T erug naar Kreta. Het is alweer dertig jaar geleden dat ik op Kreta was en nu ik Griekenland heb opgepakt voor Talisman leek het me heel fijn om daar weer eens terug te gaan. Ik herinner het me als een eiland met bergen, ruige natuur, rotskusten met beukende golven, middeleeuws aandoende steden met sfeervolle havens en kleine straatjes, onooglijke terrasjes waar je heerlijk kunt eten.

Dus vertrok ik op 1 september met mijn echtgenoot voor een welverdiende vakantie naar Kreta! We vlogen vanaf Rotterdam omdat het zo ontspannen vliegen is vanaf een kleine luchthaven. Dichtbij parkeren, gewoon vanaf de parkeerplaats naar de vertrekhal wandelen, en als je de douane en handbagage controle door bent kom je gelijk in de ruimte waar je onder het genot van een kop koffie kan wachten op je vlucht. Ook de vliegtuigen parkeren voor de deur!

We kwamen 2,5 uur voor vertrek bij de luchthaven aan, maar moesten buiten wachten omdat de check in nog niet was begonnen, en men ivm Corona niet te veel mensen binnen wilden laten wachten. Iets meer dan twee uur voor vertrek mochten we naar binnen, de check-in verloopt vlot als je vooraf het PLF formulier hebt ingevuld en gedownload, en je de QR code op je Corona check app kan laten zien.

De vlucht

Vliegen met een vakantievlucht voelt wel anders dan met een lijndienst als KLM, maar het grote voordeel is dat je rechtstreeks naar je vakantiebestemming vliegt, en niet hoeft over te stappen in Athene. We vlogen met Transavia en dat was eigenlijk uitstekend. Je moet vanaf het moment dat je de vertrekhal ingaat totdat je in Griekenland de aankomsthal uitloopt je mondkapje dragen. Bestel je tijdens de vlucht iets te eten of te drinken, dan mag je het wel even af doen. De menukaart is beperkt, geen warme maaltijden, wel noodles, cup a soup, een broodje of snacks. De beenruimte is zeer beperkt, het is echt aan te raden om door Talisman stoelen met extra beenruimte te laten boeken. Deze stoelen zijn inclusief als je voor het MAX tarief kiest.

Warm onthaal in hotel Daios Cove

In de aankomsthal moesten we nogmaals het PLF formulier met QR code laten zien. De koffers kwamen snel en buiten stond onze chauffeur al op ons te wachten. De auto, een luxe Mercedes E-klasse, stond vlakbij geparkeerd en binnen no time waren we op weg naar ons eerste hotel, Daios Cove. Een uurtje rijden over een zeer goede weg met schitterende uitzichten op zee en bergen, en een oranje ondergaande zon. In het schemerdonker kwamen we aan bij de receptie waar we warm werden ontvangen door Anna, onze contactpersoon voor Daios Cove bij Talisman. Aangezien we best trek hadden gekregen van de reis bracht ze ons eerst naar het restaurant, de check in kwam later wel! Dat is nog eens meeleven met de gasten! We verbleven op basis van de Residents Club, wat betekent dat je in alle restaurants a la carte kunt eten en drinken zonder achteraf iets af te rekenen. All inclusive dus, maar wel op een luxe manier. Elk gerecht was een plaatje om te zien en ook nog eens heel smaakvol. En de wijn die erbij geadviseerd werd was super! We zaten buiten op het terras met uitzicht op zee. Het was donker dus de zee konden we niet zien, maar wel horen. Wat een heerlijk begin van de vakantie!

Kamer met uitzicht op zee

Onze kamer was ruim en comfortabel, met een heerlijke stortdouche, zachte badjassen, dikke witte handdoeken en een zalig bed. Een balkon met zitje en uitzicht op de Cove, zee en de heuvel voor ons. Wij hadden de gewone kamer, maar die was dus al ruim en comfortabel. Er zijn ook kamers en suites met een plungepool, en villa's met meerdere slaapkamers en een eigen zwembad.

Lay-out

Het centrale gebouw ligt tegen een steile heuvel aangebouwd. Je arriveert op de bovenste etage, hier is de recepte, zijn wat winkeltjes en ook de bar is hier gevestigd. Hier kan je met een heerlijke cocktail in je hand op het terras genieten van het adembenemend mooie uitzicht.

Op de etage eronder ligt de spa met het binnenzwembad, de fitnessruimte en het buffetrestaurant voor de gasten die op halfpension basis verblijven. De volgende etage is de thuisbasis voor het fine dining restaurant Ocean. Als lid van de Residents Club mag je hier niet alleen gratis dineren, maar ook a la carte ontbijten. Ocean kijkt uit op de prachtige infinity pool en de zee. Daar weer onder bevindt zich het Griekse restaurant “Taverna”, waar wij dus de eerste avond zo heerlijk hebben gegeten. Helemaal beneden, op strand niveau, bevindt zich The Beach, waar je aan het strand kunt lunchen en dineren. De tuna tataki hier was niet te versmaden!

Dan moet je zeker veel klimmen?
Dat valt alles mee, er is een tandradtreintje met glazen wanden, dus je verplaatsen van beneden naar boven gaat vanzelf en is nog gaaf om te doen ook! Je kunt je ook per buggy naar je kamer laten brengen, maar wij vonden het met al dat heerlijke eten wel prima om een stukje te moeten wandelen!

