N a weken van voorbereiden en inlezen is het eindelijk zo ver: Astrid en ik vetrekken naar Qatar! We zijn uitgenodigd door Qatar Airways en Qatar Tourism om een lang weekend Qatar te gaan ontdekken, zodat we Qatar als luxe vakantiebestemming op de kaart kunnen gaan zetten. We zijn hier beiden nog nooit geweest, dus we zijn erg benieuwd en hebben er vooral erg veel zin in. Wat ook goed mee helpt is dat het op dit moment rond de 28 graden is in Qatar, wat een verschil met het grauwe weer in Nederland!

First stop: Doha!

Na een voorspoedige vlucht komen we rond een uurtje of half twaalf 's avonds aan op Hamad International Airport, de supermoderne luchthaven van Qatar. We worden opgehaald door onze driver van de komende dagen: Ghulam. Onderweg naar het hotel krijgen we al een aardige eerste indruk van Doha, de hoofdstad van Qatar. We zien gekleurde lichtjes, grote gebouwen, maar ook moskeeën. Het heeft wel wat weg van Dubai, maar dan allemaal net iets kleiner. Benieuwd naar hoe het er allemaal bij daglicht uitziet!

Na een korte eerste nacht gaat de wekker alweer erg vroeg. Maar zodra ik de gordijnen open doe en de strakblauwe lucht en de zon zie, is dat slaperige gevoel al snel verdwenen. Wat heerlijk om zo wakker te worden! Tijdens het ontbijt worden we verrast met een lekker welkomsttaartje en dan is het alweer tijd om te gaan. We worden namelijk opgehaald door Ghulam en Elton, onze gids voor de komende dagen.

Vandaag staat een dagje Doha op de planning. We beginnen met een kort rondje door Katara Cultural Village, dé culturele hotspot in Qatar. Hier zien we de prachtige met blauw ingelegde mozaïeken moskee en het amfitheater waar regelmatig concerten plaatsvinden. Ook zijn hier talloze andere culturele bezienswaardigheden, restaurants en winkels. Omdat het nog vroeg is, is het erg rustig, maar we kunnen ons goed voorstellen dat dit in de avond een erg leuke plek is.

Vlakbij Katara Cultural Village vind je The Chedi Katara. Wat een plaatje! Het hele hotel is moderne Ottomaanse stijl gebouwd en ingericht, het is licht en ruim opgezet en er hangt een hele fijne sfeer. Ook zijn er twee grote zwembaden en heeft The Chedi een privé strand. Je mag namelijk niet zomaar op ieder strand in Qatar in bikini, maar wanneer je hotel een privé strand heeft, mag dat gelukkig wel. The Chedi beschikt zowel over kamers in het hoofdgebouw als een aantal villa’s met privé zwembad, variërend van één tot meerdere slaapkamers. Deze worden vooral geboekt door locals en andere Arabieren omdat zij graag van wat meer privacy genieten. The Chedi blijft één van onze favorieten tijdens deze reis.

De volgende stop is The Pearl. The Pearl is een landaanwinningsproject in de vorm van, je raadt het al, een parel. Deze naam verwijst naar de grote parelduik industrie. Qatar was voorheen namelijk één van de belangrijkste parel handelaren in Azië. In The Pearl vindt je talloze restaurants, cafés en luxe winkels. Ook is er een luxe  jachthaven en is er een lange boulevard aan het water. Een aanrader hier is EL&N. Het kan zijn dat deze naam je bekend voorkomt, want EL&N heeft namelijk ook vestigingen in New York en Londen. Het hele café is roze, van de muren tot aan de meubels tot aan het plafond. Ook de taartjes zien er verrukkelijk uit. Helaas hebben we geen tijd om hier een koffietje te doen, want we hebben een strakke planning.

