H et is eindelijk zover, vandaag vertrekken we naar Noorwegen! Lang hebben we uitgekeken naar deze reis. We willen namelijk al jaren graag ons aanbod in Noorwegen verder uitbreiden. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen, want in alle opzichten is Noorwegen een schitterende bestemming. We vliegen vanuit Amsterdam met KLM rechtstreeks naar Bergen. De eerste zes dagen staan in het teken van het ontdekken van deze stad en de regio rondom het Sognefjord. Een schitterende regio en het langste en diepste fjord van Noorwegen. Tijdens de vlucht naar Bergen worden we al getrakteerd op een fantastisch uitzicht op de fjorden en volgens de piloot is het een prachtige winterse dag: zon, nul graden en weinig wind.  En dat in Bergen, waar het zo’n 360 dagen per jaar regent. Dat belooft veel goeds voor de komende week!

Bergen

Na aankomst gaan we eerst naar het hotel waar we onze eerste nacht doorbrengen: Opus XVI. Dit hotel bevindt zich in een prachtig historisch pand dat vroeger een bank was. Het hotel ligt erg centraal: midden in het oude centrum dat heel knus en compact is. In de lobby ontmoeten we Hanna van onze lokale partner. De komende week reizen we met z’n drieën door het Noorse landschap.

In de middag is het tijd voor de stadstour door Bergen. We hebben nog steeds geluk: de lucht is strakblauw en de zon schijnt. Het wordt in november al redelijk vroeg donker, dus onze gids besluit om eerst met het treintje, de funicular, naar Mount Fløyen te gaan. Deze berg is ongeveer 300 meter hoog en is  vanuit het centrum met het treintje of te voet met een flinke wandeling bereikbaar. Het uitzicht over de stad is prachtig en we zijn precies op tijd voor de zonsondergang. Eenmaal weer beneden in de stad krijgen we nog een rondleiding langs een aantal bekende bezienswaardigheden. We lopen door de oude smalle straatjes en natuurlijk mag een bezoek aan Bryggen, dat UNESCO erfgoed is, niet ontbreken. Bergen staat bol van geschiedenis en leent zich daardoor uitstekend voor een langer verblijf.

In de avond leggen we de culinaire lat ook meteen hoog, want we gaan dineren bij restaurant Cornelius. Cornelius ligt op een onbewoond eiland op ongeveer vijfentwintig minuten varen van Bergen. Wanneer je hier gaat dineren is dit een compleet arrangement, inclusief de bootovertocht en uitgebreid vijfgangen menu. Een unieke ervaring en een must do tijdens een verblijf in Bergen!

Gudvangen

Ook vandaag genieten we van een blauwe lucht en zon. Vandaag gaat de reis echt beginnen en we rijden van het ‘drukke’ Bergen naar het rustige Gudvangen. De infrastructuur is uitstekend en wanneer je door Noorwegen rijdt, passeer je talloze tunnels dwars door de bergen heen, soms wel kilometers lang. Bijzonder! Hoe verder we van Bergen vandaan rijden, hoe mooier en indrukwekkender de omgeving wordt. Ook wordt het steeds witter, want afgelopen nacht is er voor het eerst dit jaar veel sneeuw gevallen. Na twee uur rijden komen we in Gudvangen aan en worden de sneakers omgewisseld voor bergschoenen met thermosokken. Ook de mutsen en handschoenen worden tevoorschijn getoverd, want ook in Gudvangen ligt een flinke laag verse sneeuw. Een prachtig contrast met de blauwe lucht en de scherpe randen van de bergpieken.

We beginnen vandaag bij Viking Village. Met onze eigen viking lopen we rond en krijgen we uitleg over de Vikingtijd. Interessant! Een leuk detail over deze plek is dat dit dorp echt bewoond wordt. Eerst dachten wij het niet goed verstaan te hebben, maar de bewoners leven hier echt zo. Een interessant begin van onze rondreis. Grenzend aan het dorp is de opstaplocatie voor de Silent Nærøyfjord cruise naar Aurland. Wauw, wij snappen wel dat dit fjord op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat! De vers gevallen sneeuw, het bevroren fjord, het gebrek aan grote aantallen toeristen vanwege het laagseizoen en de stilte van de elektrische boot maken het nog indrukwekkender. Het is net een schilderij en moeilijk te omschrijven hoe bijzonder dit is. Betoverend!

