N a een lange periode van voorpret, is het eindelijk zo ver: we gaan op vakantie naar Oman! Voor mij is het inmiddels de vierde keer dat ik dit geweldige land mag gaan bezoeken, maar pas de tweede keer dat ik afreis naar de regio Dhofar, in het zuiden. En dit keer reis ik niet alleen, maar samen met mijn man en onze zoon van 9. Via Doha, Qatar, vliegen we naar Salalah, de luchthaven van de regio.

De bijzondere regio Dhofar

Wanneer je aan Oman denkt, dan denk je misschien vooral aan woestijn. Echter, het land heeft zoveel meer te bieden. De regio Dhofar is namelijk compleet anders dan de rest van Oman, want naast woestijnvlaktes vind je hier groene oases, watervallen en een ruige kustlijn met een azuurblauwe zee. Dit komt door het subtropische klimaat en de “Khareef”, de Arabische moesson die van juni tot en met september loopt. Gedurende deze maanden zakt de temperatuur naar een graad of 25 en verandert de regio in een oase van groen. Dat terwijl het in Muscat in deze periode wel 40 graden kan worden. Veel reizigers uit de omliggende landen komen naar deze streek voor verkoeling en de hotels zijn afgeladen vol. Mei is met gemiddeld 32 graden echter één van de warmste maanden waardoor het nu dus laagseizoen is. Vinden wij niet erg, want hierdoor komen we weinig andere reizigers tegen én hebben we de zwembaden van ons resort regelmatig voor ons alleen.

Alila Hinu Bay Resort

We slapen acht nachten bij het prachtige Alila Hinu Bay Resort. Wanneer we de eerste avond aankomen, is het al donker. Hoe het resort eruit ziet, blijft dus nog even een verrassing. Aan onze Terrace Seaview Suite zal het in ieder geval niet liggen, want die is heerlijk ruim en van alle gemakken voorzien. Als we de volgende ochtend de gordijnen openschuiven, zien we in de verte de zee. Voor ons terras lopen een aantal grazende kamelen. Dat is nog eens leuk wakker worden!

Alila Hinu Bay Resort is een oase van rust en hiermee de perfecte plek om te ontspannen, maar we zijn ook naar deze regio afgereisd om de omgeving te verkennen. Samen met gids Ali, een vriendelijke Omani met veel ervaring en kennis van de omgeving, gaan we meerdere keren op pad. Onze zoon kan het meteen heel goed vinden met hem en fungeert als ‘navigator’ tijdens onze uitstapjes.

Jabal Samhan gebergte: hoge pieken en diepe dalen

Onze eerste excursie gaat naar het Jabal Samhan gebergte, een gebergte met pieken tot wel 2100 meter hoog. Onder ons zien we een enorme kloof en de ingang van de vierde grootste grot ter wereld: de Taiq Cave. De hike naar deze ingang is niet mis en neemt een hele dag in beslag. Dit slaan wij over en in plaats daarvan bezoeken we de bekendste oase van deze regio, Wadi Darbat. In het regenseizoen wordt de oase letterlijk en figuurlijk overspoeld, maar nu hebben we deze plek bijna helemaal voor onszelf. Door de regenval van afgelopen week is het hier al prachtig, maar we kunnen ons goed voorstellen dat het nog spectaculairder is na de Khareef. Onder een oude acacia tovert Ali een picknick tevoorschijn en lunchen we in de schaduw van de boom. Weer onderweg naar het resort weet Ali een bijzonder uitkijkpunt te vinden aan de kust. Vanaf hier zien we meerdere schildpadden en roggen in de oceaan. Wat een bijzonder gezicht!

De oase van Wadi Ash Shuwemiya

De dag erna reizen we met Ali zo’n 300 kilometer oostwaarts vanaf Mirbat. Het eindpunt is de oase van Wadi Ash Shuwemiya. De rit hiernaartoe is minstens zo indrukwekkend en we zien het landschap steeds veranderen. Het ene moment wanen we ons in Arizona, en het andere moment in de Caraïben. Wanneer we naar de zee kijken, zien we continu kopjes van zeeschildpadden boven het water uitsteken. Ali vertelt dat je er soms wel honderden tegelijk kunt zien. Het laatste stuk rijden we offroad en na vijfenveertig minuten hobbelen bereiken we de oase. Hier worden de picknickspullen weer uitgepakt voor een heerlijke lunch. Dankzij de afgelegen ligging komen weinig andere reizigers en op één enkele andere auto na zien we hier dan ook geen mens.

Snorkelen

Ali blijkt een duiker te zijn en weet naast mooie plekken op het land, ook mooie plekken onder water te vinden. We gaan dus nog een derde dag op pad met hem om te snorkelen. Na twintig minuten asfalt gaan we offroad en rijden we door een prachtig landschap met verschillende kleuren steen. Onderweg zien we Arabische herten. Na ruim een uur bereiken we de kust waar we bij een afgelegen baai stoppen om te snorkelen. Onder water zien we prachtige vissen, waaronder kogelvissen en een rog met felblauwe stippen. Na het snorkelen rijden we naar een andere plek waar we in de schaduw genieten van opnieuw een heerlijke lunch, bereid door de buurvrouw van Ali. Hierna gaan we terug naar ons resort en is het tijd om afscheid te nemen van Ali. Tevens is dit onze laatste dag, want morgen vliegen we alweer naar huis.

Het was een geweldige vakantie en de regio Dhofar is een prachtige toevoeging op een rondreis door Oman. Ben je na het lezen van deze blog net zo enthousiast geworden als dat ik ben? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Bel naar 088-7755900 of mail naar marjolein@talisman.nl.