De beste sommelier van Griekenland

Of we van wijn hielden, werd er tijdens de check in gevraagd. Nou zeker, zeiden wij, en we werden meteen uitgenodigd voor een wijnproeverij geleid door Nikolas Gainnopoulos, de beste sommelier van Griekenland. Wat een feest! Een beroemde Franse Chef maakte live de hapjes, en in de tussentijd werden onze glazen gevuld met de heerlijkste wijnen, vier Franse en vier Griekse wijnen. De Griekse wijnen wonnen, en mijn gouden tip voor jou is de Roussanne “Nostos” uit Kreta. Een zeer smaakvolle witte wijn van een wijngaard uit Chania.

Een privé strand zie je niet zo vaak in Griekenland

Maar bij Daios Cove is een heerlijk zandstrand met bedjes, parasols, douches en een corner met watersportmaterialen. Vrolijke beachboys voorzien je bedje van royale handdoeken. Restaurant the Beach grenst direct aan het strand en is een fijne plek om te lunchen of een cocktail te drinken. Ben je daar te lui voor, dan worden de drankjes gewoon naar je bedje gebracht. Aangezien het strand aan een inham van de zee ligt, is het fijn en veilig zwemmen bij Daios Cove. Een strandwacht houdt toezicht.

Op pad met de huurauto

Na drie dagen eten, zwemmen, luieren en weer eten nemen we met pijn in het hart afscheid van Daios Cove, en gaan we op pad met de huurauto, die we de avond ervoor hebben laten bezorgen bij het hotel. Onze volgende bestemming ligt in de bergen bij Rethymnon, op ongeveer twee uur rijden via de grote weg. Maar we nemen een omweg dwars door de bergen naar het zuiden en genieten onderweg van de ruige natuur en de vergezichten. We lunchen in een taverna aan een riviertje en proeven van lokale specialiteiten, zoals rijst in bloembladeren en gefrituurde geitenkaas. De wegen zijn goed en de bewegwijzering is duidelijk, google maps werkt prima en brengt ons zonder problemen bij onze volgende bestemming.

Kapsaliana Village

Kapsaliana Village is een zeer bijzonder boutiquehotel in de bergen en ligt op ongeveer tien minuten rijden van het Arkadi Klooster. In de 18e eeuw bouwde het klooster een olijfmolen in de olijfboomgaard, en rond de molen vestigden zich gezinnen om hier te werken, onder leiding van de monniken uit het klooster. Centraal in het hotel is een museum waar je de historische onderdelen van de molen kunt bekijken. Eromheen lopen straatjes met kinderkopjes waaraan de perfect gerestaureerde huisjes liggen, die nu dienst doen als kamer. Elke kamer is anders van vorm en inrichting, maar de meeste kamers hebben wel een zitje buiten, soms op een dakterras, maar vaak ook gewoon in het straatje. Het geheel doet heel knus aan.

Wij sliepen in het voormalige huis van een monnik, het was niet groot maar het dakterras met uitzicht over het dal was super.  Er is een fijn zwembad aangelegd met ligbedden op mooie plekjes. Maar het leukste van al vond ik het restaurant. Eten op de knusse binnenplaats onder een prachtige boom, feeëriek verlicht. Het eten zelf was echt fantastisch. Van het ontbijt tot aan het diner, alles was zo lekker, vers en smaakvol!

Een kloof lopen zonder toeristen

We wilden heel graag een mooie wandeling maken vanuit het hotel, en vroegen bij de receptie naar de mogelijkheden. Het hotel bood ons aan de volgende morgen direct na het ontbijt naar het Arkadia klooster te brengen. Hier start een pad dwars door een kloof, waarbij je langzaam afdaalt naar het hotel. We kregen een kaart mee met de route. Allereerst bekeken we het klooster, het was zondagmorgen en er was juist een dienst bezig. Onder het wegstervende geluid van het chanten van de monniken liepen we naar het pad, dat bestond uit losse stenen en kiezels. Onze bergschoenen kwamen goed van pas. We liepen ongeveer 2,5 uur zonder een mens tegen te komen. Geiten zagen we des te meer! De wandeling was niet heel spectaculair, in de kloof stond geen water, maar we genoten van de rust en het mooie uitzicht.

Acro Suites

Ons laatste plekje van de reis is Acro Suites, hoog op een rots nabij Agia Pelagia.

Wat een geweldige plek! Modern, indrukwekkend design, kleinschalig, een bijzonder gevormd zwembad (niet heel groot) met een soort vogelnestjes als chillplek. Maar de meeste gasten bleven in de villa’s, waarvan de meesten beschikken over een eigen plungepool en verbluffend uitzicht op zee. Wij sliepen in de meest geliefde suite, nummer 802, met een extra raam op het terras met gaaf uitzicht op de zee en de rotsen. Het was een wave suite, maar let op, ze gaan deze suite duurder maken omdat er zoveel vraag naar is, en dan zal de naam ook wijzigen.

Ik heb ook andere suites bekeken, de Loft Suite heeft een trap naar boven naar de slaapkamer. Dit is een klein hokje maar wel vanuit je bed direct uitzicht op zee. Het woongedeelte is beneden.

Als ik dan toch een minpuntje moet noemen is het dat het restaurant, een fine dining gelegenheid, aardig aan de prijs is. Door de ligging ga je hier niet zo snel buiten de deur eten, dus je bent hier min of meer aan gebonden.

De laatste avond dineerden we met Adamantios, de reservations manager, een jonge blonde knul, zeer enthousiast en goed in zijn werk! En met manager Michaelis, een aardige man met zeer veel ervaring in de Griekse hotellerie. Het was een hele fijne afsluiter van deze bijzondere, boutique Kreta reis. En de verwachtingen die ik op voorhand had? Kreta op z’n Talismans is echt uniek!