Onze gids heeft de auto inmiddels naar Aurland gereden en verwelkomt ons rond lunchtijd op de pier waar zich ook ons appartement bevindt voor de komende nacht. Omdat alle restaurants in de winter dicht zijn in Aurland, heeft het appartement een samenwerking met een Portugese sushi chef. Daarna krijgen we een kleine rondleiding door het dorpje, bezoeken we de laatste schoenmaker van de Aurlandskoen en nemen we een kijkje bij de lokale bakker. Na een korte rit komen we vervolgens aan bij Aurland 29/2 voor onze inspectie. Aurland 29/2 is een kleinschalig verblijf met veel karakter en persoonlijkheid. Het restaurant staat bekend als één van de beste in de regio en is net verbouwd. Een prachtige locatie die absoluut in ons aanbod past. Om een indruk te kunnen opdoen van het dorpje Flåm staat hier een diner gepland. Hotels zullen we hier niet aanbieden omdat deze gericht zijn op grote aantallen toeristen die hier in het hoogseizoen verblijven. Maar voor een dagbezoek of het maken van een tocht met de bekende Flåm Railway kan dit dorp wel goed ingepast worden. In een knus restaurantje genieten we van een vijf gangen menu inclusief bijpasende biertjes. Het diner wordt prachtig gepresenteerd en het restaurant een leuke gelegenheid om een avondje buiten de deur te gaan eten.

Stegastein viewpoint & Bestebakken

Na het ontbijt de volgende dag rijden we samen met Hanna naar het Stegastein Viewpoint. De weg naar boven is smal, ijzig en kronkelig. Precies zo’n Noors weggetje waar je geen tegenliggers wilt tegenkomen. Deze komen we gelukkig ook niet tegen, want er is niemand! Ongelooflijk, want in de zomer staat hier schijnbaar een lange file bergopwaarts om hier een foto te kunnen maken. Op unieke wijze genoten wij helemaal alleen van het waanzinnige uitzicht op het fjord.

We rijden het kronkelige weggetje weer naar beneden en vanuit Aurland rijden we naar onze cider tasting in Haug Gard. Het is maar 80 kilometer, maar daar doe je hier meer dan twee uur over met tussentijds ook overtochten per veerboot. De cider tasting is op een mooie locatie en we krijgen uitleg van de enthousiaste, jonge en ambitieuze eigenaar. Normaal gesproken worden er alleen tastings in de zomermaanden gehouden, maar speciaal voor ons is er een uitzondering gemaakt. Het jonge koppel heeft al prijzen gewonnen met hun ciders en heeft grootste plannen voor de toekomst. Het is ook mogelijk om een combinatie te maken met een e-bike tour naar de boerderij of een tocht per RIB om over water te arriveren. Leuk!

Hierna rijden we naar het oudste hotel van Noorwegen: Walaker. Ook dit hotel is, net zoals veel hotels en bezienswaardigheden in de omgeving, op dit moment gesloten. Wel mogen we een kijkje nemen. Leuk weetje: De Noorse royals hebben hier laatst nog geslapen! Zelfs in gesloten staat ziet dit hotel er veelbelovend uit, dus heel nuttig om gezien te hebben. De dag vliegt voorbij en we rijden naar het dorpje Hafslo, waar ons hotel Bestebakken is gelegen. Met een flinke laag sneeuw is het wel echt winter hier! Wat een toplocatie is dit hotel, zowel de omgeving als het verblijf. De gastvrouw en eigenaresse is heel ervaren en je voelt hier de warmte en passie die zij heeft om haar gasten een onvergetelijke tijd te bieden. Het enige probleem dat wij ervaren is dat we hier eigenlijk niet meer weg willen… Dat zegt al genoeg! De maaltijden zijn hier een feestje en je zit aan tafel samen met de andere gasten. Heel huiselijk en leuk om gesprekken te voeren met de Noorse koppels die hier op dat moment verbleven. Zij zijn vaste gasten van Bestebakken en wij kunnen ons voorstellen dat dit echt een plek is om vaak naar terug te gaan.

Veitastrond & Tungestolen

Na het heerlijke zes gangen ontbijt worden we door onze gids opgehaald. Er staat namelijk een bezoek aan de grootste gletsjer op het vasteland van Europa op de planning! Normaal gesproken wordt deze excursie uitgevoerd per RIB en/ of per e-bike, maar daar is het nu te koud voor. De natuur is hier prachtig: de hoge bergen, het grillige landschap, de sneeuw, de grote gletsjer en vooral de stilte. We voelen ons ineens heel klein en blijven maar tegen elkaar zeggen hoe betoverend mooi het hier toch is. Volgens de gidsen is het hier in de zomer nóg mooier, maar dat kunnen wij ons moeilijk voorstellen. Want de sneeuw en het ijs zijn voor ons net zo bijzonder. In de zomermaanden is het water van het fjord smaragdgroen door het smeltwater, staan de bloemen in bloei en springt het blauwe ijs van de gletsjer boven op de bergen er nog meer uit. Wij staan alleen maar te staren naar de schoonheid en proberen ons vertrek zoveel mogelijk te vertragen ondanks de kou.

