O nze nieuwe bestemming Italië moest hoognodig worden bezocht, om zo de typisch Talisman accommodaties en excursies te kunnen bepalen. Het was een heel gepuzzel en er waren veel discussies. Want, met welke regio gaan we beginnen? Ingrid reisde eind april naar Sicilië en we besloten dat Puglia snel moest volgen. Deze regio biedt typisch Talisman accommodaties en belevingen, schitterende dorpjes en plaatsen en heel veel culinaire ervaringen.

Dus vlogen Annegiene en ikzelf vorige maand naar Puglia. Onze reis begon op Schiphol waar we ruim op tijd aankwamen. We hadden een tijdslot gereserveerd voor de security, dus nadat we onze koffer hadden ingecheckt konden we gelijk door. Ideaal. Voor reizen binnen Europa is dit mogelijk, we regelen dit natuurlijk graag voor onze reizigers! We vliegen met Transavia naar Bari, de hoofdstad van Puglia. De naam Puglia komt van het Latijnse apluvia, wat 'gebrek aan regen' betekent.. hopelijk doet de regio zijn naam eer aan deze week!

Van Bari naar Matera

Na een prima vlucht komen we aan op de luchthaven van Bari. Hier halen we onze huurauto op. Tijd om de hoofdstad Bari te bekijken! De oude stad kent veel kleine steegjes met gezellige restaurantjes en terrasjes. Het valt mee met de drukte, op zondag zijn dan ook veel winkels gesloten. We bekijken het grote plein en bezoeken de Sint-Nicolaasbasiliek. Deze kerk werd gebouwd in opdracht van benedictijner Abt Elia, nadat de plaatselijke zeelui in 1087 de relieken van Sint-Nicolaas hadden overgebracht uit Myra. De kerk werd ingewijd in 1197.

Daarna testen we de antipasto op een terrasje bij een Italiaanse dame voordat we verder rijden naar Matera. Gelegen in de regio Basilicata, naast Puglia. Een prachtig historisch, stenen stadje, op ongeveer een uur rijden vanaf Bari. We verkennen al lopend de oude wijk van Matera, Sassi. Deze is echt heel mooi, we blijven maar foto’s maken. De kamers van ons verblijf liggen verspreid en verstopt als kleine huisjes. We gaan naar Sant'Angelo voor het geplande diner. Dit restaurant is gevestigd in een grot, onze voorkeur heeft toch een terras met uitzicht op de mooie stad en naastgelegen kloof. Na het diner krijgen we een rondleiding door het hotel, de suites zijn ruim en het uitzicht vanaf het terras op de vallei is fenomenaal. Het is een uniek verblijf en door de slimme inrichting is het feit dat er hier geen ramen zijn niet storend of beklemmend.

Na een heerlijk ontbijt met live pianomuziek in ons hotel gingen we naar Hotel Sextantio. Gelegen aan de rand van Matera in Sassi district met weids uitzicht over de kloof. Een korte wandeling met veel foto-momentjes, want het blijft een bijzonder mooi stadje! Ook hier, in dit historische gebouw, vinden we weer authentieke kamers gehouwen in de grot. De kamers zijn ruim opgezet en erg sfeervol ingericht met vele details. Het restaurant biedt lokaal ontbijt en diner is op aanvraag mogelijk.

Goed om te weten is dat het stadje uit veel trappen bestaat en je dus goed ter been moet zijn wil je hier kunnen verblijven!

Polignano de Mare - Alberobello - Locorotondo

Onze volgende stop is de Adriatische kust plaats Polignano de Mare. We rijden langs een rotswand met baai en helderblauw water, een schitterende vakantieplek. We gaan nog even een dakterras op met uitzicht over zee, een mooi pauze momentje voordat we verder rijden!

Puglia staat ook wel bekend om de trulli huisjes, en dan met name in Alberobello. Deze ronde huisjes, gemaakt van kalksteen en met kegelvormig dak, zijn in de 15e eeuw ontstaan om belasting te ontduiken. De Pugliesi betaalden belasting over elk woonhuis. De landheer van Alberobello bedacht een slimme oplossing om hieraan te ontkomen; door trulli te bouwen zonder cement konden deze snel worden afgebroken en op die manier troffen de controleurs geen huisjes, maar slechts stukken puin aan. Niet echt prettig lijkt het ons, om iedere keer je huis te moeten afbreken…. Maar goed, het is nu een prachtig werelderfgoed en ontzettend leuk en bijzonder om te zien. Je kan hier prima een ochtend of middag rondslenteren.

