W at een feest is het om weer voor Talisman op reis te mogen! En al helemaal naar zo’n prachtige bestemming als Zuid-Afrika. Samen gaan we namelijk naar Madikwe Game Reserve, een park van ruim 75.000 hectare groot met slechts 31 camps, om hier een aantal accommodaties te inspecteren. Ook maken we verschillende game drives om dit gebied nog beter te leren kennen.

Aankomst in Johannesburg en Molori Safari Lodge

We landen precies op tijd op het vliegveld van Johannesburg. Als we de koffers hebben, is het tijd om de huurauto op te halen. In Zuid-Afrika wordt links gereden, maar gelukkig heeft Evelyn hier al wat ervaring mee. Volgens Ingrid is het alsof ze nooit anders gedaan heeft! Onderweg passeren we mooie landschappen en kleine dorpjes en tegen vieren komen we aan op onze eerste bestemming: Molori Safari Lodge. Hier worden we hartelijk ontvangen door het hele team inclusief de managers. We slapen in de Presidential Suite en wauw, wat een prachtige villa! De villa is zo groot dat we hier soms de weg kwijtraken en de inrichting is fantastisch.

Na een afternoon tea met heerlijke hapjes en een glaasje rosé is het tijd voor de eerste game drive van deze reis. Tijdens deze gamedrive hebben we al veel geluk. We zien namelijk kudu’s, zebra’s, wrattenzwijnen, impala’s en olifanten. En als klap op de vuurpijl komen we ook nog leeuwen tegen.

Ook de volgende ochtend mogen we weer op game drive. Hiervoor moeten we wel om 5:00 uur ons bed uit. Dat is even pittig, maar al snel zijn we onderweg en genieten we volop van de omgeving. Want wat is Madikwe prachtig in deze tijd van het jaar! Tussendoor worden er zelfs nog pannenkoeken voor ons gebakken en er is yoghurt met fruit. Wat een verwennerij. Als we weer terug zijn bij Molori krijgen we een rondleiding door de lodge. Eén van de missies van Molori is om hun gasten een ‘home away from home’ gevoel te geven en dat is goed merkbaar. Je voelt je hier namelijk vanaf het moment van aankomst hartstikke welkom dankzij het hoge serviceniveau. De suites en villa’s zijn prachtig ingericht met kleurrijke meubels en veel kunst. Ook buiten en in de centrale ruimtes staan prachtige kunstwerken. Erg bijzonder is de ‘hide’ van waaruit je het wildlife rondom Molori goed kunt spotten. En het leuke is, je kan ontbijten in de hide! Zo hoef je niets te missen.

Madikwe Hills Private Game Lodge

Daarna is het alweer tijd om door te reizen naar onze volgende bestemming. Nadat we zijn uitgezwaaid door het personeel, gaan we op weg. Er staan namelijk weer wat inspecties op het programma. Na deze inspecties rijden we naar onze slaapplek van vanavond: Madikwe Hills Private Game lodge. En wat is dit opnieuw een prachtige accommodatie met veel licht en moderne accenten. De helft van de suites hebben uitzicht op de waterplaats en de andere helft op het landschap. De suites zijn erg ruim en hebben een loungegedeelte met minibar, een walk-in closet en een grote badkamer met zowel een binnen- als een buitendouche. Vanuit het bad heb je prachtig uitzicht op de omgeving.

We hebben ook hier weer een eigen zwembad, maar tijd om er gebruik van te maken hebben we niet. We gaan namelijk weer op game drive! Ook vandaag zien we weer ontzettend veel: van olifanten, giraffen en een buffel tot een jakhals, impala’s, gnoes, zebra’s en zelfs meerdere neushoorns én leeuwen. In de avond wordt er een boma diner georganiseerd voor alle gasten. In een grote kring eten we rondom het kampvuur. Ontzettend gezellig.

Het westen van Madikwe & Jaci’s Tree Lodge

De volgende ochtend staat er opnieuw een game drive op het programma. Ditmaal gaan we richting het westen en gaan we op zoek naar cheeta’s. We zijn nog geen kwartier onderweg of we zien al een leeuw met een welpje, prachtig! Het landschap hier is weer totaal anders, zo bijzonder! Helaas hebben we uiteindelijk geen cheeta’s gezien, maar zien we wel veel ander wildlife waar we ook ontzettend van genieten. Ook is het bijzonder om te zien dat het heuvelachtige landschap ieder half uur weer anders is.

Na een heerlijk ontbijt stappen we ditmaal in onze eigen auto om zelf door het park te gaan rijden. We rijden namelijk opnieuw naar het westen, maar ditmaal om ook daar een aantal accommodaties te bekijken, waaronder een nieuwe aanwinst voor Tasliman. Als we dat hebben gedaan, is het tijd om naar Jaci’s Tree Lodge, ons verblijf van komende nacht, te gaan. Als we er bijna zijn, komen we de jeep voor de avond game drive al tegen en het lijkt er dus op dat we net te laat zijn. Maar we hebben geluk! De jeep draait om en pikt ons op bij de lodge. Zodra we in de jeep zitten, zien we al meteen ontzettend veel dieren, waaronder waterbokken, zebra’s, olifanten, neushoorns en leeuwen. Als we weer bijna terug zijn bij de lodge maken we nog één laatste stop en wordt ons verzocht om naar boven te kijken, want de sterrenhemel is prachtig. We zien Mars en Jupiter en heel veel sterren. Daarna dineren we op de veranda van de lodge.

De volgende ochtend gaat de wekker net als iedere ochtend weer vroeg, want ook nu gaan we weer op ochtend game drive. Opnieuw zien we weer ontzettend veel dieren, waaronder een kudde olifanten die een drinkpauze nemen. Na deze game drive doen we een inspectieronde bij Jaci’s Safari Lodge. Onlangs is hier een nieuwe villa met eigen zwembad gebouwd. En niet zomaar een villa, maar een villa met eigen chef, butler en safari jeep. Alles klopt hier en de prijs-kwaliteitverhouding is zeer in orde. We waren allebei erg onder de indruk van deze lodge!

De laatste inspectie van deze reis is bij Jamala. Dit is één van de favorieten van Evelyn dankzij de uitzonderlijke locatie en het vele wild dat je hier vanuit de lodge zelf al kunt zien. Alle villa’s hebben uitzicht op de uitgestrekte vlakte met waterplaats. Het uitzicht is echt ongelofelijk. Wild Earth is zelfs vanaf hier opgenomen, dus dat zegt genoeg. We horen echter bij thuiskomst dat er na ons vertrek een brand is geweest, gelukkig zonder slachtoffers. De lodge wordt gerenoveerd en blijft zeker tot maart 2023 gesloten.

Na ons bezoekje aan Jamala is het tijd om terug te rijden naar het vliegveld van Johannesburg. Dit betekent dat onze reis samen er op zit, maar we gaan beiden nog niet naar huis. Evelyn reist namelijk verder naar Botswana en Ingrid vliegt naar Kaapstad. We hebben het fantastisch gehad in Madikwe en we zijn beiden positief verrast door het wildleven, de mooie natuur en de service in de safari lodges.

Mail ons gerust op evelyn@talisman.nl of ingrid@talisman.nl voor meer informatie en inspiratie!