'P eru, het rijkste land ter wereld’. Wat die rijkdom is, heb ik wederom mogen ervaren tijdens een reis voor Talisman door dit land. Wat een schitterende en veelzijdige bestemming! Graag deel ik mijn ervaringen en belevenissen in deze Travelogue.

Schitterend en veelzijdig

5 april 2019 Amsterdam - Lima

Daar ga ik weer, voor de tweede keer naar Peru. De vlucht in de KLM comfort class was prima en de 12,5 uur reistijd 'vliegt om'. Bij aankomst in Lima neem ik afscheid van collega Ronda, die andere gebieden gaat bekijken. Zij vliegt eerst door naar Arequipa en reist daarna door naar het Titicacameer. In Cusco zullen wij elkaar weer zien om gezamenlijk de Heilige Vallei te bezoeken.

Nadat ik mijn bagage heb opgehaald word ik verwelkomd door onze lokale agent en per privétransfer naar mijn verblijf in de leuke wijk Barranco gebracht: Hotel B. Wat een leuk en stijlvol hotel! Morgen weer vroeg uit de veren! Ben erg benieuwd! Hasta mañana!

6 april 2019 – Lima – Nasca Lijnen - Paracas

Vandaag ga ik op weg naar Paracas, gelegen aan de kust op zo’n vier uur rijden ten zuiden van Lima. Stipt om zeven uur in de ochtend haalt mijn privéchauffeur mij op.

Na zo'n 3,5 uur komen we aan in Pisco. We rijden naar het moderne Pisco International Airport. Hier neem ik afscheid van de (Spaanstalige) chauffeur en ontmoet ik mijn nieuwe (Engelssprekende) gids Diego. We gaan eerst inchecken voor de vlucht over de beroemde Nasca lijnen. Daarna vertelt hij me over de Nasca lijnen en het ontstaan hiervan en de pre-Inca culturen (800 BC tot 800 AD). De Nasca lijnen zijn pas rond 1930 ontdekt. Erg interessant! We gaan aan boord van een Cessna (max. 14 personen) en al snel zitten we in de lucht. Er zijn in totaal zo’n 60 figuren, waarvan wij er zo’n 14 zullen zien. Bijzonder! Hierna vervolgen wij onze weg verder langs de kust, naar Paracas, een korte rit van zo’n 25 minuten. Paracas is dé perfecte uitvalsbasis om de Ballestas eilanden en het Paracas National Park te bezoeken. Ook kun je hier veel watersporten beoefenen zoals kajakken, surfen of ‘suppen’ en vogelliefhebbers komen hier zeker aan hun trekken!

Ik overnacht in Hotel Paracas, een Luxury Collection Resort. Het is een heerlijke plek; het lekkere weer, de palmbomen en een heerlijk relaxt muziekje brengen me direct in de vakantiesfeer.

7 april 2019 - Ballestas eilanden + Paracas National Park

Waar moet ik beginnen, ik heb een geweldige dag gehad. Om 08:00 uur gaan we naar de privépier van het hotel, vanwaar de boot naar de Ballestas Eilanden vertrekt. Stuiterend op de golven bereiken we na zo'n tien minuten 'de kandelaar', een bijzondere tekening in het gesteente van de woestijn. Op volle kracht varen we naar de eilanden. Ongelofelijk, ter land, ter zee en in de lucht zien we zoveel vogels! Er schijnen er zo'n 350.000 te zitten, ik heb ze niet allemaal nageteld... Van veel vogels ken ik de naam niet, maar gelukkig spot ik wat bekende figuren zoals pinguïns en pelikanen maar ook dolfijnen en zeeleeuwen, héél veel zeeleeuwen! We varen naar 'the nursery', een kleine baai waar honderden jonge zeeleeuwtjes zwemles krijgen van de oudere vrouwtjes. Wat een lawaai! Ze huilen als wolven, mooi om te zien. Het is echt een schitterende tocht én al die prachtige plaatjes zijn een goede afleiding, want ik ben niet zeeziek geworden.

Deel twee van deze fantastische dag bestaat uit een bezoek aan Paracas National Park. Het is heel bijzonder dat de woestijn aan de kust grenst. Het nationaal park ligt op ongeveer 15 minuten rijden vanuit Paracas. Eerst brengen we een bezoek aan het museum, waar we meer te weten komen over de vondsten in deze regio. Diego had me eerder al verteld over de pre-Inca culturen en over de mummies die in dit gebied zijn gevonden, zeer interessant. In het nabijgelegen Ica is ook een museum, waar mummies getoond worden. Daarna rijden we verder het park in. Wat een bizar landschap! Het lijkt wel de maan. Mooi ook die verschillende kleuren. We bezoeken mooie plekken als 'het rode strand' en 'de kathedraal'. De kathedraal was een soort natuurlijke brug, maar is ingestort als gevolg van de zware aardbeving van 2007 (8.3 op de schaal van Richter). Extra bonus zijn de gieren die hier op de thermiek rondzweven. Top! We gaan lunchen in een leuk tentje aan het haventje van Paracas en daarna zet Diego me af bij mijn hotel.

8 april 2019 – Paracas - Lima

Helaas moet ik Paracas weer achter me laten. Wat een fijne plek was dit en wat mij betreft zeer geschikt voor een ontspannen begin of einde van een Perureis.