We slapen in een relatief nieuwe accommodatie nabij Locorotondo, het plaatsje dat vanwege de 5 “o”s het Guinness Book of Records' heeft gehaald. Tijdens het diner nemen we de laptop mee om onze bevindingen te verwerken, natuurlijk wel onder het genot van een glas witte wijn uit de streek! De volgende ochtend verkennen we Locorotondo, dat op een heuvel ligt met uitzicht over de Itria Valley. Het is een leuke omgeving om per fiets te verkennen!

Boho Chic aan de kust

Na bezoek aan een aantal accommodaties in het binnenland komen we aan bij Canne Bianche. Een boho-beach chic boutique hotel met een mooie locatie direct aan zee. Het ziet er hartstikke leuk uit en de service is helemaal top. We krijgen namelijk eerst een drankje geserveerd, om even af te koelen. Goed over nagedacht. Dit is een heerlijke plek in een Talisman reis, met een mooi zwembad, uitzicht op zee en dichtbij de hoogtepunten van Puglia. De kamers zijn ruim en stijlvol en de culinaire omlijsting hier is goed geregeld.

Dan vertrekken we naar Borgo Egnazia, een wat grotere accommodatie met maar liefst zeven restaurants. De keuze is reuze en aan elk detail is gedacht, overal waar je kijkt zie je weer iets nieuws en het is erg netjes en schoon. We verdwalen bijna terwijl we door alle gebouwen wandelen, gelukkig hebben we een goede gids mee. We geven aan dat we nog meer afspraken hebben waardoor we na bijna anderhalf uur weer bij de auto staan.

Nabij Fasano bezoeken we nog een tweetal masseria’s. Dit zijn versterkte boerderijen waar gastenkamers zijn gecreëerd. Vaak produceren ze ook hun eigen olijfolie, wijn of kaas zodat je hier als gast kan genieten van het beste dat het Italiaanse land te bieden heeft. Een perfecte plek voor golfliefhebbers is de prachtige Masseria Torre Maizza. Een charmante masseria met alle service die je verwacht van een typisch Talisman accommodatie.

Voordat we naar onze nieuwe slaapplek gaan, willen we graag Monopoli bezoeken. Een erg leuk havenstadje met kleurrijke vissersbootjes. Leuk om door de steegjes te slenteren en een drankje te drinken bij één van de kleine barretjes of restaurantjes.

Ostuni

We slapen in de prachtige Masseria La Carrube nabij Ostuni. Deze klopt in alle authentieke details. Dit witte plaatsje op de heuvel wordt ook wel Città Bianca genoemd. Na een heerlijk ontbijtbuffet hebben we nog een hotel inspectie. Vervolgens rijden we door het binnenland langs de enorme olijfbomen en cactussen. We merken dat de wegen soms erg slecht zijn in deze regio van Italië. We bezoeken op de route het plaatsje Cisternino voor een koffiestop en we maken er gelijk maar een korte lunchstop van voordat we naar Ostuni rijden.

Ostuni, la città bianca, ligt te stralen in de zon. Doordat het op een heuvel ligt, zien we het al van grote afstand liggen. De witte huisjes vallen enorm op, en dat komt omdat de inwoners van dit stadje verplicht zijn om hun huis ieder jaar opnieuw te verven. Op het hoogste punt van de stad staat de bruinkleurige kathedraal met een kleurrijke koepel, de plek voor een grandioos uitzicht op het landschap en de Adriatische zee.

Wij lopen naar de 5* Paragon 700 Boutique Hotel & Spa in het centrum. Deze is zeer karakteristiek en artistiek. Het heeft wat eigenzinnigs en mysterieus doordat het er vrij donker is. Er hangt kunst aan de muren en het hotel ademt luxe. Kinderen zijn hier niet welkom; het is een adults only accommodatie. Met slechts elf ruime kamers is deze accommodatie zeer kleinschalig, echter zijn er tal van faciliteiten. Er is een cocktailbar, een zwembad op de patio en er is een eigen parking.

