M edio juni vertrok ik voor een twaalfdaagse reis naar Tanzania waarbij de focus lag op het zien van de chimpansees. Ook stonden er dit keer locaties op mijn programma die minder bekend zijn en waarvoor je best een flinke reis moet afleggen. Zo vloog ik dus vol spanning en met heel veel vragen naar Tanzania!

Bij aankomst heb ik eerst een nacht in Arusha doorgebracht want mijn doorvlucht zou pas ‘s morgens vroeg vertrekken. De aankomst op de luchthaven verliep snel want ik had dit keer mijn visum elektronisch kunnen regelen. Dat scheelde gelukkig een extra rij, altijd erg prettig na zo’n lange vlucht.

Een vroegertje! Om zes uur in de ochtend zit ik aan het ontbijt om een half uur later te vertrekken naar de airstrip voor mijn vlucht naar de Mahale Mountains. Er gaan maar twee vluchten per week naar de Mahale Mountains en het verblijf is hierdoor altijd drie of vier nachten (maandag t/m donderdag of donderdag t/m maandag). Rond het middaguur land ik bij Lake Tanganyika in west Tanzania. Prachtig om zo te landen vlak voor het grote meer. Lake Tanganyika is 50 km breed en wel meer dan 600 km lang! Grenzend aan Congo, Zambia, Burundi en Tanzania. Het lijkt wel een zee met al die golven. Bij helder weer kun je de bergen van Congo zien liggen.

Bij aankomst moest ik een registratieboek van Mahale National Park invullen en werd ik vervolgens naar de boot gebracht die me in anderhalf uur naar het Greystoke Mahale Camp zou brengen. Een prachtige tocht met uitzicht op de groene Mahale Mountains.

Na een super vriendelijke ontvangst bij het camp ben ik direct meegegaan met een forest walk van een uur. Leuk om zo alvast kennis te maken met het gebied en de gids. En ja, tijdens de wandeling zag ik ook al de eerste primaten; de red colobus monkey en de blue vervet monkey.

Mijn slaapplek voor deze vier nachten was een prachtige ‘banda’ met uitzicht op het meer en een extra verdieping om op een sofa te relaxen. Om 19:00 uur kregen we de briefing van de gids over de activiteit van morgen; de zoektocht naar de chimpansees. Er leven circa 800 chimpansees in dit nationaal park waarvan er circa 60 families de zogenaamde ‘M’ groep vormen. Deze groep is gewend aan mensen geraakt door de Japanse onderzoekers die hier vanaf de jaren ‘60 onderzoek doen. In deze regio leeft de Tongwe tribe respectvol samen met de chimpansees. Het nationaal park is 1.613 km2 groot en ligt aan het langste meer van de wereld waar zo’n 250 verschillende soorten vis in voorkomen.

We ontvingen deze avond heel belangrijke informatie over de regels waar je je absoluut aan moet houden tijdens de chimpansee trekking. Zoals het dragen van een mondkapje als je in de buurt van de chimpansees komt en je sokken over je broek dragen anders lopen de mieren je broek in! Niet eten en drinken in de buurt van de chimpansees, ze vooral niet direct in de ogen kijken en niet wijzen. Zeker geen tijgerprintjeskleding dragen want dan zien ze je als een bedreiging en kunnen ze je aanvallen.

Dus schutkleuren zoals leger groen en beige dragen. Ook veel spannende verhalen gehoord van de gids dus bij mij liep de spanning voor morgen wel op! Met de geluiden van de bush heb ik deze nacht heerlijk geslapen.

Dag 1: Chimpansee trekking

Tijdens mijn verblijf in Greystoke Mahale hoef je er niet voor dag en dauw uit. De activiteit gaat pas vanaf 09:00 of soms later van start.

