T ijdens mijn reis door Tanzania heb ik vele mooie locaties gezien, maar de locatie waar ik mijn reis afsloot was een waar paradijs: Pemba.

Twee nachten in dit paradijs is veel te kort!

Vanuit de Serengeti vloog ik via Arusha en Zanzibar naar Pemba waar ik einde van de dag arriveerde. Bij aankomst stond de chauffeur mij op te wachten met een verkoelend handdoekje en vers fruit. Vervolgens reden we in anderhalf uur naar The Aiyana. Een leuke rit, ik kreeg een goede indruk van het eiland. We reden door twee grotere plaatsen waar iedereen druk in de weer was met het doen van hun inkopen. Ook kwamen we langs prachtige groene rijstvelden en cassave plantages. Het viel me direct op hoe groen dit eiland is! En nauwelijks een toerist te bekennen. Het eerste deel van de rit was over een super goede verharde weg. Het laatste deel gaf de weg mij een ‘Afrikaanse massage’ voor een half uur.

Eenmaal aangekomen bij het resort werd ik hartelijk ontvangen door Barbara (manager) en Cynthia (hoofd receptie). Ik werd direct uitgenodigd voor het diner en naar mijn kamer begeleid. Uh kamer.. nee het was een villa! Met uitzicht op zee. Maar het was donker dus dat was nog even een verrassing voor morgen. Eenmaal gesetteld liep ik terug naar het restaurant. Heerlijk om zo te wandelen door de prachtig aangelegde tuin met de roze gekleurde bougainville. Ik werd bij aankomst in het restaurant doorverwezen naar het strand dus liep het trapje af en wat zag ik daar.. een prachtig gedekte tafel met bloemen en lantaarntjes. Hoe romantisch!

The Aiyana

Na een goede nachtrust, met uiteraard de gordijnen open (ik wilde niks missen en wakker worden door het daglicht!) werd ik om 6:30 uur wakker. Wauw wat een uitzicht op de blauwe Indische oceaan en het hagelwitte strand. Kopje thee erbij en genieten op mijn privé terras. Op het strand zag ik al de eerste locals het zeewier verzamelen waar badproducten van gemaakt worden, die natuurlijk bij Aiyana worden verkocht.

Vervolgens ben ik lekker onder de buitendouche gaan staan. Tijdens het ontbijt genoot ik van vers gebakken pannenkoekjes en een heerlijke cappuccino. Om 10:00 werd ik door Cynthia en haar collega rondgeleid en heb alle soorten villa’s mogen bekijken. Inclusief de spa waar ik diezelfde dag heb genoten van een massage!

Op het programma voor deze dag stond ook een boot- en kajak tocht gepland waarbij je door de mangrove peddelt. Echter vanwege de harde wind en vrij hoge golven werd er een alternatief voorgesteld. Een forest walk of een village visit. Ik had al aardig wat forest gezien tijdens deze trip dus koos voor een village visit. Heel bijzonder. De gids vertelde me dat vele mensen uit het dorp werken voor het resort. Dat kan zijn door het aanleveren van groente, fruit en kruiden, tuinonderhoud, meubels maken, schoonmaken, en gidsen. Alles komt van ofwel Pemba of Zanzibar. Zo worden de zeepjes en bad spulletjes gemaakt in Zanzibar met als ingrediënt het zeewier wat de lokale mensen hier dus op het strand bij laagtij verzamelen. De glazen zijn hier ook gemaakt van gerecyclede lege flessen. We bezochten ook de vuurtoren die is gebouwd door de Engelsen in 1904. Vanaf de top heb je een schitterend uitzicht over het eiland. Je kunt deze tour overigens ook op de fiets doen.

Die avond werd ik uitgenodigd voor een wijnproeverij op het strand en sloot ik mijn verblijf af met een heerlijk diner bij het zwembad. Tijdens dit diner werd ik vergezeld door Cynthia die mij uitgebreid vertelde wat je hier tijdens je verblijf allemaal nog meer kunt doen. Bijvoorbeeld per traditionele vissersboot een tocht bij zonsondergang maken, een wandeling door het Ngezi regenwoud, een bezoek aan de zandbank op 20 minuten van het resort waar vervolgens een lunch wordt geserveerd, een bezoek aan een kruidenboerderij, diepzee vissen en scuba diving en snorkelen kan ook erg goed op Pemba. Maar je kunt ook gewoon niets doen en genieten van de faciliteiten in het resort (spa, zwembad, bar, strand). De twee nachten die ik hier had, waren veel te kort!