S amen met Ronda vlieg ik vanaf Schiphol naar Tokyo voor onze inspectiereis door Japan. Na een warm welkom reizen we met de Narita Express van het vliegveld naar de stad. Stipt op tijd, zoals de Japanners zijn, vertrekken we in de Green, oftewel de eerste klas.

Een culinaire start

Bij aankomst op het station worden we opgehaald door een medewerker van het Tokyo Station Hotel, een iconisch en historisch hotel, waar we vanavond ook overnachten. Het hotel is ontworpen door Tatsuno Kingo, een Japanse architect, en doet dankzij de rode bakstenen en koepel Europees aan. Met slechts drie verdiepingen en wel tien mooie restaurants is dit hotel ook onderdeel van Small Leading hotels of the World. We wandelen aansluitend via de Imperial Palace tuin naar het Palace Hotel. In een lokaal eettentje proeven we Tonkatsu (pork cutlet) met een kopje thee. Heerlijk! Hierna duiken we de metro in richting Shibuya voor onze volgende hotel inspectie.

Vervolgens lopen we via de Shibuya Crossing, het drukste en meest bekende kruispunt, naar het beginpunt van onze ramen tour. Waar je ook bent in Japan, bijna iedere straat of hoek heeft een ramen restaurant: ramen-ya of ramen-ten. Japanners denken overal aan en we vinden niet alleen eetstokjes en lepels in de bakjes op tafel, maar ook haarelastiekjes zodat je haar niet in de soep hangt. Er liggen ook slabbers tegen het spetteren. En een beetje onwennig, maar slurpen is een groot compliment voor de chef. We bezoeken drie verschillende restaurants en bij alle drie de restaurants proeven we vier verschillende ramen. In totaal proberen we dus twaalf verschillende versies, waaronder Miso, Shio (zout), Shoyu (soja saus), Tankotsu (varken), zwarte sesam, zwarte inkt, ramen op curry basis en een moderne variant met pesto. Die laatste was trouwens best lekker! Onze buikjes zijn vol, dus tijd om ons bed op te zoeken. Morgen gaat om 05:30 uur de wekker weer. Welterusten, Oyasuminasai!

Lokale vismarkt, sushi masterclass & foodtour

De volgende dag staat om 07:00 uur onze chauffeur klaar, strak in pak en, met witte handschoentjes aan. Vandaag gaan we naar de Toyosu-vismarkt, de grootste ter wereld, met 408.000 m² aan stalletjes vol vis in allerlei soorten en maten. We hebben exclusieve toegang tot het gedeelte waar de groothandel plaatsvindt, waar restaurant-eigenaren en chef-koks hun inkopen doen. We lopen tussen de handelaren door, terwijl karretjes af en aan rijden. We moeten goed opletten dat we niet in de weg lopen of omver worden gereden. Onze gids heeft zelf tien jaar op de tonijnafdeling gewerkt, waardoor hij veel connecties heeft. Hierdoor krijgen we de kans om met sommige handelaren een praatje te maken en kunnen we rondkijken in hun winkels. We mogen onder andere een kijkje nemen in de winkel van Mr. Yamaguchi, ook wel bekend als de Tuna master. Topchefs uit heel Tokyo komen naar Mr. Yamaguchi om hun vis te kopen. Over topchefs gesproken, tijdens onze wandeling over de markt komen we er maar liefst twee tegen: Yuichi Arai van Sushi Aria, één van de jongste sushi-chefs in de stad, en Koji Saito, de sushi-master van Sushi Saito.

We blijven nog even in het vis-thema, want hierna volgen we een sushi class. Deze sushi class vindt plaats in een klein, verborgen sushi restaurant met slechts acht zitplaatsen. Het is precies zoals we ons hadden voorgesteld. Sushi restaurant Hazan is normaal gesproken alleen open voor diner, maar vandaag ook speciaal voor ons. Ronda krijgt eerst een koksuniform aan en bereidt mijn sushi. Daarna ben ik aan de beurt als chef en maak ik haar sushi klaar. Het gaat eigenlijk best goed en het smaakt heerlijk. We krijgen ook nog wat bijzondere sushi’s met zee-egel en visseneitjes, bereid door de chef zelf. Wanneer we hem vertellen over de sushi in Nederland en dat we bij ons de wasabi boven op de sushi doen, in plaats van tussen de rijst en de vis, zoals het hoort, kijkt hij ontzettend verbaasd.

Aansluitend nemen we een taxi naar Hotel Gajoen voor een hotel inspectie. Het is een prachtig, kunstzinnig Japans hotel, waar we ook zullen overnachten. We hebben nog wat tijd om in de executive lounge te proosten met een sake-bubbel, samen met wat overheerlijke canapés, voordat we worden opgehaald door onze gids Sotoru voor de foodtour: "Salarymen After Five" in Nihonbashi, een minder toeristische wijk. We nemen plaats in een izakaya, een informele Japanse bar waar alcoholische dranken en gerechten worden geserveerd. Sotoru bestelt sake en een sashimi-platter met oesters, rauwe garnalen, makreel en nog meer lekkers. De volgende izakaya die we bezoeken staat bekend om varkensvlees. Het eerste schaaltje vertrouw ik niet, en terecht, want het blijken varkensdarmen te zijn. Het tweede gerecht, yakitori, is wel erg lekker: varkensspiesjes van de grill. Hier vloeit nog meer sake, en we sluiten de avond gezellig af in een kleine, donkere bar, verstopt op de vierde verdieping in een gebouw in de wijk Ginza. Hier lopen we ex-sumo Mainoumi, befaamd onder de stage name “Department store of techniques”, tegen het lijf.

Vandaag staan er opnieuw een aantal hotel inspecties op het programma. We bekijken onder andere een recent geopend hotel dat opereert onder de vlag van Aman. Het is een prachtig hotel, en de Tokyo Tower staat bijna in de kamers. Dit hotel ligt in Azabudai Hills, een nieuw modern stukje Tokyo vol cultuur, kunst en natuur. Daarna bezoeken we TeamLab Borderless. Dit populaire interactieve museum biedt kleurrijke, futuristische digitale kunstinstallaties die ontzettend fotogeniek zijn. Je kunt letterlijk verdwalen in een doolhof van kunstwerken in de algemene ruimtes en verschillende kamers, waarvan de kunst steeds verandert. Het is echt geweldig. Na een uurtje moeten we verder naar onze volgende hotel inspectie. Daarna lopen we via Aman Tokyo door naar het Mandarin Oriental, waar we overnachten en ook zijn uitgenodigd voor het diner. Na een glas champagne en een toost genieten we van een voortreffelijk zeven gangen diner in het Kantonese restaurant Sense, heerlijk begeleid met een Japanse rode wijn. We zijn erg gecharmeerd van dit hotel.

Na ons verblijf in het futuristische Tokyo reizen we per huurauto verder door Japan en bezoeken we verschillende plaatsen. Ook leren we meer over het verschil tussen geisha’s en geiko’s, gaan we fietsen en wonen we een traditionele theeceremonie bij. Meer hierover lees je in deel 2.

Wil jij ook een reis naar Japan maken naar aanleiding van onze blogs? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Bel ons op 088-7755900 of mail naar barbara@talisman.nl of ronda@talisman.nl.