We worden namelijk verwacht bij het Mondrian Hotel. Het Mondrian hotel is een hotel met een bijzonder ontwerp. Zo heeft de buitenkant de vorm van een valk, één van de grote passies van de Arabieren, en is de binnenkant ontworpen door de Nederlandse kunstenaar Marcel Wanders. Zodra we de lobby binnenstappen, zijn we dan ook aangenaam verrast door het bijzondere interieur, de grote zwarte spiraaltrap, de witte bomen met strikjes en de mozaïek rondom de liften. Deze kunstzinnige sfeer wordt doorgetrokken in het hele hotel, zelfs in de enorme spa. En leuk feitje: zowel JLo, Justin Bieber en John Legend hebben hier geslapen!

Na de inspectie bij The Mondrian is het tijd voor iets echt Arabisch. We gaan namelijk naar Souq Waqif! Een souq of een soek is een Arabische markt waar je niet alleen kruiden en specerijen kunt kopen, maar ook souvenirs. Souq Waqif heeft zelfs een gedeelte waar je valken inclusief benodigdheden kunt kopen. Ook is er een speciaal valkenziekenhuis. Het is wel duidelijk dat de Qatari echt dol zijn op deze beestjes. We slenteren wat rond over de soek en kunnen deze natuurlijk niet verlaten zonder een Chai Karak, een typisch Arabisch drankje, gedronken te hebben. Ik had dit nog nooit op, maar het was verrassend lekker!

Tijd voor wellness

In de middag staat er nog een hotelinspectie op de planning en daarna is het tijd om richting het noorden te rijden voor een bijzondere wellness ervaring bij Zulal Wellness Resort by Chiva-Som. Zulal Wellness Resort is het grootste wellness resort van het Midden-Oosten en alles staat hier in het teken van wellness en gezondheid. Dit moeten we natuurlijk met eigen ogen zien. Om echt even los te kunnen komen van het dagelijkse leven, wordt gevraagd om geen telefoons en geen laptops te gebruiken in de openbare ruimtes. Even wennen, maar eigenlijk ook wel heel erg fijn. De volgende ochtend genieten we van een heerlijke full body massage en starten we helemaal zen aan een nieuwe dag.

Op naar de woestijn!

Ook vandaag hebben we weer een behoorlijk strakke planning! We rijden eerst terug naar Doha. Qatar is relatief klein, dus zo ver is het gelukkig allemaal niet. In Doha hebben we een hotelinspectie bij Al Messila, A Luxury Collection Resort & Spa en ook hier worden we weer aangenaam verrast. Een prachtige lobby, een groene tuin rondom het hotel en een heerlijk zwembad. En net als eigenlijk overal in Qatar ruikt het hier ook weer ontzettend lekker. Na de lunch rijden we verder naar het zuiden. Vannacht brengen we namelijk door in de woestijn. Maar voordat we daadwerkelijk de woestijn in kunnen, moeten we wisselen van auto. Om veilig in de woestijn te kunnen rijden, is het namelijk belangrijk dat de banden wat slapper zijn. Ook krijgen we een nieuwe driver, Hussain. Hussain is een echte Qatari en weet ons veel te vertellen over zowel de woestijn, als de traditionele klederdracht en gebruiken. En hij is niet zomaar een driver, nee, hij heeft beroemdheden als Justin Bieber en Neymar op de achterbank gehad. We krijgen zelfs een video te zien als bewijs. Hij is zo enthousiast dat hij ons het dune bashen nu al wil laten ervaren. We scheuren door de woestijn en de duinen op en af. Fantastisch!

Na ongeveer een half uurtje komen we aan bij onze accommodatie van vannacht: The Outpost Al Barari. The Outpost is een prachtige accommodatie midden in de woestijn en is pas een paar maanden open. Door de omgeving en de opzet van deze accommodatie lijkt het bijna wel alsof we op safari in Afrika zijn in plaats van midden in de woestijn in Qatar! Slapen doe je hier in luxe safaritenten, allemaal uitgerust met een ruime ensuite badkamer en de meesten zelfs met een private pool. Ook onze tent heeft een private pool, dus we maken hier ook zeker even gebruik van.

We genieten van een heerlijk diner en raken aan de praat met de CEO van het Washington Life Magazine. Astrid vertelt hem over Zulal Wellness Resort en hij is zo enthousiast dat hij besluit er de volgende dag heen te gaan. Leuk om andere mensen tijdens je studiereis zo te kunnen enthousiasmeren!

