Door: Lex, Marjan, Aaike, Frank, Emma en Thijs
Alles was super geregeld door Talisman

Hierbij een verslagje van onze 4 weken Thailand met de familie.

14 Juli, op naar Zaventem, België, voor een vlucht met Thai Airways naar Bangkok. We hadden van te voren al ingecheckt. We waren veel te vroeg op het vliegveld, maar er stond al een rij voor het afgeven van de bagage. Eindelijk konden we na een hele lange tijd wachten de bagege afgeven, dus op naar de security. Ook hier was het erg druk. Toen we er eindeljk doorheen waren, was er nog maar weinig tijd over voordat het vliegtuig zou vertrekken. Maar ook bij de paspoort controle stond weer een lange rij en alleen mensen zonder kinderen onder de 12 jaar mochten door de elektronische paspoort scanner. Na lang wachten zijn Marjan en ik daardoorheen gegaan om te kijken of we wat konden regelen met Thai Airways, omdat de inmiddels huilende kinderen bang waren de vlucht te missen. Thai Airways vertelde dat er naast ons nog veel passagiers in de rij stonden en dat ze zouden wachten totdat iedereen er was. Dit was voor de kinderen een hele geruststelling, maar de sfeer in de rij werd steeds grimmiger. We zijn in totaal 5 uur bezig geweest en hebben we moeten rennen naar het vliegtuig. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig een uur later. Op het vliegveld van Bangkok verwachtten we grote chaos, maar tot onze verbazing was het daar uitgestorven. Alles ging heel goed en soepel en we werden goed begeleid en doorgewezen. 

Op naar Chiang Rai

In het vliegtuig naar Chiang Rai zaten inclusief wij maar 8 westerse passagiers. De rest was allemaal Thais. Eenmaal aangekomen in Chiang Rai werden we hartelijk ontvangen aangezien we één van de eerste westerse toeristen waren. Er was zelfs een aparte rolband voor ons met maar liefst 8 koffers van de internationale vlucht. We werden keurig opgehaald en naar de Katiliya gebracht. Hier zijn we uiterst vriendelijk ontvangen en naar onze zeer grote suite gebracht met prachtig uitzicht. Alles was keurig in orde inclusief de extra bedden vor de kinderen, extra water, handdoeken enz. In de avond hebben we heerlijk gegeten op het terras van het restaurant en in de ochtend genoten we van een super ontbijtbuffet. Eén van de eigenaren kwam zelfs nog speciaal naar ons toe om te vragen of we nog iets misten voor de kinderen bij het ontbijt. Wij vroegen of ze misschien wat plakjes kaas of yoghurt hadden. De volgende ochtend kregen we een groot bord met allerlei soort kaasen en fruit op onze tafel. Het is een mooi, groen resort met erg vriendelijk personeel en zeer geschikt voor families. In Chiang Rai hebben we diverse excursies zelf gedaan. 

Op naar Chiang Mai, de Panviman

In Chiang Rai werden we opgehaald dor gids Can van Exotravel om naar Chiang Mai te gaan. Wat een leuke gids! Onderweg een koffie stop en een kleine excursie en werden we steeds verwend met allerlei snacks die hij onderweg kocht. Eenmaal aangekomen bij de  Panviman waren we verrast dat alles er nog zo mooi uitziet na twee jaar corona. We werden super goed ontvangen en kregen de kamers waar we omgevraagd hadden, inclusief extra bedden. Ook kregen we taart voor onze trouwdag en waren onze bedden versied met rozen blaadjes. We hebben hier super goed gegeten en alles werd vers bereid. Diverse personeelsleden herkenden ons nog uit 2019. We hebben hier veel excursies gedaan via het hotel. Ook hebben we twee excursies gedaan met Exo Travel. Met hun zijn we olifanten gaan voeren en badderen en ging onze geliefde gids Can ook mee. We hebben erg genoten van deze excursie. Helaas ging het bamboe raften niet door omdat het de hele nacht hard geregend had in de bergen en de rivier daardoor erg wild was. Ze durfden het daarom niet aan met de kinderen. Ook de fietstoch was erg leuk (en heel heet). Het was maar goed dat er tag alongs aan onze fietsen zaten, aangezien de toch best pittig was door de heuvels. De bus die op afroep zou staan, reed op gepaste afstand achter ons aan en gaf een signaal wanneer er verkeer achter ons reed. Deze excursie was ook zeker de moeite waard.

