Door: Jan de Graaf en Liane van Meegen

We hebben al heel wat geweldige reizen met Talisman gemaakt, maar dit was werkelijk een fantastische ervaring; het ware Talisman gevoel. De reis staat niet op de Talisman website maar Talisman kan dit, inclusief de vluchten voor de hele reis, wel verzorgen. En het fijne van Talisman is dat de combinatie met de rest van de reis die we zelf hadden geregeld geen enkel probleem was. Maar laten we bij het begin beginnen.

Omdat we er toch in de buurt kwamen zijn we onze reis gestart bij de Niagra Falls. In de korte tijd die we er waren wilden we zoveel mogelijk van de Falls genieten en daarom hadden we een kamer met uitzicht op de Falls geboekt in het Tower Hotel. Een kleinschalig hotel met spectaculair uitzicht op de Falls en in het rustige gedeelte. ’s Avonds vanuit je kamer naar de verlichte Falls en het vuurwerk kijken; een beter uitzichtpunt is er niet. Ook het hotel restaurant is een bezoekje waard en tijdens het dineren gaat het genieten van de Falls gewoon door. Vanuit het hotel was het slechts enkele minuten lopen naar de 'Incline Railway' die ons tegen een kleine vergoeding naar beneden bracht waar we direct in het informatiecentrum en bovenaan de Falls terecht kwamen. We hebben alle mogelijke excursies gedaan en ontzettend genoten van onze tijd bij de Falls. Overdag is het natuurlijk druk bij de Falls maar ’s avonds zijn de parkeerplaatsen leeg en de bussen met toeristen weer vertrokken.

Vervolgens zijn we vanaf Toronto naar Winnipeg gevlogen. Daar ontmoetten we onze mede-avonturiers voor de komende dagen. De volgende dag verder naar Churchill en van daaruit werd de groep van 14 personen (maximum) in twee vluchten met een klein vliegtuigje naar de lodge gevlogen. Ook al het eten en drinken voor de komende dagen ging mee. Omdat het vliegtuigje klein is dient de benodigde bagage in een duffelbag te worden gedaan die in Winnipeg geleend kan worden van de organisatie. We voelden ons net Floortje Dessing naar het einde van de wereld. Vanaf het moment dat we in het vliegtuigje stapte is het een aaneenschakeling van geweldige ervaringen geweest. Het vliegtuigje vliegt laag en we konden al onze eerste ijsberen spotten!! De lodge ligt werkelijk in de 'middle of nowhere' en het is echt geweldig welke faciliteiten er desondanks geboden worden en welke heerlijke maaltijden met goede wijnen er geserveerd werden. De lodge ligt op een unieke locatie en om ijsberen te spotten konden we eigenlijk het beste in de lodge blijven of op het uitkijkpunt van de lodge gaan staan. De ijsberen liepen gewoon langs ons slaapkamer raam; inzoomen niet nodig! Wij waren er half juli en hebben veel ijsberen gezien. Als je eerder gaat en er ligt nog ijs in de Hudson komen de ijsberen nog niet aan land en is de kans kleiner dat je ze ziet. Ook de uitstapjes met de enthousiaste gidsen Andy en Terry waren een beleving. We hebben gewandeld en de permafrost gevoeld, de overblijfselen van wat een nederzetting moet zijn geweest bezocht, een ontmoeting gehad met een speelse vos en een wolf gezien om maar een paar dingen te noemen. De tocht met de quad met 'aanhangwagen' was ook heel speciaal en zeker het stukje waar we zelf mochten rijden.

Last-but-not-least zijn we met twee zodiac’s het water op gegaan op zoek naar de Beluga’s of eigenlijk vonden de Beluga’s ons toen we één voor één achter de zodiac hingen. Dit is iets wat we nog nooit hadden meegemaakt en ook nooit meer gaan meemaken. Wat een ervaring als een Beluga vlak voor je duikbril opduikt en onder je doorzwemt! De beluga’s waren net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hen. We zijn er nog steeds niet uit of de ontmoetingen met de ijsberen of met de beluga’s nu de meest spectaculaire ervaring was.

Na deze fantastische dagen moesten we helaas weer terug naar Winnipeg van waaruit we onze reis hebben vervolgd.

We denken nog vaak en met heel veel plezier terug aan de ijsberen, beluga’s, fantastische staf en alle geweldige ervaringen om nooit te vergeten! Bedankt Talisman.