusco. Op de terugweg stoppen we nog bij het Explora Hotel (schitterende accommodatie) voor een inspectie. Rond 18:30u zijn we in de Yucay omgeving, waar we 1 nacht verblijven.

Naar deze dag heb ik ontzettend lang uitgekeken, want vandaag ga ik een wereldwonder bezoeken: Machu Picchu! We reizen dit keer een stuk per trein, een leuke afwisseling. Wij zitten in de eerste klasse van Inca Rail, en genieten onderweg van een heerlijke lunch. Aangekomen brengt een bus ons in 25 minuten naar de ingang van de archeologische plek Machu Picchu. Bij de ingang is het ontzettend druk; mensen staan in de rij om de bus terug te kunnen nemen. Om Machu Picchu te bezoeken kun je kiezen tussen een ochtend en middagshift. Ik zou kiezen voor de middagshift, omdat die iets minder druk is. Overigens valt het met de drukte op de plek zelf reuze mee, blijkt niet veel later. Wat een bijzondere plek en wat raar dat ik hier nu echt sta! Het oogt wat mysterieus met de laaghangende bewolking. Het klaart echter op en als de zon wat doorbreekt zien we zelfs een regenboog, prachtig! Naast het bezoeken van de Inca stad kun je ook de berg beklimmen of (een deel van) de Incatrail lopen. Dat bewaren we voor een volgende keer. Wel maken we een korte wandeling om het originele pad van de Inca's te zien. Als je het pad langs de steile bergwand ziet lopen, kun je je nauwelijks voorstellen dat dat de route was, indrukwekkend! Onze gids Adriana geeft veel informatie over het hoe en wat van deze bijzondere plek. Erg interessant! Eind van de middag gaan we per bus weer terug naar beneden. Hier hebben we nog een inspectie van het Inkaterra hotel, een super mooie accommodatie. Per trein en busje reizen we vervolgens weer terug naar Cusco.

Vanuit Cusco vliegen we naar Lima. Als we uit het vliegtuig stappen voelt het vreemd: het lijkt wel een eeuw geleden dat we hier waren, maar het is pas een week! We gaan naar ons hotel in de leuke wijk Miraflores. Samen met Barranco zijn dit wel de leukste wijken om te verblijven. Veel tijd voor ontspanning is er niet want er staat een culinaire fietstocht gepland. Volledig uitgerust met helm fietsen we door de stad, langs de kustlijn en stoppen we bij een klein authentiek restaurantje, een lokale markt en een ijscozaak met specifieke Peruaanse ijssmaken. We krijgen uitgebreide uitleg en mogen uiteraard proeven! De vers bereide ceviche en coquilles op de markt waren overheerlijk! Na 3 uur stappen we af en gaan we per bus door naar Barranco. Hier vindt je vele leuke boetiekjes, kunst galerieën, goede restaurants en vertier! Op veel plekken hoor je salsa muziek, de mensen dansen zelfs op straat! Erg gezellig. Het is een fijne plek om ’s avonds te genieten van een diner.

Lima

En dan ga ik iets nieuws voor Talisman ontdekken…. Ik blijf nog twee nachten in Peru op een hele bijzondere plek. Vanuit Lima vlieg ik naar Talara. Tijdens de vlucht van dik een uur zie ik alleen maar woestijn onder me. In Talara wordt ik opgewacht door een chauffeur die me naar mijn verblijf voor de laatste twee nachten brengt; Kichic. De ontvangst is persoonlijk en hartelijk. Wat een paradijsje; mooie huisjes (sommige met een eigen plungepool), een fijn zwembad en direct aan het strand. Met een vers vruchtensapje in de hand geniet ik van een schitterende zonsondergang en het duurt niet lang voordat ik in slaap val. De geluiden van de zee op de achtergrond…..slaap lekker!

Ik geniet een dag van ontspanning; ik zwem in de zee, zie walvissen vrolijk kopje onder duiken en geniet van een cocktail in het zwembad. Ik eindig de dag met een privé yogales. Heerlijk dagje!

Op mijn laatste dag hier geniet ik van een ontzettend lekkere en gezonde sandwich met bijpassend sapje terwijl ik denk; ik wil hier niet weg!!! Wat een heerlijke plek. Alles klopt hier: de locatie, de accommodatie, de sfeer, het heerlijke eten, en de super persoonlijke en vriendelijke service! Helaas komt het einde van mijn indrukwekkende trip door Peru in zicht. Ik vertrek zo per taxi terug naar Talara, daarna vlieg ik door naar Lima, waar ik weer overstap op de KLM terug naar Nederland. Een lange reis waar ik in ieder geval alle tijd heb om alle indrukken te laten bezinken! Peru is fantastisch! Ik hoop snel de rest van Peru te kunnen zien.. we want more!.. we want more!! Hasta la vista!