D e piloot zette de landing in, en knipoogde naar me. ‘Welcome to Jurassic Park!’ zei hij. Wat stond mij de komende dagen te wachten?

Een eiland voor natuurliefhebbers en avonturiers

Het eilandje Rubondo, in het zuidwestelijke hoekje van het Victoria meer in Tanzania, is echt voor de avonturiers. Een waar paradijs, ongerept en onaangeraakt. En ik was één van de gelukkigen die hier een paar nachten mocht doorbrengen! Er is namelijk één lodge op het eiland, Rubondo Island Camp. Acht cottages aan het meer geflankeerd door het regenwoud.

Eenmaal geland en uit het vliegtuigje valt mijn oog op een keurig gedekt tafeltje. Met een wit tafelkleed en allerlei welkomstdrankjes erop, inclusief champagne. Mijn gids, die mij tijdens mijn verblijf hier zal begeleiden door de wildernis, stond naast het tafeltje breed lachend op me te wachten. Nadat er een drankje was ingeschonken, liepen we naar de boot. Een tochtje van vijf minuten, maar enorm leuk. De crew stond op het eiland vrolijk zwaaiend om me te verwelkomen.

Rubondo Island is sinds 1977 een Nationaal Park en ligt in het zuidwesten van Lake Victoria, Tanzania. Het eiland is ongeveer 26 kilometer lang en varieert van 3 tot 10 kilometer in breedte. Meer dan driekwart van de 25.000 hectare wordt bedekt door ongerept, puur regenwoud. Het is een eiland voor natuurliefhebbers en avonturiers maar ook vogelaars kunnen hier hun hart ophalen.

Wat Rubondo extra bijzonder maakt is dat het een toevluchtsoord is, een veilige haven voor beschermde diersoorten. Tussen 1966 en 1969 zijn er 16 chimpansees naar Rubondo gebracht, allemaal gered uit gevangenschap. In 2000 werden er 37 Afrikaanse grijze papegaaisoorten uit de illegale transport op de luchthaven van Kenia gered en vrijgelaten op het eiland. De hoge fluittonen van deze papegaaien zijn nu dagelijks te horen tijdens een verblijf op Rubondo. Deze gelukkige papegaaien en chimpansees mengen zich probleemloos tussen de andere dieren die na problematische omstandigheden op het eiland mogen wonen zoals antilopen, neushoorns, olifanten en giraffes. Hemel op aarde dus voor deze bijzondere dieren!

Na een korte introductie werd ik naar mijn cottage gebracht. Een prachtig en modern ingerichte kamer met uitzicht op het meer. Direct genieten, dacht ik, want voor je het weet is het weer voorbij. Vers fruit stond al klaar en zo nam ik plaats op mijn terras om het uitzicht in me op te nemen. Wat een geluk want ik zag direct twee enorme nijlpaarden in het water. Een duik nemen in het meer is er hier dus niet bij! Dat werd extra duidelijk toen ik het bordje zag waar er werd gewaarschuwd voor krokodillen.

Gelukkig is er een zwembad met ligstoelen waar je heerlijk kunt relaxen. Helaas had ik hier geen tijd voor want de rangers nodigden me uit voor een introductie over de chimpansees die hier op het eiland wonen. Er leven ongeveer veertig chimpansees op Rubondo Island die zich hebben opgesplitst in twee families. De chimpansees leven in het noorden van het eiland en de olifanten en giraffen komen voornamelijk in het zuiden van het eiland voor. Ook leven er veel moerasantilopen op het eiland (de sitatunga).

Na dit interessante gesprek met de  Tanapa rangers, sloot ik aan bij het diner waar mijn gids mij meer vertelde over de verschillende activiteiten die je hier kan ondernemen. Naast het zien van de chimpansees kun je ook vele vogelsoorten spotten, je kunt gaan vissen in Lake Victoria (catch en release), een dorpje bezoeken op een ander eiland of op het vaste land, boswandelingen maken, kano- en boot safari’s en game drives maken. Het duizelde me, wat een mogelijkheden! Gelukkig werd er door de gids een keuze voor me gemaakt en zo ging ik de volgende dag op pad om de chimpansees op te zoeken. Het begon te regenen en we moesten nog wel even een stukje rijden door het woud. Het duurde zo’n anderhalf uur voor we bij de locatie waren waar de chimpansees ongeveer zouden zitten. Snel de poncho’s aan en wachten op een teken. En ja, na een tijdje hoorde we wat geluiden en zijn we het bos ingewandeld. Het bos is erg dichtbegroeid en de route was best pittig maar op een gegeven moment zagen we gelukkig twee chimpansees rustig op een rots zitten en konden we ze op een afstandje observeren. Heel bijzonder!

Toen we uiteindelijk weer in het camp terugkwamen stond de lunch klaar. Voor ik het wist ging de zon alweer onder en werd ik uitgenodigd om plaats te nemen op de boot voor een tochtje over het meer. Prachtig!

Ik sloot de dag af met een gezellig diner en werd enthousiast met een afscheidslied toegezongen door het team. Zo jammer, mijn laatste avond was aangebroken.
De volgende ochtend vertrok ik vroeg vanaf de airstrip naar mijn volgende locatie. De Serengeti!

Tip: Rwanda en Tanzania laten zich makkelijk combineren in een reis. Helemaal geweldig om gorilla’s en chimpansees in één reis te bezoeken en te aanschouwen!