Met Talisman naar Qatar, of één van de andere Emiraten?

Bekijk onze routesuggesties en inspiratie hier

Dag 1

Schiphol - Nederland
Klaar voor vertrek!  We zijn totaal met acht reisagenten en de sales van Qatar Airways. Na het inchecken op Schiphol liepen we in groepjes naar security waar ik gefouilleerd werd. Daar eenmaal doorheen bezoeken we de Aspire lounge, en vanuit hier lopen we door naar de gate. We vliegen met een Boeing 777-300 en het is behoorlijk druk. Ik zit in economy class, aan het raam. Nu lekker 6,5 uur relaxen.

We zijn op tijd vertrokken en boven het wolkendek is het prachtig weer. Ik heb drie stoelen voor mezelf en ongeveer een uur na opstijgen kregen we een lunch geserveerd. Onderweg werd het al snel donker, maar geen wolken en dus veel lichtjes. Vliegen blijft fantastisch, wat heb ik dit gemist!

Dusit Doha hotel – Qatar
Na een goede vlucht zijn we geland op Doha Hamad international airport. Het is bijna middernacht en nog steeds lekker warm: 24 graden. Douane ging soepel en genoeg personeel om je te helpen. We slapen in het Dusit Doha hotel, en onderweg hiernaartoe zien we veel grote, schitterende gebouwen met heel veel lichtjes. De kamers in het hotel zijn zeer riant, compleet met woonkamer en badkamer met regendouche. Nu snel slapen, want morgen hebben we een druk programma!

Dag 2

Doha stadstour
Na een heerlijk ontbijtbuffet staat om 07:45 de bus klaar en vertrekken we samen met reisagenten uit België, Denemarken, Noorwegen en Dubai richting het ‘Ras Abu Aboud’ stadion. Deze is in aanbouw voor het WK 2022 en gemaakt van containers en geeft straks plaats aan 40.000 mensen. Als de WK voorbij is, breken ze dit stadion weer af. Daarna gaan we door naar ‘The Pearl, een landaanwinningsproject waarbij een groot kunstmatig eiland en twaalf kleinere eilanden met een gezamenlijke oppervlakte van bijna 4 miljoen m² worden aangelegd voor de kust van Doha. Hier mochten we even langs het water lopen en dan is het al best warm (terwijl het pas 09:30 is).

Hilton hotel bezoek & lunch
In het Hilton hotel zien we een Executive kamer.  Alle 309 kamers in dit hotel hebben zeezicht. Hier hebben we ook geluncht: Salade vooraf, daarna een heerlijke pasta en een chocoladetaartje toe. Morgen voetbalt Nederland tegen Noorwegen, die gaan we hier in de sports bar van het Hilton met z’n allen kijken, inclusief de Noren!! De reservering is gemaakt en nu maar duimen dat Nederland gaat winnen.

Katara cultural village
Vervolgens rijden we door naar Katara cultural village met de Katara Masjid, een van de mooiste moskeeën in Qatar. Prachtige mozaïek! Hier is ook een amfitheater, klassiek Grieks gebouwd, maar wel met islamitische kenmerken (bijvoorbeeld de puntige bogen). The golden masjid is gemaakt van hele kleine stukjes goud. De glinstering in de zon is adembenemend!

National museum of Qatar
Onze laatste stop voor vandaag is ‘The national museum of Qatar’, ontworpen door architect Jean Nouvel. Gebouwd in de vorm van een woestijnroos, vandaar de naam ‘Desert Rose’. Het is een prachtig museum, geopend in 2019. Het museum vertelt de geschiedenis van Qatar in beeld, geluid en voorwerpen. Het is een rond gebouw waarin je ongeveer 1,5km kunt rondlopen. We zien voorbeelden van de parelduikers, die in bijzondere pakken parels opdoken. Een duik van drie tot vier minuten zonder zuurstof fles! Per duik namen ze soms wel twintig oesters mee naar boven en dat ongeveer zestig keer per dag!

