N a ons verblijf in Tokyo reizen Ronda en ik met de Shinkansen naar Mishima. Aangekomen in Mishima gaan we direct naar het verhuurbedrijf om onze huurauto op te halen. Na alle instructies, waar we aandachtig naar luisteren, mogen we eindelijk vertrekken. Grappig, want Ronda heeft haar tas al rechts in de auto gezet, precies op mijn stoel! In Japan zit het stuur namelijk rechts en rijd je links.

Schiereiland Izu en verbljif in een traditionele ryokans

De eerste kilometers zijn wat onwennig, de ruitenwissers gaan een paar keer aan in plaats van de richtingaanwijzers, maar na een half uur vliegen we soepeltjes over de weg richting het schiereiland Izu. De Izu Peninsula staat bekend om zijn warmwaterbronnen, de prachtige kustlijn en het bergachtige binnenland. Onze eerste stop is Mishima Skywalk, waar je bij helder weer Mount Fuji kunt zien. Vandaag is het helaas bewolkt. Zodra we vervolgens het plaatsje Shuzenji binnenrijden, worden we meteen enthousiast. Echt een traditioneel klein Japans plaatsje met rode bruggetjes, oude houten huizen, heel authentiek en charmant. Hier bezoeken we een traditionele ryokan. Bij binnenkomst moeten we, zoals het hoort, eerst onze schoenen uitdoen. Op de sloffen van de ryokan stappen we naar binnen. Als we de tatami-matten op de kamer betreden, moeten de sloffen weer uit. Zelfs in het toilet staan andere speciale toilet-sloffen klaar, dit is allemaal voor de hygiëne. We worden getrakteerd op een kopje Japanse thee met een Japanse zoete lekkernij. De ryokan is kleinschalig, traditioneel, en ligt prachtig rondom een vijver - pure Japanse perfectie!

Daarna maken we een wandeling door het bamboebos langs het water naar de boeddhistische tempel Shuzen-ji, midden in het dorp. Deze tempel is al 1200 jaar oud en bij de ingang hangen wensbordjes van hout, bedrukt met tekeningen. Na een lokale maaltijd vervolgen we onze route naar Hakone en al kronkelend door de bergen passeren we Lake Ashi. In Hakone verblijven we in een moderne ryokan met een prachtig uitzicht op de bergen. We hebben privé-onsen, een natuurlijke warmwaterbron, in onze kamer. We douchen snel en trekken onze yukata aan, een traditioneel gewaad in dezelfde stijl als een kimono. Daarna gaan we direct door naar het restaurant, waar we een privéruimte krijgen. Hier genieten we van een negen gangen diner. De gerechten zijn net kunstwerkjes en smaken verrukkelijk.

Kubota Itchiku Art Museum, Narai-juku en een subliem diner

We starten de dag vroeg met een ontbijt in “onze kamer” en reizen vervolgens af naar Kawaguchiko. Hier bezoeken we het Kubota Itchiku Art Museum. Dit museum is gewijd aan de door Kubota Itchiku beschilderde kimono’s. Het museum wordt omgeven door bossen, mos, heuvels en het meer van Kawaguchiko, met uitzicht op Mount Fuji. Mount Fuji laat zich, ondanks dat er wat wolken omheen zijn gewikkeld, vandaag wel zien. Hebben wij even geluk! Het gebouw van het museum op zich is al bijzonder. We lezen dat het is gemaakt van Okinawa-koraal en kalksteen. De hoofdgalerij is helemaal van hout en heeft een waterval. Er worden verschillende kimono creaties van de kunstenaar tentoongesteld, met thema's uit de natuur, de kosmos en de seizoenen. Na een hotel inspectie bij vertrekken we richting Narai.

Narai-juku ligt precies halverwege de Nakasendo en was de rijkste en grootste plaatsen van de Kiso-vallei. Het werd ook wel het dorp met duizend huizen genoemd. Als we aankomen, gaat de zon al onder. Het is hier erg sfeervol, met Japanse straatjes met oude huizen en kleine winkeltjes, omgeven door bergen bezaaid met bomen in alle tinten groen. We verblijven in een oude sake brouwerij van ruim tweehonderd jaar oud met slechts twaalf kamers. Aan de gevel hangt een bol gemaakt van bamboe bladeren, wat aanduidt dat dit dus een sake brouwerij is. We slapen in het gebouw dat een voormalige voorraadschuur is. Het acht gangen diner is subliem en wordt geserveerd op aardewerk dat lokaal is vervaardigd. Bij ieder gerecht krijgen we naast het menu ook uitleg over de borden waarop ieder gerecht wordt gepresenteerd. De drankjes op de kaart zijn zelf gebrouwen of komen uit de regio. Kanpai!

