A fgelopen zomervakantie hadden we - door roostertechnische uitdagingen - twee weken vrij voor een vakantie. Al gauw besloten we dat het Portugal moest worden want ‘daar is het altijd lekker weer’ en de sfeer is er zeer gemoedelijk. En zo begonnen we aan de planning. Het werd een rondje Lissabon - Alentejo - Algarve - Ericeira - Lissabon. De afstanden niet te groot, zodat we optimaal konden genieten van tijd ter plaatse. We kozen er voor om op iedere plek iets te doen wat typisch is voor die regio of plaats. Het werd daardoor een afwisselende reis door het altijd vriendelijke Portugal.

Lost in Lissabon

We beginnen in Lissabon, en we maken een valse start. Onze koffers zijn namelijk ‘lost’ en dus moesten we al in de eerste uren van onze entree in deze gezellige stad op zoek winkels die ons de minimale benodigdheden konden verkopen. Niet de start die we wilden, maar ons appartementje in de moderne wijk Marques de Pombal biedt een heel fijn onderkomen en blijkt ook nog eens naast Mama Shelter te liggen dus het restaurant voor de avond is gelijk besloten. Na wat shoppen, wandelen en een goed diner bij Mama Shelter, een hip hotelconcept met goede keuken, zo blijkt, duiken we ons bed in in de hoop morgen herenigd te worden met onze bagage.

Met privégids door Lissabon

Naast ons appartement blijkt ook nog eens een heel fijn koffiezaakje te zitten. Simpli serveert alles behalve simpele gerechten. Goede koffie met een lekker ontbijt. We besluiten onze gids Filipe te appen dat we hem hier wel treffen. Hij blijkt al binnen te zitten. Ook de locals zijn fan van Simpli dus!

Vanaf Simpli wandelen we door de lange straten en over de boulevards naar Bairro Alto, waar we van hoog steeds verder omlaag wandelen. We zien de iconische gele trammetjes, proeven de lokale likeur én de pastel de nata en bezoeken wat prachtige kerken. Ondertussen vertelt Filipe honderduit. We eindigen laag, bij het centrale plein. Hier zit een poppenziekenhuis waar Ella graag een bezoekje aan brengt. Het is hier veel warmer dan in de hoger gelegen straten, dus we besluiten na het poppenziekenhuis verkoeling te zoeken op het dakterras bij Rossio Gastrobar. Een culinaire lunch staat ons te wachten, heerlijk met een vino verde.

Bye Lissabon, op naar de Alentejo

Na wederom een bezoek aan Simpli Coffee pakken we onze…. oh nee, die hebben we nog niet. We pakken wat tassen mee en begeven ons richting de autoverhuurmaatschappij. In zo’n twee uur rijden we naar Torre de Palma Wine Hotel waar we hartelijk worden ontvangen. We moeten even wennen aan de hitte, wat een verschil met Lissabon! Onze kamer is groot, de service is indrukwekkend. En de hitte ook. Dus begeven we ons richting zwembad waar we genieten van wijntjes, sapjes, lunch en bommetjes. We krijgen er honger van en dat is maar goed ook want het restaurant van Torre de Palma is uitstekend, en we kunnen het niet laten om de gerechten gepaard te laten gaan met de echte Alentejo wijnen.

Wijn en paarden

Na het ontbijt begeven we ons richting de paardenstallen waar Ella op een paard springt. Ze mag het paard borstelen, rijdt er een stuk over over het prachtige landgoed van Torre de Palma en geeft hem eenmaal terug in de stal wat te eten. Hartstikke leuk maar nu wordt het wel erg warm. Tijd voor bommetjes in het zwembad. Na de lunch worden we zowaar herenigd met onze koffers, die zo te zien een lange en zware reis hebben afgelegd. Ach, ze zijn er dat is het belangrijkste.

Torre de Palma is een actieve wijnboerderij en produceert nog steeds eigen wijnen van topklasse. Vandaag doen wij een wine-blending workshop en blenden we onze eigen rode wijn. Uiteraard onder toeziend oog van de sommelier. Ella mag de etiketten ontwerpen dus die verveelt zich niet. Na 1,5 uur proeven en ruiken is onze wijn gebotteld, zit de kurk er in en het etiket er op. En dus nemen wij nog even een duik in het zwembad voor we neerstrijken voor het diner in het restaurant.