Na 11 nachten Panviman op naar Sukhothai.

In Sukhothai werden we weer door onze geliefde gids Can opgehaald. Onderweg hebben we diverse snacks genuttingd. Eenmaal bij het hotel, de Legendha aangekomen, werden we matig en erg afstandelijk ontvangen. Het hotel was een domper. Als we niet met kleine, verreisde kinderen op pad waren, hadden we jullie gevraagd of we konden verkassen naar een ander hotel. 

In Sukhothai zijn we één dag zelf gaan fietsen en hebben we fietsen gehuurd tegenover het historische park voor €0,80 per fiets. Ook hebben we één dag gefietst met een gids, Jip, van Sukhothai Bicycle Tours. Wat een leuke gids! Hiermee zijn we de hele dag op stap geweest en hebben we veel gezien en gedaan. Zeker de moeite waard om te zien hoe de mensen daar echt leven. De hele familie van Jip wordt door hem onderhouden en werkt mee in het bedrijf. Ook mensen uit het dorp komen helpen om de mooie fietsen te poetsen. De mensen daar hebben een moeilijke tijd achter de rug door corona. Hierdoor was er geen werk en daardoor ook geen eten. Om toch aan wat geld en voedsel te komen, werd er gewerkt op het rijstveldje. Maar dat was niet zonder gevaar, de mensen werden gebeten door ratten en slangen. Deze indrukwekkende excursie maakte het verblijf in het hotel toch nog een beetje goed, maar eigenlijk is vier dagen toch wel te lang in Sukhothai. We hoorden van Jip dat hij van andere toeristen ook negatieve reacties kreeg over Legendha, net zoals over Le Charme, dat van dezelfde eigenaar is. Volgens Jip is Sriwilai Sukhothai een beter resort. We zijn hier langs gegaan en werden hartelijk ontvangen. Dit is volgens ons wel een Talisman waardig hotel. 

Op naar Bangkok met propellervliegtuigje naar het Novotel op de luchthaven.

In het Novotel hadden we een super kamer, met heerlijk ontbijt en goede service.

Op naar Koh Samui, naar het Bo Phut Resort and Spa.

Ook op Koh Samui bij het Bo Phut Resort and Spa werden we weer een ontzettend goed ontvangen. Dit is voor het eerst dat we in een hotel kwamen waar het personeel geen mondkapjes droeg. Hierdoor konden we eindelijk de Thaise glimlach zien. Na het goede ontvangst werden we begeleid naar onze Garden Villa, leker tussen het vele groen. Het bed op onze kamer was versierd met de tekst 'Happy annu', er stonden een fruitschaal, een taart en wijn met wijnglazen klaar en we kregen een dinerbon voor onze trouwdag zodat we konden gaan eten in het restaurant. We hebben hier heerlijk gegeten. Ook in de villa van Aaike en Frank, die gekoppeld was aan die van ons, lag hetzelfde klaar. We zijn echt in de watten gelegd hier. Het eten alsook het ontbijt zijn super, het is erg schoon en het personeel is heel vriendelijk. Zelfs wanneer je een ei bestelde bij het ontbijt, werd het bord versierd. Er was niets om over te klagen en iedereen was erg vriendelijk, van het team, tot de tuinman tot de manager. We hadden een excursie via het hotel geregeld, hebben veel gezwommen en langs het strand gewandeld en ook veel gesubt en gekajakt. Vooral Thijs en Emma hebben hier veel gebruik van gemaakt. Dit hotel is echt een aanrader. 

Verder kon je overal in Thailand goed zien dat de afgelopen twee jaar er flink ingehakt hebben, zowel voor kleine ondernemers als grote hotels. Helaas was na 30 dagen de vakantie weer voorbij en wilden zelfs Emma en Thijs niet naar huis, dat is een goed teken! Alles was hartstikke goed geregeld doro Talisman!! Nog ontzettend bedankt voor de goede zorgen. 

Namens Lex, Marjan, Aaike, Frank, Emma en Thijs