S amen met mijn man Danny en onze 12 jarige dochter Ziya ga ik deze herfstvakantie Athene ontdekken. Na een vroege ochtendvlucht landen we op Athens airport en gaan we richting hartje centrum waar ons hotel is gelegen. Eenmaal aangekomen denken we gelijk “wat is Athene gezellig” ! Eerlijk gezegd waren we wat sceptisch over de stad. Ik hoor eigenlijk niet zo snel in mijn omgeving iemand zeggen dat ze een citytrip naar Athene gaan maken, dus zonder hoge verwachtingen zijn we op pad gegaan.

Ons hotel, het Perianth Hotel, is echt voor de liefhebbers van minimalisme en kunst. De locatie van dit hotel is ontzettend leuk vanwege het feit dat dit aan het Eirinis plein is gelegen. En dat bruist ! Vele creatievelingen die in deze buurt wonen pakken graag een terrasje of gaan wat drinken in één van de vele bars op het plein. We boffen met onze kamer, want die heeft me toch een uitzicht ! Niet het dagelijkse kan ik vertellen. We slapen namelijk in de Akropolis suite en de naam zegt het al. Vanaf ons balkon hebben we gewoon uitzicht op de Akropolis. Er zijn vervelendere plekken om de dag te beginnen met een koffie in de hand al kijkend naar de Akropolis.

Nadat we wat hebben gegeten bij een van de gezellige tentjes aan “ons” plein, wandelen we naar het meeting point voor onze e-bike tour deze namiddag.

We e-fietsen deze middag langs de Akropolis, het Theater van Herodes, Zappeion Megaron, we kijken naar de wisseling van de wacht, rijden naar het Stadion van PAnathinaikos, de Tempel van Zeus, de Boog van Hadrianus… het houdt maar niet op. Er is hier ontzettend veel te zien! Door de fietstour krijgen we een supergoede indruk van de stad, en het drukke en gezellige wijkje Plaka trekt ons onmiddellijk. Er is veel reuring, we will be back! Onze gids George geeft ons nog wat tips mee voor winkels en restaurants, dus we hebben een goede to-do lijst voor de komende dagen.

Omdat we vier dagen in Athene zijn, kunnen we het heerlijk rustig aan doen. Geen gehaast dus om alles te kunnen zien en daarnaast hebben we simpelweg de tijd om te genieten van waar zijn. Vanmiddag staat het bezoeken van  De Akropolis op onze agenda. We hebben ervoor gekozen om dit op eigen gelegenheid te doen, omdat we geen “die hard” geschiedenis liefhebbers zijn. Sorry!

Met m’n reisgids TimeToMomo in de hand, vertrekken we te voet via de wijken Syntagma, Psiri en Kerameikos. We passeren vele kleurrijke muurschilderingen, ateliers, trendy winkeltjes, duiken de Varvakiosmarkt op waar ze vers vlees en vis verkopen, struinen door de groentemarkt, duiken een kruidenzaak in, bewonderen neoklassieke panden en pakken op z’n tijd een terrasje natuurlijk. Een paar uur verder gaan we lunchen bij Ergon House. Hier waren we namelijk wel aan toe! Ergon House is een restaurant in een delicatessenzaak en dat zorgt voor veel levendigheid in de zaak.

De temperatuur in Athene is trouwens perfect in deze tijd (oktober) van het jaar; zo’n 23-24 graden met een zonnetje en dus ideaal om een stad te bezoeken.

Dan is het nu echt tijd om de Akropolis op te gaan. En dat klimmen valt me alles mee. Ik kan me goed voorstellen dat dit hartje zomer echt niet grappig is met temperaturen boven de 30 graden en de vele andere toeristen. Maar wat een machtig gevoel om eenmaal boven te staan. Zo bijzonder. Als je nagaat dat men dit 2500 jaar terug heeft gebouwd.  Vanaf hierboven hebben we tevens een mooi uitzicht over Athene. Dit hadden we zeker niet willen missen.

De volgende ochtend besluiten we om het oude Olympisch stadion, het Kallimarmaro stadion, te bezoeken en al wandelend door de mooie nationale tuin komen we uit bij het stadion. Hier vonden de eerste moderne spelen plaats in 1896.

Mocht je ooit de ambitie hebben om de marathon van Athene te lopen, dan finish je in dit oude Olympische stadion. Hoe bijzonder is dat!!

Na uitvoerig het stadion te hebben verkend, gaan we via Zappeion, Tempel van Zeus en de Boog van Hadrianus naar de wijk Plaka. Overigens de oudste wijk van Athene die door de nauwe steegjes en smalle trap straten erg sfeervol is. Ook wij strijken neer op een terrasje op de trappen voor een koffietje en de kat Carolina moest ook even op de foto. Verder vermaken we ons deze middag met shoppen en lunchen we bij Tazza, een karakteristiek zaakje met onder andere vele kleurrijke lampenkappen, en een goede lunchkaart! Dat dit een hotspot is onder de hippe Atheners begrijp ik wel.

's Avonds doen we een drankje en hapje bij de rooftop bar 360 waar we een magisch uitzicht hebben op de Akropolis. Wederom een geslaagde dag in Athene!

De oudste stad van Europa heeft ons deze dagen positief verrast. Het bruist, heeft enorm veel geschiedenis, een fijn klimaat, heeft zelfs strand, talloze restaurantjes waar je heerlijk kunt eten, vele terrasjes in trendy buurten. Het heeft alles voor een geslaagde city break. Maar ook perfect te combineren met één van de vele eilanden die Griekenland rijk is.

Ben je net zo enthousiast als ik over Athene of over Griekenland in het algemeen na het lezen van dit reisverslag? Aarzel dan niet om contact met mijn collega's Annelies en Marjolein op te nemen! Bel naar 088-7755900 of mail naar Annelies op annelies@talisman.nl of Marjolein op marjolein@talisman.nl.