Tapas in Tavira

Van de Alentejo rijden we naar de Algarve waar we overnachten in Tavira, een hartstikke leuk plaatsje op korte afstand van Faro. We hebben een reservering (gelukkig) bij een fijn tapaszaakje (No de Gosto) aan het plein, waar later op de avond een muzikant speelt. Wat ons na het eten opvalt is dat alle straten zijn afgezet en dus het hele centrum van Tavira autovrij is gemaakt. Dit doen ze iedere avond, en het zorgt voor een gezellige reuring op de centrale plekken. We halen nog een ijsje en slenteren dan terug naar ons hotel.

Dolfijnen en Flamingo’s

De eilandjes voor de kust tussen Tavira en Faro liggen in het natuurgebied Ria Formosa, een tropisch paradijs. Bij eb zijn er bepaalde strandjes waar je naartoe kunt waden door het ondiepe water, maar bij vloed zul je altijd gebruik moeten maken van een bootje. Wij bezoeken zowel Ilha de Tavira als Fabrica te bezoeken en concluderen: Fabrica is het mooiste en minst drukke strand. Wauw!

We besluiten ook nog om vanuit Tavira naar Faro te rijden voor een dolfijnencruise (vooraf geboekt), die we maken met de organisatie Ocean Vibes. Deze wordt gerund door Pedro en Miguel, twee biologen die het welzijn van het onderwaterleven voorop stellen in alles wat ze doen. We begeven ons op een gegeven moment tussen wel 40+ dolfijnen, wat geweldig om te zien!

We sluiten ons verblijf in Tavira af met een fenomenaal diner bij Bossa, waar de Braziliaanse-Italiaanse eigenaresse ervoor zorgt dat gasten hier genieten van een onvergetelijk diner, vergezeld (natuurlijk) door Portugese wijnen.

Surfs Up!

Onze laatste stop deze vakantie is het winderige surfmekka Ericeira. Een rit van zo’n drie/vier uur en een temperatuurverschil van wel 15 graden! We rijden gelijk naar de kust en zoeken een leuke borrel plek met uitzicht op de golven en de ijverige surfers. Café Frio blijkt ons vaste aperitief plekje te worden de rest van ons verblijf hier. We wandelen door de kleine straatjes en genieten van een typisch Portugese maaltijd. Net op tijd zijn we terug aan de kust; de zon zakt in de zee en kleurt de straten oranje. Prachtig.

Paleis van Mafra

De dag begint wat frisjes en we twijfelen; rijden we naar Sintra? Maar hoogseizoen en weekend lijkt ons geen goede combinatie voor dit paleizenparadijs. En dus rijden we naar het paleis van Mafra en dat blijkt een schot in de roos te zijn. Het paleis is rustig en gigantisch groot. We slenteren door de eindeloze paleisgangen en stellen ons voor hoe koningen en koninginnen hier lang geleden geleefd moeten hebben.

Na het paleis door naar het strand van Ericeira, want het is inmiddels wat opgewarmd! Na het zwemmen strijken we weer neer bij Café Frio en we dineren bij Balagan, een hippe strandtent. We zien de zon in de zee zakken en zakken zelf ook af richting bed.

Golf na golf

Natuurlijk kunnen we Ericeira niet verlaten zonder zelf op een surfplank te hebben gestaan. Dit is het surfmekka van Portugal, als je het ergens kan leren dan is het hier wel. Al snel blijkt dat de golven en rotsige bodem toch iets te uitdagend zijn voor een meisje van 7, dus wisselen we het surfen af en surft Ella in de branding. Na twee uur in de ‘wasmachine’ zijn we helemaal afgemat, en toe aan een warme douche. We lunchen bij Green is Good (GIG), een populaire plek want het is hier afgeladen vol. Na een laatste bezoek aan het strand is het tijd om voor de derde avond op rij naar Café Frio te gaan voor een laatste sundowner.

Ben je net zo enthousiast als ik over Portugal na het lezen van deze blog? Aarzel dan niet om contact op te nemen met één van mijn collega's. Bel naar 088-7755900 of mail Astrid op astrid@talisman.nl