Door: Pierre & Nathalie
Ons bad op het terras was al gevuld met water en bloemblaadjes, heerlijk!

Na een eerdere goede ervaring hadden wij aan Talisman gevraagd om voor 2 mogelijke bestemmingen een reis te bedenken. De keuze viel op Mauritius. Wens: rust, maar ook wat te zien, zwembad, zee, lekker weer maar geen bezwaar tegen een regenbui. In februari 2015 was het zo ver. Na een vliegreis van zo’n 11 uur werden we door White Sands opgevangen en direct door onze chauffeur Gangu naar onze eerste accommodatie in het zuidwesten van Mauritius gebracht. Een klein uur rijden door de heuvels met een prachtige eerste indruk. Lakaz Chamarel was ons verblijf voor de eerste 2 nachten. Een kleinschalig resort met het gevoel van een oude plantage (maar zo oud blijkt het niet te zijn). Prachtig gelegen tegen een helling. Beneden een tweetal kleine zwembaden, maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt.

We hadden de beschikking over ons eigen zwembadje met schitterend uitzicht over de zee en een dorp vanuit onze sea view pool villa. Een mooie villa, met ruim deels overdekt terras om te zitten, hangen en in het zonnetje te liggen. Een prachtige kamer, heerlijk groot bed en ruime badkamer met openslaande deuren naar de buitendouche. Wij waren er zeer content mee. Na een aperitief (bestel de kokosnoot voor je tweede avond!), volgde een 3-gangen keuze diner met vis of vlees. Het eten is prima en smakelijk, maar eenvoudig. De wijn is goed van kwaliteit maar als gebruikelijk op een dergelijke locatie (luxe resort, eiland), prijzig. Ontbijt de volgende dag was goed, veel vers fruit, jams, het warme eitje werd naar wens klaar gemaakt. Minpuntje: minder geschikt als je slechter ter been bent, al kun je je ook laten brengen en halen. Maar wij genoten iedere keer van de prachtige prachtige wandeling via de trappetjes vanaf de helling waar onze villa lag naar het restaurant. Pluspunt: het is er iets koeler dan aan de kust. Personeel is vriendelijk en behulpzaam. Houdt in deze bosrijke omgeving wel rekening met muggen.

Heerlijk tot rust gekomen werden we naar onze tweede verblijfsadres gebracht. Ook nu een prachtige rit door het zuidwesten van het eiland. Bos, suikerriet, koffie, thee, ananas en fotogenieke vissersplaatsjes. Na wederom een klein uur kwamen we aan bij Sofitel So, direct aan het strand. Een prettige ontvangst en al snel een rit naar onze moderne en ruime kamer waar de butler op ons stond te wachten. Inchecken op de kamer en daarna tijd om alles te verkennen. Ons bad op het terras was al gevuld met water en bloemblaadjes, heerlijk! We hadden twee restaurants tot onze beschikking, het dichtbij gelegen La Plage ( voor lunch en ‘s avonds a la carte) en het hoofdrestaurant met buffet. Het eten bij ontbijt en dinerbuffet is goed van kwaliteit met voldoende keus. Manlief vierde zijn verjaardag en werd verrast met een birth daycake als dessert. Gedurende de dag kwamen al diverse medewerkers hem feliciteren, hij voelde zich echt jarig. Petje af overigens voor het personeel. Zij deden moeite te weten wie je bent, slechts zelden werd ons kamernummer gevraagd. De bar was prima, heerlijke cocktails met iedere avond live-muziek. Maar hier geen shows, drukte of sensatie. Het draait om rust en tot rust komen. Aanrader: er is een uitstekende spa. We hebben dagelijks gebruik gemaakt van het stoombad dat op reservering beschikbaar is. Daarna dompelen in een ijskoud! bad en eventueel een heet bad voor de liefhebber. Maar boek ook zeker een massage, the best ever. Van geur, tot muziek en verlichting, wat jij wilt! Tot slot konden we ook wat aan de conditie doen in de kleine maar prima uitgeruste fitness. Goed om tegenwicht te bieden aan de verse croissants van het ontbijt!

Hebben we ook nog wat van het eiland gezien? Ja natuurlijk! Met onze chauffeur Gangu die op ons verzoek werd ingeschakeld hebben we het zuidwesten verkend. Net die ene regendag uitgekozen maar desondanks de moeite waard. Aanrader is la Vanille, waar we door een gids werden rondgeleid. Vleermuizen en aapjes gevoerd, midden tussen de schildpadden gestaan. Maar ook de hindoe tempels bij het heilige meer Beau Bassin zijn leuk om te zien. Er waren voorbereidingen voor een hindoestaans feest, zodat het al druk was. Kleurrijk en sfeervol. Geen probleem om met een camera fotograferend rond te lopen.

Is Mauritius geschikt in februari als bestemming? De temperatuur is goed, 30 graden. Het kan wat bewolkt zijn, maar er is zeker voldoende ruimte voor zon. Af en toe een fikse regenbui, soms ‘s nachts in de ochtend of avond. Wij hebben in 10 dagen 1 behoorlijk verregende dag gehad. Waren we op het resort gebleven, dan hadden we ons kunnen vermaken, er waren extra activiteiten georganiseerd.

Kortom, Mauritius wij komen zeker terug.