Om 8:00 uur geniet ik van het ontbijt en wacht ik op het bericht van de ‘trackers’ die al om 06:30 uur waren vertrokken om de chimpansees te zoeken. Rond 9:30 uur kregen we het signaal dat ze gespot waren en konden we vertrekken voor een wandeling van circa anderhalf uur de bergen in. Een prima wandeling maar door de hoge luchtvochtigheid raak je vrij snel uitgeput dus goed blijven drinken was het advies. Het laatste deel werd het pad voor ons uitgehakt want anders konden we niet bij de chimpansees komen. Mondkapje op en ja! Daar zat een hele familie van zo’n 8 chimpansees hoog in de bomen! Wauw! Prachtige beesten die heerlijk liggen te luieren op de takken en de jonkies slingeren wat rond en dollen met elkaar. Na zo’n 15 minuten liepen we verder en kwam er eentje naar beneden, vlakbij ons! Toen kwam de hele familie naar beneden en wandelden ze voor ons uit. Toen ze midden op het pad een pauze namen hebben we ze een tijdje goed kunnen observeren en kwamen alle camera’s tevoorschijn. Na de ‘kijktijd’ van totaal 1 uur hadden we de toegestane limiet bereikt en moesten we omkeren. Twee Tanapa rangers houden dit strikt in de gaten. Deze twee rangers liepen de gehele trekking met ons mee. Zonder deze rangers is het niet toegestaan door het nationaal park te lopen. Op onze weg terug zat er wel toevallig een grote mannetjes chimpansee midden op het wandelpad. En ja, daar moesten we eigenlijk wel langs. Dus de instructie was om langzaam 1 voor 1 langs de chimpansee te lopen en niet te stoppen. Spannend! Ik kon hem bijna aanraken zo dicht dat ik langs deze chimpansee liep. Maar het kon de chimpansee niets schelen. Hij bleef gewoon ongestoord op het pad zitten en keek niet op of om. Heel bijzonder, ze voelen zich dus niet bedreigd door ons. Rond 13:45 uur waren we terug in het camp voor de verfrissende lunch. En dan zou je toch wel een duik willen nemen in het meer maar dat gaat niet zomaar. Er zitten namelijk krokodillen en nijlpaarden langs de oevers. Dus je hebt een boot nodig om naar het diepere deel te varen en daar kun je wel veilig een duik nemen. Omdat het meer die middag nogal ruig was zat het zwemmen er niet in helaas.

Dus voor mij nu een mooi moment om aan mijn verslag te werken maar ondertussen genoot ik ook enorm van de natuurgeluiden en het uitzicht op het meer. Einde van de middag hebben we genoten van een prachtige zonsondergang over het meer. Uiteraard onder het genot van een verkoelend drankje.

Dag 2: Chimpansee trekking

De eerste nacht in het camp vond ik het wel even spannend in mijn ‘ banda’. Ik werd wakker van een knisperend geluid in de bladeren en hield mijn ogen een tijdje open om te kijken of ik iets kon zien. Opeens zag ik een hondachtig dier langslopen. Bleek dus een hyena te zijn. Barbara, de manager van het camp, is die ochtend naar de sporen gaan kijken en kon dit bevestigen. Vrij uniek, zei ze want er komen bijna nooit hyena’s in het camp. Was ik blij dat ik ze had gezien zeg!

Na het ontbijt vertrokken we rap om 08:30 het bos in want er waren weer chimpansees gespot door de trackers. Op circa 45 minuten lopen zat een hele familie. Toen we de groep naderde dacht ik direct aan de Apenheul door het geluid wat de chimpansee familie aan het maken was. Maar dit was dus echt in het wild! Geweldig! We zagen veel activiteit in de groep; slingeren, balanceren over de dunne takken, mango’s plukken en met een grote snelheid langs de stam van de boom weer naar beneden. We hebben deze familie de hele ochtend gevolgd en zo’n 11 kilometer afgelegd door een dichtbegroeide jungle. Voor sommige deelnemers werd het iets te zwaar dus die keerden met een van de gidsen terug naar het camp. Wij eindigden de tocht wat later bij een van de baaien vanwaar we met de boot terug naar het camp werden gebracht. Een leuke afwisseling op de wandeling. Los van het zien van de chimpansees genoot ik tijdens wandeling ook van de prachtige bomen, kleurrijke en grote vlinders en heerlijk ruikende bloemen. Onderweg zagen we ook nog verse poep van een luipaard, spannend!