We rijden verder naar ons volgende verblijf, dat redelijk zuidelijk is gelegen in Puglia. De route vinden we wat saai, we missen de trulli huisjes in het landschap. Bij aankomst worden we welkom geheten met een koud drankje en krijgen we uitleg over Naturalis Bio Resort. Deze oude masseria is omgetoverd tot een exclusief verblijf op het landgoed in de natuur met eigen productie van wijn, olijfolie en producten met aloë vera. Alle kamers zijn uniek en hebben de kleur van een bepaald gewas of plant. Wij zitten in de gele 'Limone' kamer. We krijgen een wijntour tussen de wijnranken en in de avond genieten we van een fantastisch diner in het restaurant van het resort. De volgende ochtend starten we met een heerlijk ontbijt. Na het ontbijt vertrekken we op de fiets naar het dorpje Martano waar we lekker rondstruinen. Het plaatsje is niet heel groot en niet zo toeristisch, waardoor het heel lokaal en vriendelijk aanvoelt. Veel tijd om Martano te verkennen hebben we niet want we moeten alweer door naar de volgende plek!

Onderweg naar het zuiden van Puglia lunchen we in het plaatsje Otranto, het meest oostelijk gelegen stadje in Italië, aan de kust. Het water is helderblauw en er is geen wolkje aan de lucht. Perfecte plek dus voor een lunch! Onderweg bezoeken we nog een aantal typisch Talisman accommodaties met luxe uitstraling. Tussendoor zoeken we wat verkoeling op een van de strandjes, die hier prachtig en uitnodigend zijn.

De laatste hotel inspectie voor deze dag is in Ugento. Castello di Ugento is een prachtige accommodatie in een oud kasteel. Dit is een goede plek voor kooklessen! De grote wijnkelder ligt onder het restaurant en is zichtbaar door de glazen vloer. Spectaculair uitzicht hoor!

Van Masseria Corsano naar Lecce

Vanavond slapen we in Masseria Corsano. Een prachtige Talisman accommodatie! We worden welkom geheten met een glaasje bubbels in de patio. Deze masseria ligt midden in het landschap op fietsafstand van de zee, dat gaan we de volgende morgen direct na het ontbijt even testen. Tijdens onze rit rijden we langs zeer grote cactussen en echt geweldig mooie uitzichtpunten! Bij terugkomst koelen we even af in het zwembad en testen we de Leccese Coffee, heerlijke ijskoffie met amandelsiroop. Wat een fijne plek, we willen eigenlijk niet weg dus blijven we nog even lunchen voordat we naar Lecce vertrekken.

We rijden naar Lecce, de barokke hoofdstad van Zuid-Italië. Deze stad staat bekend om haar 17e eeuwse barokke architectuur. De barocco leccese stijl is uniek voor de stad, en moet je echt zien om te kunnen waarderen. Als je hier rondloopt is het net een openluchtmuseum met alle mooie gebouwen om je heen! Het plaatsje ligt op circa een half uur rijden van de Adriatische kust en de Ionische Zee. Afhankelijk van de wind kies je het strand voor de dag. Ons hotel is in het oude centrum nabij het amfitheater, een ideale locatie. We struinen wat rond en genieten van een koud drankje op een leuk pleintje. De volgende ochtend na het ontbijt is het tijd voor de laatste dag met hotel inspecties in Lecce. Op loopafstand van het oude centrum ligt La Fiermontina, deze stijlvolle masseria beschikt over een patio met zwembad, heerlijk om af te koelen na een bezoek aan de oude stad van Lecce.

En we kunnen aardig wat unieke en artistieke accommodaties in Lecce toevoegen aan ons portfolio! Als afsluiter hebben we een laatste afspraak op het dakterras van Patria Palace, een modern hotel met een klassiek tintje. Vanaf het terras hebben we uitzicht op de basiliek, prachtig.

De volgende ochtend vliegen we vanaf  Brindisi met een mooie zonsopkomst naar Eindhoven. We kijken terug op een nuttige reis naar een nieuwe regio voor Talisman en we kijken er naar uit om mooie reizen door Puglia te ontwerpen voor onze reizigers!

Als ik je heb geïnspireerd en je graag meer wilt weten over Puglia, laat het me dan weten via marloes@talisman.nl of bel naar onze reisbrouwerij op 088-755900. Ik ga graag aan de slag met het samenstellen van een persoonlijk Puglia reisplan!