Geiko’s in Kyoto

Hierna is het tijd om Kyoto te ontdekken. Emi, onze gids, haalt ons bij het hotel op voor een wandeltocht door Kyoto: "Behind the Veil." We zijn allebei al bekend met Kyoto, dus we zijn ontzettend benieuwd naar deze tour. We starten in Noord-Gion, de rustige wijk aan de andere kant van de drukke straatjes waar we de avond hiervoor hebben gelopen. Hier zijn prachtige oude houten huizen te vinden in de traditionele Japanse stijl, met kleine tuintjes en leuke boetiekjes met ambachten zoals porselein, aardewerk en wierook. Via Maruyama Park wandelen we verder. Maruyama Park is Kyoto's oudste en ook bekendste park vanwege de kersenbloesem. Wat leuk is aan Gion, is dat je hier regelmatig vrouwen in kimono tegenkomt. De eerste die we vroeg in de ochtend zien, lijkt echt op een Geiko of een Maiko. Verder zijn er in deze omgeving veel kimono-winkels te vinden waar je er eentje kunt huren en daarna door de straten kunt wandelen, zelf of met een fotograaf. Je ziet veel meisjes en koppeltjes verkleed door de straten gaan om foto's te maken.

Emi legt ons tijdens de tour ook de verschillen uit tussen een Geiko en een Geisha. Een Geisha komt uit Tokyo of Kanazawa en in Kyoto wonen alleen maar Geiko's. Ze zegt fluisterend dat je hier in Kyoto het woord Geisha eigenlijk niet mag noemen. Een ander verschil is dat een Geisha mag trouwen, een Geiko mag dit niet. Een Maiko is een Geiko in opleiding, en deze opleiding duurt wel vijf jaar. Als je als Geiko stopt, wat niet vaak gebeurt, dan moet je de wijk ook echt verlaten en alle schepen achter je verbranden. In Kyoto oefenen nog ongeveer 300 Maiko's hun beroep uit. In Tokyo en Kanazawa is dit beduidend minder. Ook leren we dat in de meeste huizen en eetgelegenheden in Gion helemaal geen keuken aanwezig blijkt te zijn. Er zijn in de wijk speciale caterrestaurants die vrijwel alle restaurants van het eten voorzien. Dat wordt tegenwoordig net als bij ons ook per fiets bezorgd.

We overnachten bij hotel Six Senses. Six Senses is een heerlijk hotel, een rustige oase in de stad en altijd een goede keuze. We verkennen het hotel en gaan naar de rooftop bar. Vanavond dineren we in het teppanyaki restaurant, want de Wagyu beef moeten we natuurlijk wel even proberen!

Fietsen rondom Lake Biwa en workshop mochi maken

Vandaag stappen we op de e-bike bij Lake Biwa. Met een omtrek van 245 kilometer is het het grootste meer van Japan. We fietsen langs het water en door het groene landschap bezaaid met rijstvelden. Het is echt prachtig. Dorpjes wisselen zich af met kleine dorpstempels. We maken een stop en krijgen ijskoude thee en ijs snoepjes, wat wel nodig is met deze hitte. Omdat vandaag een feestdag is in Japan genieten veel gezinnen van hun vrije dag aan de waterkant of stappen ook op de fiets.

In deze omgeving zijn nog maar weinig boeren te vinden en daar maken de mensen in deze regio zich best veel zorgen om. De boeren zorgen voor voedsel en ondersteunen elkaar in deze dorpjes, maar de jongere generatie kiest steeds minder vaak voor dit beroep. Natuurlijk zijn er tegenwoordig machines, maar het productieproces moet in de toekomst wel doorgaan om de voedselvoorziening te kunnen blijven waarborgen.

