Door: Harry & Catrien
Het blijft een heerlijk vakantieland en de natuur in KwaZulu Natal is prachtig.

Beste Ingrid,

Allereerst natuurlijk bedankt voor de fraaie bos bloemen. We hebben weer genoten in Zuid Afrika. En, ook al waren we er voor de tweede keer, toch vermoed ik dat dit niet de laatste keer is geweest :-) Het blijft een heerlijk vakantieland en de natuur in KwaZulu Natal is prachtig. De bezetting van de lodges wisselde heel erg. Je merkt overigens ook dat in de weekenden de locals komen slapen dus dan is het altijd wat drukker.

De lodges/hotels waren allemaal prima. Melrose Arch Hotel (Jo'burg) is een heerlijk hotel om te starten, design met een knipoog. En erg leuk met al die terrasjes vlak voor de deur. Het touren met de gids door Jo'burg is erg goed bevallen. Hij heeft ons een aantal historische plekken laten zien maar wij zijn ook naar Soweto geweest, erg interessant. Daarnaast was het, achteraf gezien, erg prettig dat we het op zondag deden want dan is het lekker rustig in de stad. Een ander voordeel van de tour met de gids was dat we een beetje wisten hoe we naar de snelweg moesten rijden dus dat was de volgende dag ook erg handig.

Three Trees Hill is een super aangename lodge. Het is misschien niet de meest luxe maar alles klopt daar en we hebben ons daar zeer thuis gevoeld. Alles is namelijk zeer goed verzorgd en het is heerlijk om zo op je eigen veranda te kunnen zitten. Wij vonden het dan ook helemaal niet erg dat we daar uiteindelijk 1 nachtje langer 'moesten slapen'.Tip: hier doen ze ook gratis de was voor je.

Bij Cleopatra draait alles inderdaad om eten. Het ligt schitterend. De stijl van de inrichting van de kamer was niet helemaal onze smaak en kon ook her en der wel een likje verf gebruiken. De kamer was ook niet voor 100% schoon. Wij zaten in suite nr 9 (the Chinese suite). De grote teleurstelling daar was natuurlijk het niet doorgaan van de helikoptervlucht (technisch mankement).

Zimbali Lodge was weer even wennen omdat het groter was dan de eerdere lodges maar het is een prima plek. Het was nauwelijks bezet dus daarom was het lekker rustig. We hadden daar twee 'rustdagen' gepland aan het zwembad maar het weer liet ons helaas in de steek. We hebben ons lekker laten verwennen in de spa.

Thanda Tented Camp was ook een superplek met een goede sfeer waar je helmaal in de watten wordt gelegd. De eerste dag waren wij er slechts met z'n tweetjes en in de lodge zat die dag ook maar 1 echtpaar. We hebben een private lunch/dinner/ontbijt gehad maar ook twee (middag en ochtend) private game-drives. Het eten is daar overigens prima en de huiswijn is daar in begrepen in de prijs. Het park is wel wat klein dus je bent daar dus eigenlijk continu rondjes aan het rijden en soms krijg je daardoor wel een beetje een dierentuingevoel. Tip: in de herfst is het erg moeilijk om dieren te spotten omdat, naast de dichte begroeing, het gras op veel plaatsen wel een meter hoog is.

Na de tent was het heerlijk om ook nog naar een andere lodge te gaan, Phinda Rock Lodge, lekker dicht bij ons vorig adresje. Een prima lodge en we hadden ook de mazzel dat het weer hier schitterend was waardoor de gamedrives niet meer zo koud waren. We waren ook blij dat we niet voor Vlei Lodge hadden gekozen want in die buurt zitten deze tijd van het jaar veel minder dieren. Ook hier is de service perfect en we hadden een megagrote 'kamer'. De geannuleerde helikoptervlucht hebben we overigens een klein beetje kunnen compenseren. We zijn hier namelijk een uur gaan vliegen in een klein vliegtuigje. Dan vlieg je over het park naar de kust, erg fraai. We hadden overigens geluk dat we gratis nog wat langer op een andere kamer mochten blijven op de dag van vertrek. Het was die dag erg warm dus een plons in het plunge pool was heerlijk. Het was nog wel even zoeken naar het vliegveld van Richard's Bay. We wisten dat we de stad in moesten rijden (hadden we gevraagd in de lodge) maar toen ontbrak er ergens een bord en zijn we maar (aan meerdere mensen) de weg gaan vragen. Eenmaal op de route kwamen we wel bordjes tegen. TIP: handig om wat aanwijzingen mee geven. Gelukkig hebben we de foto's nog...