Dag 3: Chimpansee trekking

Vanmorgen zat ik weer om 07:30 aan het ontbijt, in afwachting van de berichten uit het bos.  Maar... helaas. De chimpansees zijn de bergen in gegaan en ze kunnen nog niet goed inschatten waar ze zich naar toe gaan verplaatsen vandaag. Dus we wachten nog even af. Nieuw plan om 10:00 uur: we gaan er met de boot op uit om de nijlpaarden en krokodillen te spotten, en te zwemmen in het meer. Ook leuk dus ik ga graag mee. We hebben onderweg 1 nijlpaard gezien en een paar mooi gekleurde vogels. In het diepe water kun je veilig zwemmen en dat is heerlijk. Het water is super zacht en warm. De middag hadden we vrij te besteden en heb ik gebruikt om weer wat bij te werken en een dutje in de zon te doen. Rond 5 uur ben ik met de gids meegegaan voor een wandeling door het bos rondom het camp. En ook dat was interessant. We zagen wederom red colobus monkeys, prachtige vogels en een bush pig (zwijn). Ook kwam ik regelmatig de uitwerpselen tegen van een luipaard. De avond sloten we met z’n allen gezellig af bij het kampvuur.

Tijdens het staren naar het kampvuur realiseerde ik me dat dit een heel bijzonder verblijf is geweest in een gebied wat gelukkig zeer goed wordt beschermd. Deze plek is niet voor iedereen. Je moet er namelijk lang voor reizen en de kans bestaat ook dat je tijdens je verblijf geen chimpansees ziet. Als ze te ver in de bergen zitten kun je er onmogelijk komen. Ze verplaatsen zich vrij snel en blijven niet zoals gorilla’s lang op één locatie zitten. Er kunnen dus ook wel eens lange wandelingen op tempo tussen zitten. Gelukkig heeft Greystoke Mahale goede ervaren gidsen zoals Mwiga en Matias die zijn opgegroeid in dit gebied. Zij kennen het bos op hun duimpje en kennen elke chimpansee. Ik merkte dat Mwiga en Matias goed konden aanvoelen wanneer het voor sommige gasten fysiek te zwaar werd. Ze hebben zich toen in twee groepen gesplitst zodat één groep een lager tempo kon aannemen en het voor iedereen haalbaar en prettig bleef.

In de Mahale Mountains komen ook olifanten en giraffen voor maar deze leven aan de andere kant van de bergen. Je moet hier dus niet naar toe gaan met de verwachting de big 5 te gaan zien. Daarvoor moet je in de Serengeti zijn. Zo sprak ik 4 gasten in het camp die hun reis waren gestart met de bekende hoogtepunten zoals de Ngorongoro Crater en de Serengeti en daarna doorvlogen naar Katavi (west Tanzania) en de reis in Greystoke Mahale afsloten. Omdat je in Greystoke Mahale niet zo vroeg op hoeft voor een safari, je je niet per auto verplaatst en er ook veel vrije tijd en afwisseling is vind ik dit verblijf een uitstekende afsluiting van een reis door Tanzania. Ook doordat het gelegen is aan een meer en je het geruis van de golven hoort lijkt het net of je aan zee verblijft.

Greystoke Mahale ligt ver weg van de bewoonde wereld. Toch is het camp goed voorzien en uitgerust. De verse groentes en fruit worden dagelijks aangeleverd door een groenteboer uit het dichtstbijzijnde dorp en de lokale timmerman zorgt voor het onderhoud van het camp. De gidsen zijn van zeer hoog niveau en de medewerkers zijn goed getraind in het klaarmaken van goede, gezonde maaltijden. Ze zorgen ervoor dat het je aan niets ontbreekt! Dit verblijf biedt je ook een ‘social media detox’ want je hebt er geen bereik en geen wifi. Geweldig toch?