Na deze ontzettend leuke fietstocht stappen we in de trein naar een andere locatie. Er staat namelijk een workshop mochi maken op het programma. Mochi is een traditionele Japanse lekkernij gemaakt van kleefrijst en werd oorspronkelijk alleen gegeten tijdens feestdagen, zoals Nieuwjaarsdag (Kagami-mochi of Kinako-mochi) en tijdens de sakura-periode (sakuramochi). Deze workshop levert hilarische taferelen op. We slaan met een enorme houten hamer en draaien balletjes van het deeg, die we vervolgens dippen in Kinako-suiker, gemaakt van geroosterd sojameel. We proeven eerst de naturel versie. Hierna worden er jonge groene bladeren aan toegevoegd, wat de mochi een levendige groene kleur geeft. We proeven ook een variant met bonen. We lunchen aansluitend bij deze vriendelijke familie thuis. Op het menu staat hotpot met kip. Er komen wel twintig potjes en flesjes met sauzen en kruiden op tafel. We helpen mee met het bereiden van het gerecht en praten over van alles. De gids vertaalt de vragen en antwoorden. Het is een bijzondere ervaring.

Vanavond slapen we in het prachtige Hotel The Mitsui. We worden uitgenodigd voor het diner in het Frans-Japanse fusion restaurant TOKI. Dit restaurant is Michelinster waardig en het diner is een waar feestje, een verwennerij van circa dertien gangen met champagne, bijpassende sake en wijnen. Na het diner nemen we nog even een duik in de natuurlijke onsen om hierna rozig ons bed in te duiken.

Theeceremonie en nachtleven in Osaka

Er is voor ons vandaag een theeceremonie geregeld, thuis bij een theemeester. Het huis is al heel oud en de tradities, kunst en materialen die bij de ceremonies worden gebruikt, worden van generatie op generatie doorgegeven. De theeceremonie is één van de oudste en meest gerespecteerde praktijken in Japan. De gastheer en gastvrouw begroeten ons met een diepe buiging. Daarna gaan we naar de kamer waar de ceremonie plaatsvindt, een strak ingerichte ruimte met tatami matten. Voordat we binnen treden, knielen we en maken we een buiging als teken van respect. De matcha-thee (een speciale, krachtige vorm van groene thee) is vrij sterk voor de maag, dus krijg je eerst een zoete lekkernij. Na ontvangst van de lekkernij toon je weer respect door te buigen, waarna je het mag opeten. Vervolgens wordt het keukengerei, zoals de bamboe lepel, theekom en garde, zorgvuldig schoongemaakt, en het water wordt volgens vaste regels verwarmd. Wanneer de matcha-thee klaar is, wordt deze eerst aan Ronda geserveerd. Zij neemt de theekom met een buiging in ontvangst, draait de kom twee keer met de klok mee, maakt excuses aan mij met een buiging omdat zij al thee gaat drinken, en neemt dan een slok. Hierna bedankt ze de theemeester. Daarna ben ik aan de beurt. Het is een serieuze, maar bijzondere ervaring. Het ritueel eindigt met het schoonmaken van de theekom en een laatste buiging van de theemeester.

Hierna nemen we een lokale trein van Kyoto naar Nabari Station, waar al een taxi voor ons klaarstaat om ons naar ons volgende verblijf te brengen. We worden hartelijk ontvangen en inspecteren de twee houten luxe villa's. Ze zijn prachtig, vooral de hoger gelegen villa. Het gebied is omgeven door bergen, rijstvelden en bossen, en er zijn vijf mooie watervallen die je vanaf een bepaald punt kunt bewandelen. Dan nemen we de trein naar Namba Station in Osaka, ons eindstation van vandaag. Voor het diner zijn we uitgenodigd bij het nieuwe Four Seasons hotel in Osaka. Na dit diner trekken we eropuit om een glimp op te vangen van het nachtleven van de stad. We nemen een taxi naar de wijk Shin Sekai, oftewel "New World", en deze wijk bestaat uit neonlichten, eettentjes en grappige figuren. Dit maakt het leuk om hier even rond te kijken.

Daarna is het tijd om op te splitsen. Ronda blijft nog wat langer in Osaka en vliegt vervolgens terug naar Nederland. Ik reis per trein verder naar Kurashiki, huur opnieuw een auto en duik verder de Japanse cultuur in. Meer hierover lees je in deel 3.

Wil jij ook een reis naar Japan maken naar aanleiding van onze blogs? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Bel ons op 088-7755900 of mail naar barbara@talisman.nl of ronda@talisman.nl.