Hierna rijden we naar het skigebied van Sogndal, maar er ligt helaas nog niet genoeg sneeuw. Het schijnt dat ze hier de beste sneeuw van Noorwegen hebben. De fjorden zorgen ervoor dat de sneeuw heel poederig is en blijft. We bezoeken hier de Timblalodge en Mountain Lodge. De lodges zijn prachtig en zijn zowel in de zomer als in de winter te boeken voor een groter gezelschap. Dit als verzorgd geheel, inclusief een kok indien gewenst. De woonkamers hebben enorme ramen en adembenemend uitzicht over de bergen en vallei. Weer een verblijf om direct verliefd op te worden en waar je direct vergeet wat je ook alweer wilde gaan doen, behalve bij het haardvuur onder een dekentje op de bank gaan zitten en genieten van deze geweldige plek.

Gelukkig komen we er inmiddels achter dat we dit gevoel bij iedere plek wel hebben en er wederom veel moois op ons staat te wachten. Vannacht slapen we bij het Fjærland hotel in het gelijkgenaamde dorp en fjord. Op vijf minuten lopen van het hotel vind je een floating sauna op het fjord. Gaaf! Hanna komt uit Finland en is helemaal in haar element. Zij blijft heel lang in de sauna en springt zelfs meerdere keren het koude water in. Wij vinden het toch ietsjes te fris en vinden het verkleden in de ijskou en naar de sauna lopen al een uitdaging, waardoor we het zwemmen even achterwege laten. Plezier hebben we echter wel en het is een unieke ervaring die er zeker bij hoort.

Tijdens het diner leren we vervolgens meer over de geschiedenis van Fjærland, het hotel en de omgeving. Erg leuk en het eten is heerlijk. Fjærland is een gemoedelijk hotel en de gezellige sfeer past helemaal in het plaatje. Er zou deze avond een goede kans zijn op het noorderlicht, maar helaas hebben we niks gezien. Na een tijdje buiten te hebben gestaan besloten we lekker warm terug te gaan naar het hotel en ons weer te verheugen op de volgende dag.

Balestrand, RIB boot & cider tasting

Vandaag rijden we weer twee uur door een schilderachtig landschap naar onze volgende slaapplek: Flesje Gård, een villa gelegen in het dorp Balestrand. Het landschap is weer heel anders hier. Het winterse is er af en het voelt meer herfstachtig. Bijzonder hoe dit kan verschillen per locatie op een relatief korte afstand. We stoppen eerst bij Flesje Gård om onze koffers neer te zetten en de villa te bekijken. We begrijpen waarom de eigenaar echt erop heeft aangedrongen om de villa te zien bij daglicht. Het uitzicht op het fjord en de bergen door de enorme grote ramen in de huiskamer is namelijk bijna hypnotiserend. De eigenaar is ingenieur van beroep en dat kun je zien. Aan alle details is gedacht. Het cement matcht met de rotsen, de groene handdoeken en het beddengoed bij het mos en het hout zorgt voor warmte. Zeer goed gedaan en als je het bad ziet in de badkamer met uitzicht op het water, ben je helemaal verkocht. In de villa is ruimte voor vier personen en dit is ook echt een plek om als bestemming op zich aan te bieden. Want de aansluiting vanuit Bergen is gemakkelijk en er is veel te zien en doen in de omgeving.

En dan gaan we op excursie en gaan we, ondanks de kou, een RIB boot tour doen. Wel doen we een verkorte versie. Maar dat is prima, want koud is het zeker! Als we weer aan land stappen is het gelijk omschakelen, want we worden meteen verwelkomd door de eigenaren van Cider House. Zij laten ons hun nieuwe accommodatie zien die nog gebouwd wordt, aansluitend met een familiediner en cider tasting. Heel erg leuk en speciaal om met de gehele familie, inclusief kleinkinderen, aan tafel te zitten en ervaringen te delen. Deze cider tasting heeft weer een ander karakter dan de tasting die we hebben gehad in Haug Gard. Cider House is een meer ervaren en langer bestaand bedrijf en dat merk je in de opzet. Wij hebben hier ook weer een heerlijke avond.

Van Bergen naar Ålesund

Vandaag staat er weer een lange reisdag op de planning. We moeten eerst vier uur terug rijden naar de luchthaven van Bergen. Vanuit hier vliegen we verder noordwaarts naar Ålesund waar we eerst nog een aantal inspecties hebben en daarna een stuk moeten rijden naar onze accommodatie van vannacht. Maar goed, we maken zoveel moois mee, dat reizen op zich hier eigenlijk onderdeel uitmaakt van de ervaring. Want rijden door deze landschappen is geweldig en we worden nog steeds iedere dag getrakteerd op zon en strakblauwe lucht. Uitzonderlijk voor dit gebied en daar zijn we heel dankbaar voor.