Rond het middaguur kom ik aan bij boetiekhotel Atemporal, gelegen in de leuke wijk Miraflores. Ik ontmoet Ymelda, onze partner in Peru, en samen gaan we naar museum Larco. We combineren het museumbezoek met een lunch en genieten van een ‘tasting menu’, waarbij je drie gangen krijgt met bij elke gang drie verschillende gerechtjes. Na de lunch staat Ellie (één van de vaste gidsen voor Talisman) klaar om ons in het museum rond te leiden. Super interessant! Na het museum neem ik afscheid van Ymelda en ga ik samen met Ellie het historisch centrum bekijken. Mooie gebouwen en ik kom meer te weten over de geschiedenis van Peru, met zijn 2 bevrijdingen. Ik heb een goede indruk gekregen van de stad en kom laat in de avond weer terug in het hotel. Moe maar voldaan rol ik mijn (heerlijke) bed in.

9 april 2019 – Lima – Puerto Maldonado (Amazone)

Vandaag staat de Amazone op het programma! Het is geen heel lange vlucht naar Puerto Maldonado. Hier aangekomen gaan de koffers het dak op en rijden we naar het opstappunt van de boot.

De gids Juan Carlos vertelt dat er twee rivieren in dit gebied bij elkaar komen. De Maldonado rivier en de Madre de Dios. Wij varen op de Maldonado en gaan kalm aan op weg naar Refugio Rainforest Lodge. Tijd voor een heerlijke lunch aan boord en helemaal in stijl: in een bananenblad. Na zo'n twintig minuten komt er verandering in en gaan we volle kracht stroomopwaarts. Het is best een lange boottocht maar dat is niet erg met het verkoelende windje en ik vermaak me met het turen naar de waterkant op zoek naar wild.

Tegen de avond komen we aan bij Refugio’s. Bij aankomst krijgen we een hartelijk ontvangst met uitleg over de lodge en activiteiten. Eerst snel naar de kamer, helemaal in stijl. Alle suites liggen naast elkaar met een open plafond. Het is dus heel gehorig, je hoort echt alles! Er is ook een privévilla met meer privacy. Om 18.30 uur komt een bioloog meer vertellen over cameratraps. Met het plaatsen van camera’s in de jungle kunnen ze zien welke dieren zich in het gebied bevinden. Mooi om te zien hoe sommige dieren expres in de lens kijken (vooral aapjes). Dit is ook één van de activiteiten die je kunt doen.

Ik besluit mee te gaan met de nachtwandeling door de jungle op zoek naar.. wat eigenlijk? Ik ben eigenlijk niet zo'n held. Maar hup, regenlaarzen aan, drie liter muggenspul, zaklamp en gaan! We horen van alles, geritsel... zien padden en een enorme tarantula! Niet over nadenken, ze zijn banger voor jou dan jij voor hen.. toch?? Een heel bijzondere ervaring en na een uur staan we weer in de lodge. Ik ben best moe en zoek mijn suite op en nestel me snel onder mijn klamboe. Welterusten!

10 april 2019 - Amazone

Ik sta al vroeg op voor een wandeling naar de ‘canopy tower’, een toren van zo’n 38 meter hoog. Hier vandaan heb je een schitterend uitzicht op de boomtoppen. De Brazilian Nut trees zijn de reuzen van het regenwoud en steken hoog boven de andere bomen uit. We zien wat parkieten en ara’s overvliegen en wachten rustig op de zonsopgang. Het is het wachten waard: schitterend!

Vanavond slaap ik in een andere, typisch Talisman, accommodatie aan de rivier de Madre de Dios. Inkaterra Amazonica ligt op zo’n 45 minuten stroomafwaarts van Puerto Maldonado. De ontvangst is hartelijk en persoonlijk en ik krijg een mooie casita (losstaand huisje) aan de rivier toegewezen.

In de avond ga ik op nachtcruise: met een boot varen we in het donker langs de oever om kaaimannen te spotten en met een beetje geluk een capibara. En die hebben we beiden gezien, super! Ook de sterrenhemel is adembenemend, aangezien hier geen lichtvervuiling is.

11 april 2019 Cusco

Het wordt eentonig, maar om 5.00 uur 's morgens ben ik alweer wakker. Lekker een beetje doezelen in mijn hangmat en weer genieten van een waanzinnig mooie zonsopgang. Het is een vroeg, maar goed begin van de dag! Na een prima ontbijt meld ik me om 08.00 uur bij de pier. We varen naar de overkant voor een site inspectie van zusterhotel Inkaterra Hacienda Concepcion. De setting van Concepcion is heel anders; ‘Welcome to the jungle!' Hier voel je dat je in de Amazone zit. Ik krijg een rondleiding en heb nog tijd voor een korte activiteit: een boottochtje over de kreek, om zodoende vanaf het water dieren te spotten. Wat een rust, welke wordt verstoord door de brulapen. Ik zie een schildpad, een mooie oervogel  en een hele familie otters die nieuwsgierig hun kop boven het water uitsteken. Na de site inspectie vaar ik terug naar Puerto Maldonado, waar ik op de bus stap naar de luchthaven.

In Cusco zie ik Ronda weer, leuk! Het lijkt wel eeuwen geleden dat we afscheid namen in Lima. Samen gaan we op weg naar de Heilige Vallei. In het donker komen we aan bij onze overnachtingsplek: Belmond Rio Sagrado. Veel van de omgeving zien we niet, dus ben benieuwd hoe het er morgen uitziet.