Ook zien we ‘The pearl carpet of Baroda’. Geborduurd met meer dan 1,5 miljoen Golfparels van een hele hoge kwaliteit. Ook versierd met edelstenen, diamanten en saffieren. Gemaakt in opdracht van de Maharaja van Baroda in het jaar 1865 om het graf van de profeet Mohammed te versieren.

Dag 3

St. Regis hotel
De wekker ging al vroeg vanmorgen, omdat ik nog wat werk wilde doen. Na een snelle douche en ontbijt stappen we in de bus naar het St. Regis hotel. Een groot hotel met veel marmer en ‘bling’ en met ietwat hyper enthousiast personeel. Later blijkt waarom: Het red bull racing team zou hier inchecken! Misschien zien we Max wel?!?!

Sealine Resort lunch
Onze tourguide Marilou is een Italiaanse die hier al tien jaar woont en werkt. Ze neemt ons mee naar het Sealine Beach Resort voor de lunch. Schitterend gelegen aan de Perzische golf, en we genieten van een heerlijke lunch met daarna nog genoeg tijd om te genieten van de zon en het strand.

We ontspannen nog even, voor we de woestijn in gaan! We gaan vanmiddag namelijk per 4WD dune bashen in de woestijn.

Dune Bashing & Camp Desert
Dit was een geweldige ervaring! De woestijn strekt zich eindeloos voor je uit, en na het 4WD dune bashen komen we aan bij Camp Desert, een sprookjesachtige plek. We kregen een Arabische koffie, gemaakt op traditionele wijze en eten heerlijk.

Dag 4

FIFA Al Janoub Stadium
We beginnen de dag met een bezoek aan een van de acht stadions, genaamd Al Janoub Stadium. Het WK voetbal wordt in 2022 in Qatar gehouden. Gisterenavond de wedstrijd Nederland-Noorwegen gekeken en omdat Nederland met 2-0 heeft gewonnen zijn ze gekwalificeerd voor de WK in Qatar 2022. Dussss…. Die Nederlandse vlag kwam goed van pas!

Souq Waqif
‘s Middags gaan we naar de Souq Waqif. Deze souk is nieuw (op)gebouwd na de brand in 2004 waarbij bijna alles verloren is gegaan. De nieuwbouw is in de oude stijl gedaan. Alles is heel erg schoon en de marktkooplui zijn niet opdringerig. We mochten ook het ‘falcon hospital’ zien, inclusief een klein museum over deze valken. Valkerij is een sport in Qatar en in dit ziekenhuis kunnen valken terecht voor een röntgenfoto of nieuwe veren. Valken hebben ook hun eigen paspoort en als er per vliegtuig gereisd wordt, dan mogen ze met de eigenaar mee aan boord in de cabine. Lijkt me een bijzonder gezicht.

Sharq Village
Sharq Village & Spa (Ritz Carlton) is een prachtig resort met 350 meter privé strand, met uitzicht op de baai van Doha. Alles is laagbouw en in Oosterse stijl ingericht. In Sharq Village hebben we geluncht in een Perzisch restaurant genaamd Parisa. Ook weer zo lekker, ik vlieg straks tonnetje rond naar huis!

Farewell dinner Sheraton hotel
‘s Avonds hebben we een afscheidsdiner in gala stijl in het Sheraton Hotel. Dit hotel is in 1979 in pyramide vorm gebouwd in een gebied waar helemaal niets was. Nu, ruim veertig jaar later, is Doha uitgegroeid tot een wereldstad. Het diner was buiten met prachtig uitzicht over de Doha baai. We genieten van een heerlijk diner in een geweldige setting. Buiten was het nog steeds 25 graden. Het ontbrak ook niet aan entertainment. Er was een comedian, een zangeres (de Beyoncé van Qatar) en een rockband. Een deel van onze groep vliegt donderdag naar huis, maar vijf van ons hebben vanmiddag gehoord dat we naar de Formule 1 mogen! Wat ontzettend gaaf! Na een afzakkertje in het W hotel lag ik om 02:00 uur in bed.