Omdat de woestijn een groot gedeelte van Qatar bedekt, moeten we hier natuurlijk meer van zien. Daarom gaan we de volgende ochtend op desert safari samen met Hussain, Elton en Ghulam. Opnieuw scheuren we door de duinen en rijden we soms wel 120 kilometer per uur. Het blijft een fantastisch gevoel en de uitzichten zijn prachtig. Iets wat dit gedeelte van Qatar uniek maakt, is het natuurgebied Khor Al Adaid. Khor Al Adaid is namelijk één van de grootste binnenzeeën ter wereld. Daarnaast ligt het op de grens met Saudi-Arabië dat je met helder weer kunt zien liggen. Het water is helder en ontzettend blauw, het zand is wit en op sommige plekken mag je ook zwemmen. We hebben opnieuw een strakke planning vandaag, dus na een minuutje of tien stappen we de auto weer en scheuren we de woestijn door, terug naar de bewoonde wereld.

Cultuur en dhow cruise in Doha

De rest van vandaag staat in het teken van cultuur. Qatar heeft namelijk een rijke culturele geschiedenis, maar door de grote hoeveelheid expats en de steeds kleinere groep Qatari dreigt dit verloren te gaan. Tijdens een Qatari Cultural Experience bij Embrace Doha leren we Maryam kennen en zij weet ons met veel passie ontzettend veel te vertellen over de tradities, de klederdracht en de gebruiken van de Qatari. Dit is de ideale setting om meer te leren over Qatar en wat er met name niet klopt aan het beeld dat buitenstaanders over deze staat en over deze regio hebben. Want Qatar bewijst namelijk dat het ook heel anders kan. Zo zijn er in Qatar meer hoogopgeleide vrouwen dan mannen en wordt de complete opleiding van meisjes zelfs bijna helemaal betaald door de overheid. Van de peuterspeelzaal tot aan PhD’s en studies aan Ivy League universiteiten over de hele wereld. Dat is nog eens een mooi voorbeeld van women empowerment! Ook de zorg is nagenoeg gratis. En dit geldt niet alleen voor de Qatari, maar ook voor alle expats. Het is een ontzettend leuke en leerzame manier om meer over het land te weten te komen. We sluiten af met een traditionele Qatari lunch.

Hierna gaan we naar het Qatar National Musuem. Niet alleen de binnenkant is interessant, ook de moderne buitenkant is erg bijzonder. In dit museum leren we nog meer over de geschiedenis van Qatar, het parelvissen en de rijke tradities. We sluiten de dag af met een dhow cruise tijdens zonsondergang langs de skyline van Doha. Een dhow is een traditioneel Arabisch zeiljacht. Hoe donkerder het wordt, hoe meer lichtjes er aan de skyline verschijnen. Een leuke en bijzondere ervaring terwijl we ondertussen genieten van een prachtige zonsondergang!

Vervolgens is het tijd voor de laatste stop van deze reis: hotelinspectie en overnachting bij Sharq Village. Het 1001-nacht gevoel is hier duidelijk zichtbaar en er hangt een heerlijke vakantiesfeer. En na deze laatste nacht zit de reis naar Qatar er alweer op. Astrid vliegt naar Thailand om haar studiereis te vervolgen en ik vlieg terug naar huis. Onze conclusie? Qatar is een verrassende bestemming en we zijn onder de indruk van de authenticiteit en de cultuur! Het weer was heerlijk en er is verrassend veel te doen, van culturele activiteiten tot aan dune bashen in de woestijn of kajakken door de mangroves en van winkelen en ontspannen in de vele spa’s tot aan genieten van het heerlijke eten.

Ben je benieuwd geworden naar deze bijzondere bestemming en zie je een luxe vakantie naar Qatar wel zitten? Neem dan zeker contact met op met Astrid en zij helpt je graag met een passend reisvoorstel! Mail gerust op astrid@talisman.nl voor meer informatie en inspiratie!