Eenmaal aangekomen in Ålesund voelt het eigenlijk weer als een compleet nieuwe reis. De omgeving is weer heel anders, maar zeker net zo mooi. Wel is het hier wat ruiger en ook nog kouder! We bezoeken in Ålesund eerst Owner’s Cabin, een heel knus en sfeervol huis dat echt geweldig is. Je verblijft hier helemaal privé en volledig verzorgd. Een exclusief verblijf voor bijvoorbeeld een familie of vriendengroep, om een paar dagen te genieten van de omgeving en stilte. Het is zelfs mogelijk om per helikopter bij het huis te arriveren, een beleving op zich. Vanuit hier rijden we door naar het centrum van Ålesund en bezoeken we Hotel Brosundet. De stad en het hotel hebben veel charme en ook weer zijn we heel erg enthousiast. In het donker rijden we in ongeveer drie uur naar onze eindbestemming van vandaag: Hotel Union Øye. Omdat we hier in het donker aankomen, hebben we nog geen idee van de omgeving. Dat wordt een grote verrassing morgenochtend. De sfeer in het hotel is klassiek en met alle lichtjes en versieringen ook echt een bijzonder geschikt verblijf in de winter. Vol inspiratie zitten we en het hotel is ook echt van hoog niveau. Veel royalty's hebben hier verbleven en nog steeds is het een vooraanstaand hotel. We zijn heel benieuwd wat onze ervaringen zullen zijn bij daglicht morgen.

Kajakken in het fjord

Na een uitstekend ontbijt en een rondleiding in het hotel, gaan we kajakken in het fjord waar het hotel aan is gelegen. Waanzinnig ook weer en we kajakken in alle stilte op een half bevroren fjord. Het ijs kraakt en breekt als we er doorheen varen; een ervaring die we nooit meer zullen vergeten. De kou valt gelukkig mee ook mede dankzij de wollen deken die we over onze benen hebben gekregen. Deze kajaktocht mag tijdens een verblijf in Hotel Union Øye echt niet ontbreken.

Geiranger viewpoint

Het leuke is dat de Owners Cabin, Hotel Brosundet, Hotel Union Øye en onze volgende bestemming, het Storfjord Hotel, allemaal in beheer zijn van één partij. Dit maakt het heel gemakkelijk om deze locaties met elkaar te combineren en de afstanden zijn niet heel groot. Iedere locatie heeft een eigen karakter en is van hoog niveau. Vanwege de rechtstreekse verbinding met KLM op Ålesund lenen deze locaties zich ook uitstekend voor een korte reis of zelfs voor een weekendbreak. We sluiten dus onze reis deze dagen af met geweldige plekken die echt een aanwinst zijn voor ons aanbod.

Na het kajakken rijden we over de prachtige Queen’s Route door de Norang Valley naar het Geiranger Viewpoint. In de zomer is het hier heel druk en dat zie je aan het grote platform en de parkeerplaatsen voor de bussen, maar nu zijn we hier wederom helemaal alleen. Ook voor deze regio geldt, perfect om te reizen in het voorjaar, najaar en winter om de grote drukte te vermijden. Aan het einde van de middag komen we aan bij het Storfjord Hotel voor onze laatste overnachting in Noorwegen. Save the best for last zeggen ze altijd en dat klopt ook wel. Terugkijkend op de reis is dit hotel voor ons alle drie favoriet. Een warm, knus hotel met traditionele en moderne accenten die perfect in balans zijn met elkaar. Aan alle details is gedacht en om het geheel compleet te maken is er ook een heerlijke spa. De sauna en hottubs zijn voor vrij gebruik en optioneel kunnen er spabehandelingen worden geboekt. Alle gezellige zithoeken in het hotel lenen zich voor een goed boek bij het haardvuur en het diner was fantastisch. Iedere dag zeggen we tegen elkaar dat dit toch echt wel de lekkerste lunch of het lekkerste diner tot nu toe is, maar dit diner overtreft alles. Op de kamer kijken we nog even een uur in het donker naar buiten in de hoop om nog het noorderlicht te spotten. Dit is niet gelukt, maar dat geeft helemaal niets want dit was een reis overspoeld met prachtige ervaringen.

Terug naar Amsterdam

We kijken terug op een geweldige reis met veel nieuwe inzichten. Op het vliegveld nemen we afscheid van Hanna, die we gelukkig dagelijks in onze samenwerking op de mail spreken. Een paar uur later landen we op de Polderbaan in Amsterdam. We genieten voor het eerst in een week weer van regen en wind. Welcome back!

Ben je net zo enthousiast als wij over de Noorse fjorden na het lezen van dit reisverslag? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Ingrid! Bel naar 088-7755900 of mail naar Ingrid op ingrid@talisman.nl.