Dag 5

Ik wissel vandaag van hotel, en check rond de middag in in het Ezdan hotel. De checkin verliep wat rommelig, maar uiteindelijk zit ik op de 34e verdieping met een prachtig uitzicht. In de avond gaan we naar The Belgian Cafe in het Intercontinental.

Dag 6

Losail International Circuit & Souq
Na het heerlijke ontbijt hebben we 1,5 uur bij het zwembad gerelaxt. Rond 12:30 de Uber naar het circuit gepakt, ongeveer een half uur rijden. Daar aangekomen richting VIP lounge gelopen, waar we door Qatar Airways stewardessen werden ontvangen. We kregen iets te drinken aangeboden en ze kwamen langs met kleine hapjes. De vrije trainingen hebben we goed kunnen zien: wat een fantastisch gezicht!! Kippenvel momentjes hoor!! Tussendoor gewandeld richting DJ, eettentjes en merchandisers. Hier en daar een oranje shirt: leuk om te zien. Bij terugkomst in de lounge kregen we een buffet aangeboden: heerlijk!! Na de trainingen zijn we per Uber naar de Souq gereden en daar de sfeer in de avond geproefd, het was er gezellig druk!

Dag 7

Zwembad en kwalificatie F1
Vanmorgen om 09:30 ontbeten, nog wat gewerkt en door naar het zwembad. Rond 15:30 een Uber richting circuit genomen, waar we mooi op tijd waren. Het verliep soepel, omdat we de weg kenden. De kwalificatie begon precies om 17:00, wat een geluid ook! Achter elkaar die pitstraat uit, super om te zien. Max is 2e geworden en Lewis start morgen pole position. Ben benieuwd! We hebben nog heerlijk gegeten en zijn daarna met drieën naar ‘The Pearl’ gegaan. Wat een luxe jachten liggen hier! Ook hele dure winkels, zoals Versace en Gucci en niet te vergeten de luxe auto’s. We drinken een cappuccino buiten op het terras, het is heerlijk qua temperatuur: 25 graden.

Dag 8

Raceday!

Na een paar baantjes in het zwembad en een lekker ontbijt bestellen we een Uber en vertrekken we naar het circuit. We hangen de Nederlandse vlag op, kijken onze ogen uit bij de vliegshow (beetje jammer van alle spikkels verf die op onze gezichten landen) en daarna begint de drivers parade. Om klokslag 17:00 begint de race. Wat een kippenvel moment! Max startte op de zevende plaats, en heeft binnen vier rondes de tweede plaats te pakken. We hebben echt staan gillen met zijn vijven! Na de race eten we in het VIP paviljoen en dan is het tijd om terug te gaan naar het hotel. Morgenvroeg vliegen we namelijk terug naar Amsterdam.

Dag 9

Doha – Amsterdam
Onrustig geslapen vannacht, omdat we vroeg moesten opstaan. Om 04:00 uur ging de wekker, maar ik was om 03:30 al wakker. De laatste dingen ingepakt en beneden uitgecheckt. Stipt om 05:00 stonden de twee taxi’s voor ons klaar en binnen twintig minuten waren we op de luchthaven. De check in verliep vlot en de douaneformaliteiten ook. Dus kan ik rustig genieten van mijn ontbijt in de Al Mourjan lounge. Super luxe! Aan boord bleek dat ik wederom drie stoelen voor mezelf heb: dus lekker languit en zelfs even geslapen. We zijn ongeveer twintig minuten eerder op Schiphol dan gepland. De douane ging ook snel en er is nergens gevraagd naar vaccinatie bewijs of gezondheidsverklaring. Na een uur hadden we onze koffers, en kon ik op huis aan. Met een dikke glimlach op mijn gezicht!