I nmiddels staat Portugal al een aantal jaar op de Talisman bestemmingskaart en hoewel ik, Astrid, er privé al een aantal keer geweest ben, hebben we ‘onze’ accommodaties nog niet eerder in het echt ervaren. Hoog tijd dus om eens te gaan! Collega Iris en ik beginnen onze reis in Porto. Vanaf hier doorkruisen we per huurauto het hele land! In dit reisverslag lees je onze bevindingen over Porto en de Douro Vallei.

Op naar Porto!

We vertrekken vanaf Brussels Airport en maken daar gebruik van de fast track, waardoor we snel door de bagagecontrole zijn, en de lounge, zodat we in alle rust kunnen wachten tot ons vliegtuig naar Porto vertrekt. We zijn hier in de ochtend, dus kunnen een ontbijt nuttigen en een kop koffie nemen, maar er is ook al soep en voor wie wil een wijntje.

We beginnen onze reis dus in Porto. Het is november, ook hier is het herfst, maar met een graad of 17 en een waterig zonnetje is het plezierig weer. Onze eerste middag is meteen een hele volle: er staan zes hotel inspecties gepland!

Porto is een vrij compacte stad. Hierdoor kunnen we te voet van hotel naar hotel waardoor je meteen een goede indruk krijgt. De Douro rivier is de levensader van de stad, die helemaal doorloopt tot in Spanje. Er is een fraai historisch centrum met allerlei leuke straatjes, cafés en restaurants. Ook het treinstation Sao Bento is een bezienswaardigheid. Binnen zijn de muren bekleed met Azulejos; handgeschilderde kleine tegeltjes, die je overigens overal in de stad terug ziet.

We beginnen in Vila Nova de Gaia, een wijk ten zuiden van de Douro rivier. Dit is een rustiger deel, met minder accommodaties, maar wel een aantal wijnhuizen en super uitzicht op de rivier en de wijk Ribeira. We bezoeken The Yeatman, al jaren een chique stadsicoon. Het hotel heeft een vrij klassieke uitstraling en is gezegend met een fine dining restaurant met Michelin ster. De kamers in het hoofdgebouw vinden wij het fijnst, want je hebt een groot balkon met geweldig uitzicht over de stad. En in de warme zomermaanden kan je lekker afkoelen aan het zwembad hier.

We lopen verder langs de gezellige rivieroever en de ijzeren Ponte Luis I brug naar de wijk Ribeira. Onze volgende stop is boutique hotel Torel Palace waar we heel blij van worden. Het hotel is geheel in het thema ‘schrijvers en poëzie’ wat overal terugkomt. Heel leuk: er is een binnenplaats met een lang smal zwembad en zitjes waar je in de zomer lekker in de buitenlucht kunt ontbijten. Hierna bezoeken we nog een aantal hotels.

We halen in de stad de huurauto op, een robuuste Ford Kuga, en rijden naar onze laatste bestemming voor vandaag: Vila Foz. Een geweldig hotel ondergebracht in een oud herenhuis met slechts zeven prachtige suites. De overige kamers bevinden zich in een aangebouwde moderne annexe, waar wij slapen, en wat ook heel prettig vertoeven is. Vila Foz ligt in een welvarende buitenwijk van Porto en is echt een exclusief onderkomen met karakter. Sfeer, stijl, nostalgie, heel goed eten (restaurant met Michelin ster) en geweldig uitzicht op zee! Een toppertje.

Douro vallei

De volgende dag gaan we dan echt op pad. We rijden met een omweg naar de Douro vallei en stoppen onderweg in het gezellige middeleeuwse plaatsje Guimaraes, wat je, net als de verderop gelegen stad Braga, prima enroute kunt bezoeken. Hier nemen we een kijkje in Pousada Mosteiro de Guimareas, een tot hotel omgebouwd klooster. We krijgen een uitgebreide rondleiding en leren over de geschiedenis, waarvan de sporen op veel plekken duidelijk zichtbaar zijn. Het lijkt wel een museum! We zien nog veel originele elementen van het klooster en zelfs de tuin voelt middeleeuws en magisch!

Aan het einde van de dag rijden we naar de Douro vallei. Via een smalle slingerweg die door slaperige stille dorpjes gaat, komen we net voor het donker aan bij Quinta Nova. Een heerlijk rustige plek. Een vrij klassieke quinta, maar met een prettige rustieke sfeer. We worden keurig ontvangen en krijgen een ruime kamer met prettige badkamer. De deur naar buiten biedt uitzicht op de wijnranken en Douro rivier. Later op de avond worden we verwend met een viergangen tasting diner, inclusief wijn. Het restaurant is opgenomen bij Relais & Chateaux, en dat proef je. De gerechten zijn verfijnd en smaakvol. We genieten!

Meer Douro…

De volgende dag gaat onze tocht door de Douro vallei verder. Deze regio is echt voor liefhebbers van wijnen en spijzen. Wijnproeverijen, in het juiste seizoen meehelpen met de oogst en fietsen of varen langs de wijnranken zijn activiteiten die je hier kunt doen. We rijden via het dorpje Pinhao naar Regua, een stadje centraal in de vallei. Op ongeveer een kwartier hiervan bezoeken we Quinta de Sao Bernardo. Dit is echt een pareltje. Een heel fijn boutique hotel, heel rustig gelegen. Verder is het een heerlijke plek met knusse moderne kamers. Op het moment dat wij er zijn wordt de laatste hand gelegd aan een mini spa met fitness apparatuur, een kleine plunge pool die je privé afhuurt en een wellness suite met massagetafel. Wat wij vooral top vinden aan deze accommodatie is de heerlijke rustige sfeer, farm to table concept met altijd een vegetarisch gerecht, de ligging pal aan de rivier, het fijne zwembad en ‘the glass house’ waar je privé een tasting menu kunt doen.

Ons laatste bezoek in de Douro vallei is Six Senses, een bekende naam binnen het Talisman aanbod en onder onze reizigers. Hoewel het de naam Six Senses draagt, lijkt het geenszins op de hotels van deze keten die je bijvoorbeeld in Thailand of Vietnam tegenkomt. Het is ondergebracht in een roze gekleurd gebouw aan de oever van de Douro. Het is vrij groot voor een Six Senses en alles zit erop en eraan. Luxe restaurants, een wijnbar waar je met behulp van een Six Senses Creditcard wijntjes ‘uit de muur’ kunt halen, taart en thee in de lounge, een groot binnen- en buitenzwembad, boutique, buitenterras en natuurlijk een uitgebreide spa. Voor wie op en top verwend wil worden, is dit een topper en leuk te combineren met Porto!

Op naar het binnenland van Portugal

Na Porto en de Douro Vallei vervolgen we onze reis verder naar het binnenland van Portugal. We gaan naar Serra da Estrela, de Portugese Bergen, en naar Alentejo. Hierover lees je meer in ons volgende reisverslag!

Ben je enthousiast geworden over de accommodaties in Porto en Douro na het lezen van dit reisverslag? Aarzel dan niet om contact met met ons op te nemen! Bel ons gerust op 088-7755900 of mail naar astrid@talisman.nl.