Door: Rob en Marina Steinmeijer

Beste Evelyn,

Ik had al telefonisch verslag gedaan, maar zal nog eens dat dunnetjes per email overdoen. Alle verplaatsingen waren perfect geregeld, zowel heen als terug kon de bagage doorgelabeld worden (van Amsterdam naar Hanoi, van Saigon naar Amsterdam en van Luang Prabang via Bangkok naar Siem Reap). Alle gidsen stonden met alle combinaties van voor- en achternamen van ons beide paraat. Met de ene gids heb je meer een klik dan met de andere, maar ze waren allemaal wel prettig in de omgang. We hadden zo'n ruime 5 uur overstaptijd op de luchthaven van Bangkok, maar met een voetmassage vloog er zo een uur voorbij. Bovendien er is veel te zien daar. Sofitel in Hanoi is super! Toen we terugkwamen van Halong Bay kregen we zelfs een upgrade, dat was helemaal fantastisch. De restaurants van het hotel hebben Europese prijzen. De locatie is goed, wij gaan graag lopend de stad verkennen meteen vanuit het hotel. Je wordt alleen een beetje gek van het verkeer qua drukte en getoeter. Het weer was matig (16 graden) en een beetje regenachtig. De leukste gids van allen was Daniel Hoyer, hij kon leuk vertellen over de Vietnamese manier van leven en denken. Hij heeft een paar kookboeken geschreven en we hebben er een gekocht van hem, door hem gesigneerd natuurlijk.

Halong Bay, na een 4 uur durende hobbelrit van 145 km kwamen we bij de boot. Die is perfect, 6 grote kamers en van alle gemakken voorzien (er waren er 5 bezet). Einde van de middag werd er een workshop "Springroll maken" gegeven, dat gaf meteen een band tussen de passagiers. Jammer dat het vrij koud was en wat regenachtig (gaf wel mooie foto's), waardoor het fraaie bovendek ongebruikt bleef. 's Morgens om 7 uur kon je meedoen aan een Tai Chi les. De laatste dag was er nog een tour met de plaatselijke gids, die was aardig. Deze gidsen moeten hun verhaal over Ho Chi Minh en anderen kwijt met veel jaartallen. Ze waren niet altijd even verstaanbaar, maar mijn vrouw luistert dan en ik maak dan foto's. De riksja tocht vinden wij eigenlijk het minst, je zit toch een beetje de toerist uit te hangen en wij hadden al eerder in die straatjes gelopen. Hetzelfde geldt voor het tochtje in Saigon.

Toen gingen we naar Laos. Leuke gids, jonge jongen, hele andere sfeer, een temperatuur van 33 graden en veel relaxter dan in het hectische Vietnam. Het was duidelijk laag seizoen, er waren drie gasten in het hotel. De fietstocht naar de watervallen was stevig. Eerst 20 km in de boot op de Mekong, daarna op de fiets (het waren goede fietsen). Het parcours is behoorlijk heuvelachtig. De gids had het er moeilijk mee en wij moesten regelmatig boven op de heuvel wachten op de gids, maar het was de moeite waard. Er was geen sprake van een tuktuk onderweg, maar die hadden we ook niet nodig. Het hotel is nog gelieerd met een goed restaurant in Luang Prabang, je wordt daar met de hotelauto keurig naar toe gebracht. Als je klaar bent staat de chauffeur al klaar en brengt je naar een groet avondmarkt en staat aan het eind daarvan weer te wachten. Perfect. Laos is ons bevallen, daar willen we graag nog wel een keer naar terug.

Cambodja Angkor. Het terrein is prachtig. De fietstocht was erg leuk, over de rode gravelwegen van het platteland en er reed een busje mee. We zijn nog gezegend in een tempel onderweg, dat was duidelijk voorbereid in de vorm van een meegebrachte schaal met waren voor de monnik. De chauffeur en de gids deden graag mee aan de zegening. Daarna het Tonle Sap meer, lunch op een van de hoogst gelegen huizen met door een meisje op de brommer van exotissimo meegebrachte etenswaren. Het Hyatt hotel in Siem Reap is ons zeer goed bevallen. Prachtige inrichting en goede lounge muziek bij het diner. Wat erg aan te raden is, is het restaurant NEST, ongeveer 100 meter van het hotel aan dezelfde kant van de weg. Goed eten en niet duur. Het hotel in Phnom Penh is wat ons betreft iets over de top, ze zijn wel erg beleefd, Het zwembad en de tuin waren erg mooi en de vertonen films in de tuin, origineel.

Caravelle Hotel in Ho Chi Minhstad is ook weer perfect, fijn loungerestaurant, bar op en top, goed zwembad en de vele winkels rond het hotel waren een aangename verrassing. Het is ook meer geordend dan in Hanoi (het verkeer wacht voor een stoplicht, het oversteken is hier niet zo'n onderneming zoals in Hanoi). De Vespa-tocht was leuker dan gedacht, het rijdt allemaal heel soepel als je een van velen bent en we hebben toch de stad behoorlijk doorkruist en veel gezien. De Mekong tocht met de boot was een stuk simpeler. Meer basic dan we gewend waren, maar de uitstapjes waren erg plezierig. We hebben gefietst, gewandeld en we hebben geroeid door smalle waterwegen.

Op de terugreis hadden we in Bangkok 3 uur vertraging, maar door de businessclass lounge was de wachttijd niet zo'n probleem. Er was geen tijd voor een paar dagen op een resort, maar dat was achteraf ook niet echt nodig. Zaten toen een beetje tegen de drie vluchten aan te hikken op de terugreis. Wij spraken mensen die nog een week naar Koh Samui gingen.